Spring naar bijdragen

Wj V8 2000 Quadradrive: Grommen En Trillen In Scherpe Of Lange Bocht Linksaf


Recommended Posts

Beste medeforummers,

ik hoop dat jullie een idee hebben wat dit probleem zou kunnen zijn:

mijn WJ maakt tegenwoordig bij scherpe bochten linksaf (minirotondes 3 kwart nemen bijv) in de laatste paar meter een grommend geluid en daarbij trilt de auto ook. Volgens mij komt dit geluid en gevoel van rechtsvoor maar helemaal duidelijk is het niet. Het klinkt een beetje alsof je over grastegels rijdt en zo voelt het ook, het is geen constant geluid maar 'aan-uit-aan-uit' en geluid en trilling gaan gelijk op. Mijn garage zegt dat ik maar moet wachten totdat er iets kapot gaat maar ik heb absoluut geen zin om met een paardentrailer langs de snelweg te stranden.

Olie in de diffs is ong een half jaar (10.000km) geleden vervangen (Castrol diffolie 75-140 + Mopar LS add.), evenals de olie in de tussenbak (Mopar 247). Ik heb al gelezen dat de diffs vaak de verdachten zijn, wilde gisteren even controleren of het peil ok was maar de vuldop had een vierkant gat om te openen, dat controleren ging dus niet door (wat voor een sleutel heb ik hiervoor nodig eigenlijk?) Is er iemand hier die een beetje in de buurt woont (ruim regio Eindhoven) en er eens naar zou willen kijken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je al gekeken naar het achterste gedeelte van de uitlaat.. Bij mij is dat het probleem.

Ik heb bij offroad rijden mijn uitlaatpijp iets krom gereden en wanneer ik scherp naar links stuur dan komt de pijp tegen de band.

Dit geeft een grommend geluid en een lichte trilling door het profiel van de band.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet de uitlaat, geen vicso. Niet aanlopen is zo goed als zeker, niets te zien en de trilling gaat door de auto en niet alleen in het stuur.

Ik ga straks het voordiff even laten bekijken en LS add (zou alleen eigenlijk ook al gedaan moeten zijn, maar ja...) laten toevoegen, verhelpt dat het ook niet dan ga ik er wel mee naar B&S.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoeveel km heeft je WJ ?

Bekijk maar eens de wiellagers vooraan. Bij mij was dit net hetzelfde in het begin, tot hij begon te grommen bij het rechtdoor rijden.

Rechterwiellager was versleten, heb het vervangen en nu gaat ie weer fluisterstil.

die wiellagers zien serieus af bij die wagens. Zeker controleren !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Frans,

185k km op de teller en idd, de lagers zijn niet meer de stilste maar ook nog niet aan vervanging toe. Heb gisteren eerst maar eens de LS add toegevoegd en... dat lijkt verbetering te geven! :D Even kijken of dat ook zo blijft en anders gaan we weer verder zoeken.

@iedereen die reageert, thx!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb hetzelfde gehad en bij mij was de limited slip kapot.

Oftewel het frictie materiaal.

Je kunt het achter ontdekken doordat er diff olie in je handrem zit.

En voor weet ik niet hoe je dat makkelijk controleerd.

Ik heb voor vernieuwd en achter een andere as onder gebouwd.

Kijk we uit met een gebruikte as want die kan dit probleem ook al hebben.

Het is veel voorkomend probleem bij een wj.

Succes

Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@all, dank voor de adviezen, even een status-update.

Helaas is het niet het gebrek aan LS add, we moeten dus weer verder zoeken... Het toevoegen heeft wel even geholpen maar nu is het wringen/grommen/trillen weer terug.

- bocht linksaf veroorzaakt wringen/grommen/trillen, rechtdoor en rechtsaf niets aan de hand

- banden zijn nieuw en lopen niet aan, oude banden gaven hetzelfde probleem. Banden zijn dus niet gecupt oid.

- LS-add zit er genoeg in en olie is recent vervangen

- uitlaat zit vast.

Mogelijkheden: LS kaput, wiellager(s) kaput, ... ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Na met de auto bij Brabant4x4 te zijn geweest lijkt het toch de tussenbak te zijn. De zgn progressive coupling is het aan het begeven, duur geintje helaas. Op zijn aanraden even kijken of het in de USA voor een betere prijs te krijgen is dan de dik €900,- ex btw die het ding in NL moet kosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Konden ze jou bij Brabant 4x4 ook vertellen wat er gebeurt als je hier mee door blijft rijden?

Ik heb een WJ van 1999 en heb dit probleem al ongeveer een anderhalf jaar, behalve als ik kleine stukken rijd en dus de olie nog niet erg warm is (denk ik).

Ik heb hierbij het idee dat het grommend geluid niet erger is geworden.

Groet,

Louis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Frans, da's geen goed plan bij een WJ!

@ Louis, het zal steeds erger worden tot je op een punt komt dat er dingen serieus kapot gaan, het zwakste stukje eerst. Kan je tussenbak zijn, je diff, zeg het maar. Ik heb inmiddels een nieuwe coupling besteld in de USA, ding wordt vandaag hier afgeleverd en binnenkort ingebouwd, ik heb namelijk geen zin om straks ergens te stranden omdat ik nu al weet dat er iets kapot aan het gaan is.

@ Quilty, niet aan beginnen, bij een ZJ kan dit, bij een WJ niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hier nog een afbeelding van deze geniale uitvinding. Van zodra er een snelheidsverschil is tussen de voorste en achterste aandrijfas, zendt de gerotor unit oliedruk naar de clutchpack en deze lockt de voorste en de achterste as samen. Dan draait de voorste as even snel als de achterste, maar als hij er niet meer onder zit, dan weet die pomp dit niet en blijft die gewoon 'los' meedraaien.

Geen zorgen over te maken dus. B)

post-1662-0-99503600-1316453336_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...