R-W Geplaatst August 1, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2011 Beste medeforummers, ik hoop dat jullie een idee hebben wat dit probleem zou kunnen zijn: mijn WJ maakt tegenwoordig bij scherpe bochten linksaf (minirotondes 3 kwart nemen bijv) in de laatste paar meter een grommend geluid en daarbij trilt de auto ook. Volgens mij komt dit geluid en gevoel van rechtsvoor maar helemaal duidelijk is het niet. Het klinkt een beetje alsof je over grastegels rijdt en zo voelt het ook, het is geen constant geluid maar 'aan-uit-aan-uit' en geluid en trilling gaan gelijk op. Mijn garage zegt dat ik maar moet wachten totdat er iets kapot gaat maar ik heb absoluut geen zin om met een paardentrailer langs de snelweg te stranden. Olie in de diffs is ong een half jaar (10.000km) geleden vervangen (Castrol diffolie 75-140 + Mopar LS add.), evenals de olie in de tussenbak (Mopar 247). Ik heb al gelezen dat de diffs vaak de verdachten zijn, wilde gisteren even controleren of het peil ok was maar de vuldop had een vierkant gat om te openen, dat controleren ging dus niet door (wat voor een sleutel heb ik hiervoor nodig eigenlijk?) Is er iemand hier die een beetje in de buurt woont (ruim regio Eindhoven) en er eens naar zou willen kijken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marcel70 Geplaatst August 1, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2011 Beste ralf ik weet toevallig dat je andere banden hebt lopen deze mischien aan bij een bocht? anders denk ik dat je het moet zoeken in je diff of kruisjes. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
R-W Geplaatst August 1, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2011 haha, toevallig idd Maar nope, ik zie geen aanloopsporen op wielkast of band, was het maar zo simpel... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
R-W Geplaatst August 3, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2011 Niemand anders een idee? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gringo Geplaatst August 3, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2011 Heb je al gekeken naar het achterste gedeelte van de uitlaat.. Bij mij is dat het probleem. Ik heb bij offroad rijden mijn uitlaatpijp iets krom gereden en wanneer ik scherp naar links stuur dan komt de pijp tegen de band. Dit geeft een grommend geluid en een lichte trilling door het profiel van de band. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GCORVIS Geplaatst August 3, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 3, 2011 Weet je zeker dat het voor is?, heb nl. een tik als ik scherpe rotondes op ga , als die warm is...dus denk zelf aan de aftakeling vd visco. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst August 4, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2011 wj heeft geen visco in de t-case (247) Heb je wel echt gecontroleerd of er een band aanloop? Soms pakt íe maar een klein "puntje" mee en dat voel je dat al behoorlijk in je stuur. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
R-W Geplaatst August 4, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2011 Niet de uitlaat, geen vicso. Niet aanlopen is zo goed als zeker, niets te zien en de trilling gaat door de auto en niet alleen in het stuur. Ik ga straks het voordiff even laten bekijken en LS add (zou alleen eigenlijk ook al gedaan moeten zijn, maar ja...) laten toevoegen, verhelpt dat het ook niet dan ga ik er wel mee naar B&S. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 5, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 5, 2011 Hoeveel km heeft je WJ ? Bekijk maar eens de wiellagers vooraan. Bij mij was dit net hetzelfde in het begin, tot hij begon te grommen bij het rechtdoor rijden. Rechterwiellager was versleten, heb het vervangen en nu gaat ie weer fluisterstil. die wiellagers zien serieus af bij die wagens. Zeker controleren ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
R-W Geplaatst August 5, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 5, 2011 Hey Frans, 185k km op de teller en idd, de lagers zijn niet meer de stilste maar ook nog niet aan vervanging toe. Heb gisteren eerst maar eens de LS add toegevoegd en... dat lijkt verbetering te geven! Even kijken of dat ook zo blijft en anders gaan we weer verder zoeken. @iedereen die reageert, thx! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Bear Geplaatst August 5, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 5, 2011 Ik heb hetzelfde gehad en bij mij was de limited slip kapot. Oftewel het frictie materiaal. Je kunt het achter ontdekken doordat er diff olie in je handrem zit. En voor weet ik niet hoe je dat makkelijk controleerd. Ik heb voor vernieuwd en achter een andere as onder gebouwd. Kijk we uit met een gebruikte as want die kan dit probleem ook al hebben. Het is veel voorkomend probleem bij een wj. Succes Hendrik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
R-W Geplaatst August 9, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2011 @all, dank voor de adviezen, even een status-update. Helaas is het niet het gebrek aan LS add, we moeten dus weer verder zoeken... Het toevoegen heeft wel even geholpen maar nu is het wringen/grommen/trillen weer terug. - bocht linksaf veroorzaakt wringen/grommen/trillen, rechtdoor en rechtsaf niets aan de hand - banden zijn nieuw en lopen niet aan, oude banden gaven hetzelfde probleem. Banden zijn dus niet gecupt oid. - LS-add zit er genoeg in en olie is recent vervangen - uitlaat zit vast. Mogelijkheden: LS kaput, wiellager(s) kaput, ... ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst August 9, 2011 Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2011 Je zegt zelf dat je wiellagers niet meer van de stilste zijn... Ik zou die toch eens van dichtbij controleren. Misschien is het wel zo als je er een extra druk op krijgt door het nemen van de bocht, dat het lager op dat moment de extra belasting niet meer kan verduren... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
R-W Geplaatst August 9, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 9, 2011 lijkt mij ook het volgende punt om te gaan controleren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
R-W Geplaatst September 13, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 13, 2011 Na met de auto bij Brabant4x4 te zijn geweest lijkt het toch de tussenbak te zijn. De zgn progressive coupling is het aan het begeven, duur geintje helaas. Op zijn aanraden even kijken of het in de USA voor een betere prijs te krijgen is dan de dik €900,- ex btw die het ding in NL moet kosten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
loe73 Geplaatst September 16, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 16, 2011 Konden ze jou bij Brabant 4x4 ook vertellen wat er gebeurt als je hier mee door blijft rijden? Ik heb een WJ van 1999 en heb dit probleem al ongeveer een anderhalf jaar, behalve als ik kleine stukken rijd en dus de olie nog niet erg warm is (denk ik). Ik heb hierbij het idee dat het grommend geluid niet erger is geworden. Groet, Louis Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst September 16, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 16, 2011 Louis, als het echt niet verder kan, kun je nog altijd gewoon je voorste aandrijfas er tussenuit halen; Je rijdt dan op 4X2. Tenzij je dagelijks in het terrein zit natuurlijk... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
QUILTY Geplaatst September 18, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 18, 2011 Als je voorste aandrijfas er tussen uit is kan dat dan geen kwaad als je permanent 4wd heb. ivm de kracht verdelig van de quadra-drive. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
R-W Geplaatst September 19, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 19, 2011 @ Frans, da's geen goed plan bij een WJ! @ Louis, het zal steeds erger worden tot je op een punt komt dat er dingen serieus kapot gaan, het zwakste stukje eerst. Kan je tussenbak zijn, je diff, zeg het maar. Ik heb inmiddels een nieuwe coupling besteld in de USA, ding wordt vandaag hier afgeleverd en binnenkort ingebouwd, ik heb namelijk geen zin om straks ergens te stranden omdat ik nu al weet dat er iets kapot aan het gaan is. @ Quilty, niet aan beginnen, bij een ZJ kan dit, bij een WJ niet. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst September 19, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 19, 2011 @ Frans, da's geen goed plan bij een WJ! why not ? Als je de voorste as eruit haalt, dan gaat de gerotor pomp in full lock en draait de voorste poelie gewoon constant mee. Ik rij zo al heel lang en dat geeft geen problemen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst September 19, 2011 Rapporteren Share Geplaatst September 19, 2011 hier nog een afbeelding van deze geniale uitvinding. Van zodra er een snelheidsverschil is tussen de voorste en achterste aandrijfas, zendt de gerotor unit oliedruk naar de clutchpack en deze lockt de voorste en de achterste as samen. Dan draait de voorste as even snel als de achterste, maar als hij er niet meer onder zit, dan weet die pomp dit niet en blijft die gewoon 'los' meedraaien. Geen zorgen over te maken dus. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.