Spring naar bijdragen

[Wj] Vervangen Waterpomp


Recommended Posts

Sinds enige tijd lekt mijn WJ koelvloeistof (klein beetje) en het komt uit de buurt van de waterpomp.

Omdat dit meestal duid op een kapotte waterpomp wil ik deze gaan vervangen maar zie dat er behalve links een dikke waterslang zit er rechts bovenop ook nog een pijpje aan vast zit.

Kan natuurlijk niet moeilijk zijn maar hoe zit dit pijpje vast in de waterpomp en kan ik dat simpel wisselen?

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds enige tijd lekt mijn WJ koelvloeistof (klein beetje) en het komt uit de buurt van de waterpomp.

Omdat dit meestal duid op een kapotte waterpomp wil ik deze gaan vervangen maar zie dat er behalve links een dikke waterslang zit er rechts bovenop ook nog een pijpje aan vast zit.

Kan natuurlijk niet moeilijk zijn maar hoe zit dit pijpje vast in de waterpomp en kan ik dat simpel wisselen?

Henk

Hallo Henk,

Ik heb ook een wj 2002. Ik heb 2 weken geleden mij waterpomp vervangen echter weet ik even niet over welk pijpje jij het hebt.

Ik had hetzelfde euvel as jij, het begon met een klein beetje en uiteindelijk waren het heel veel beetjes.

Maar om de pomp te vervangen eerste even de minpool van de accu af dan de dynamo eraf(ander krijg je de waterpomp er niet uit), dan even de radiator laten leeglopen, uiteraard de radiatordop erafdraaien. Dan de onderste radiator slang losmaken deze zit op je thermostaat. Dan even je multiriem eraf. Waterpomp losdraaien, hier zal nog wel wat koelvloeistof vrijkomen. Even het opperlak schoonmaken waar de waterpomp op vast zit. En in omgekeerde volgorde verder, maar niet zoals ik even vergeten de radiator aan de onderkant dicht te daaien.

Gr.

manuel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb al even wat vooronderzoek gedaan, multiriem/fan/visco verwijderd en de poelie van de waterpomp.

Toen ontdekte ik een boutje dat los zat en er bijna uitviel en daar ligt ook koelvloeistof.

Het boutje zit onder de waterpomp achter de krukas poelie dus je kunt er niet echt makkelijk bij.

Foto-7CECY78Q.jpg

Ik heb het boutje geprobeerd vast te draaien maar echt lukt dat niet (te weinig ruimte).

Dat pijpje wat ik bedoel zit dus rechts (als je ervoor staat dus links) op de waterpomp en gaat met een bocht over het motorblok naar achteren en gaat dan over in rubber. Mogelijk voor de 'heater'.

Kan het zijn dat daar de koelvloeistof uit lekt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie net dat de tekst een beetje door elkaar staat, moet zijn:

Ik heb al even wat vooronderzoek gedaan, multiriem/fan/visco verwijderd en de poelie van de waterpomp.

Toen ontdekte ik een boutje dat los zat en er bijna uitviel en daar ligt ook koelvloeistof.

Het boutje zit onder de waterpomp achter de krukas poelie dus je kunt er niet echt makkelijk bij.

Foto-7CECY78Q.jpg

Ik heb het boutje geprobeerd vast te draaien maar echt lukt dat niet (te weinig ruimte).

Kan het zijn dat daar de koelvloeistof uit lekt?

Dat pijpje wat ik bedoel zit dus rechts (als je ervoor staat dus links) op de waterpomp en gaat met een bocht over het motorblok naar achteren en gaat dan over in rubber. Mogelijk voor de 'heater'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie net dat de tekst een beetje door elkaar staat, moet zijn:

Ik heb al even wat vooronderzoek gedaan, multiriem/fan/visco verwijderd en de poelie van de waterpomp.

Toen ontdekte ik een boutje dat los zat en er bijna uitviel en daar ligt ook koelvloeistof.

Het boutje zit onder de waterpomp achter de krukas poelie dus je kunt er niet echt makkelijk bij.

Foto-7CECY78Q.jpg

Ik heb het boutje geprobeerd vast te draaien maar echt lukt dat niet (te weinig ruimte).

Kan het zijn dat daar de koelvloeistof uit lekt?

Dat pijpje wat ik bedoel zit dus rechts (als je ervoor staat dus links) op de waterpomp en gaat met een bocht over het motorblok naar achteren en gaat dan over in rubber. Mogelijk voor de 'heater'.

Henk ik begrijp dat jij een 4.0 liter WJ hebt. Ik heb een 4.7 dus dat zal het verschil zijn. Heb je een werkplaatsboek voor die auto? Is erg handig daar staan ook diagnoses in. Mocht je het niet hebben. Ik heb dat wel. Dit boek is voor de 4.0 en de 4.7. Mocht je het willen hebben moet je het even zeggen.

Loszittende schroeven krijg ik nooit een warm gevoel van. Dus ik verdenk die meteen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds enige tijd lekt mijn WJ koelvloeistof (klein beetje) en het komt uit de buurt van de waterpomp.

Omdat dit meestal duid op een kapotte waterpomp wil ik deze gaan vervangen maar zie dat er behalve links een dikke waterslang zit er rechts bovenop ook nog een pijpje aan vast zit.

Kan natuurlijk niet moeilijk zijn maar hoe zit dit pijpje vast in de waterpomp en kan ik dat simpel wisselen?

Henk

Dat pijpje zit in de waterpomp geschroefd.

Let op met losdraaien want hij kan vastzitten en dan verbuig je em zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@manuel: Ja ik heb inderdaad de 4L versie. Ook heb ik een werkplaatshandboek (komt het plaatje ook uit) of je moet nog een andere hebben?

En in eerste instantie dacht ik ook dat het de waterpomp was die lekte totdat ik dat loszittende schroefje zag, geeft mij ook geen goed gevoel. Om dat schroefje echt weer vast te zetten moet ik waarschijnlijk de krukas-poelie 'even' verwijderen.

@Newbe: Volgens mij is het geen bevestigingsbout van de waterpomp. De pomp zit volgens mij vast met sleuteltje 13 bouten en dit boutje is een sleuteltje 10 boutje. Het zit ook echt onder de waterpomp (zie tekening) achter de krukas-poelie

@Arjan1972: Bedankt voor je info, mocht ik de waterpomp gaan vervangen dan zal ik zeker voorzichtig zijn met het uitdraaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb zelf de warerpomp vervangen en de krukaspoelie hoefde niet verwijderd te worden. Wel het bovenplaatje,ventilator en de riem. En dan moet het gewoon lukken.Succes!

Nee dat is duidelijk, de krukas-poelie moet ik alleen maar verwijderen om dat boutje aan te kunnen draaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee dat is duidelijk, de krukas-poelie moet ik alleen maar verwijderen om dat boutje aan te kunnen draaien.

@manuel: Ja ik heb inderdaad de 4L versie. Ook heb ik een werkplaatshandboek (komt het plaatje ook uit) of je moet nog een andere hebben?

En in eerste instantie dacht ik ook dat het de waterpomp was die lekte totdat ik dat loszittende schroefje zag, geeft mij ook geen goed gevoel. Om dat schroefje echt weer vast te zetten moet ik waarschijnlijk de krukas-poelie 'even' verwijderen.

@Newbe: Volgens mij is het geen bevestigingsbout van de waterpomp. De pomp zit volgens mij vast met sleuteltje 13 bouten en dit boutje is een sleuteltje 10 boutje. Het zit ook echt onder de waterpomp (zie tekening) achter de krukas-poelie

@Arjan1972: Bedankt voor je info, mocht ik de waterpomp gaan vervangen dan zal ik zeker voorzichtig zijn met het uitdraaien.

Het werkplaatshandboek moet genoeg zijn. Daar haal ik ook altijd alles uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Vandaag dan eindelijk de waterpomp vervangen.

Gelijk ook maar de multi-riem want het streepje van de spanrol stond al bij de dubbele streepjes.

Probleem: met de nieuwe riem staat het spanrol streepje ook bij de dubbele streepjes ....??

Wat is het orginele nummer van de multi-riem?

Op de oude staat:

MOPAR 04854 033 AB 30114AG 20-9331 6PK2239 214 F=7

Als ik op Ebay zoek krijg ik:

Keilrippenriemen Jeep Grand Cherokee 4,0 WJ 99-04

Passend für / fits:

Jeep Grand Cherokee WJ + WG

4,0 L 6 Zyl. Bj. 99 - 04

OEM No. 6PK2235 / 6PK2238 / 6PK2240 /

4854033 / 04854033 / 53010298

De 6PK2235 heb ik gekocht na telefonisch contact met de verkoper, volgens hem is dit de goede.

Ook heb ik het losse boutje aan kunnen draaien, gaat een stuk beter als je waterpomp niet in de weg zit.

Boutje was trouwens van het distributie-deksel.

@Arjan1972: Met het pijpje is gelukt, bij monteren heb ik er voor de zekerheid maar een beetje vloeibare pakking op gesmeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...