Spring naar bijdragen

Beginnersvragen Nekaf


Recommended Posts

Beste mede jeep fanaten

Na maandenlang de site geraadpleegd te hebben (aangezien ik een nekaf wilde aanschaffen) nu toch besloten te registreren,nu ik de nekaf echt bezit.

Ik ben helemaal nieuw in de jeep wereld en heb vrij weinig verstand van het technische gedeelte.Toch heb ik een aantal vragen die mede nekaf rijders niet of gedeeltelijk konden beantwoorden,en misschien hier wel beantwoord kunnen worden.

hieronder de vragen.

Wat me eerder niet opgevallen was is bij aankomst thuis na de aankoop mij opviel dat de nekaf scheef op de sloffen staat,na controle van de schokdempers besloten nieuwe te monteren,Echter na de montage geen verbetering.Na onderzoek ben ik erachter gekomen dat er 2 verschillende types bladveren onder zitten echter de elips is het zelfde en ook de aantal bladen is het zelfde.Het lijkt alsof de nekaf naar beneden leunt aan 1 kant maar ik denk zelf dat de auto aan 1 kant net omhoog staat aangezien ik een te grote opening tussen de wielkast en band heb ( 18 cm) aan de andere kant is het maar 12 cm.

Iemand enig idee wat ik zou kunnen doen en of er iets te stellen is aan de bladveren.

Hoop dat deze vraag duidelijk geformuleerd is.

ten tweede mijn uitlaat maakt gigantisch veel kabaal met rijden.Het mooie typische geluid van de hurricane motor word geheel overstemd door de uitlaat.Heb de pakkingen nagekeken vanaf het spruitstuk tot einddemper sommige zijn een beetje poreus,maar lijkt me niet dat hij dan zo´n herrie maakt.

Deze dingen en zeker het eerste baart me veel Zorgen na een toch dure aankoop na 5 jaar sparen.

Hoop dat jullie mij in de goede richting sturen, alvast bedankt,

groeten

onderstaand een foto van de aankoop (de scheve nekaf)

post-6982-0-77169100-1306787637_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Scheefhangen dat doen heel veel Nekaf's, daar hoef je je geen zorgen om te maken. De motor hangt iets uit het midden en op de bestuurdersstoel zit ook een bepaald gewicht. Dat zorgt voor meer belasting aan één zijde. Til hem maar op aan de wielkast dan staat hij weer recht. Er zijn al meer mensen met dit probleem bezig geweest maar de kans bestaat dat je het nooit goed krijgt. En het is ook niet echt een probleem. Bekijk de foto's op mijn site maar eens dan zie je wel meer scheefhangende jeeps (www.crosswolf.nl) Ik heb ook nog ergens een stukje tekst van een discussie over dit onderwerp op een forum. Stuur maar een mail dan zoek ik het op.

De uitlaat van de Nekaf maakt altijd iets lawaai (sputtert) maar of het bij jou klopt is natuurlijk niet zo te zeggen. Probeer eens te vergelijken met een andere Nekaf. In ieder geval moet de motor mooi stabiel lopen en mag de uitlaat niet ploffen of knallen. Het kan natuurlijk altijd dat de demper niet goed meer is.

groet

Gabe

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een beetje scheefhangen mogen ze inderdaad wel, maar 6 cm verschil lijkt me wat veel.

Kijk eens of alle veerschommels gangbaar zijn en goed doorsmeren. Ook kunnen de veerpakketen verkleefd zitten door roest en verf. Dit komt wel eens voor bij weinig gebruik. Dan zullen ze dus stugger zijn en ongelijk veren. Ook kan er een blad tussen zitten wat gebroken is. Voor het mooie zou je alle pakketten kunnen demonteren, inspecteren, schoon maken en weer monteren. Staat vast wel in de TH wat de procedure is.

Wbt het geluid ga ik met bovenstaande postje mee.

Welkom!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De mijne is net uit z'n winterslaap van 5 jaar gekomen en je probleempjes komen me bekend voor. Dat ie een beetje scheef hangt is mij ook wel eens opgevallen maar bij mij was dat dan naar de bestuurders kant, dus zal het wel door mij komen. En het viel mij nu ook weer op wat een herrie dat ding eigenlijk maakt, dat was me vroeger nooit zo opgevallen (ik denk dat ik nu gewoon verwend ben).

Nog even over het "veersysteem" ik denk zelf dat als ik er iets aan zou veranderen zoiets zou monteren: http://www.4wd.com/productdetails.aspx?jeep-sid=357&plID=71&partID=7213 dan kan je zelfs nog kiezen tussen 2.5 en 4 inch verhoging. Ik denk dat het rijcomfort er dan met stappen op vooruit zal gaan.

Nog veel lezier met je nieuwe aanschaf!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ja, de Nekaf van mij hangt ook een beetje scheef naar de bestuurderszijde. Als ik de site (foto's) bekijk van Crosswolf dan komt dat ook vroeger wel meer voor. Maar niet altijd....

Leuke site trouwens, die van crosswolf. Even gekeken: en jawel, de mijne staat ook geregistreerd.

Ook de uitlaat dempt bij mij ook net zo goed: een harde vet-natte sound. Ik ben er aan gewend.

Ik zou zo zeggen: maak je geen zorgen en veel plezier met de Nekaf.

Johs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor het snelle reageren jongens.

@ crosswolf

dat de motor niet precies in het midden hangt was me ook al opgevallen,nouja opgevallen je gaat echt alles na (en je leert direct de jeep steeds wat meer kennen) ,aangezien ik vandaag de tussenmaat van de band en wielkast bij een andere nekaf heb gemeten,concludeer ik dat de bestuurderskant te hoog staat,en dus moet zakken.Aan de bestuurderszijde zitten ook de twee niet originele bladveren.Deze bladveren heb ik grondig onderzocht en buiten wat vuil en vliegroest zijn deze alle 4 in topgoede staat.Dus vind het toch heeeeeel vreemd.

@ Ab de veerschommel zit geen beweging in heb ik vandaag gemerkt,kun je die dan verstellen?????(Als de veerschommel dichter naar het chassis komt zakt de jeep lijkt mij) dat is ook de bedoeling,dus als je dat bedoeld zal ik het zeker gaan proberen.

@ Bartman. Het verhogen zie ik absoluut niet zitten wil hem zo laag mogelijk houden (standaart hoogte) oogt stuk stoerder vind ik dan he.Die verhoogde jeeps met alle respect voor diegene maar ik denk dan altijd aan een persoon met hoogwater in zijn broek.Mbt de herrie wat je zegt,ik ben ook verwend geweest te verwend :P

@johsh Ik zal me geen zorgen meer maken :D die zorgen bezorgt me vriendin me wel of in dit geval me 2de vriendin (nekaf)

nogmaal bedankt mannen,

groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He lui

ik denk dat het probleem boven water is.Zoals ik gister al aangaf dat er verschillende bladveren onder zitten,na lang nadenken kwam het bekende eureka moment :rolleyes:

Als je een bladveer vervangt lijkt het me logisch dat je de beide veren op de zelfde as vervangt.Ik ga dat morgen proberen en hopen dat me niks stuk gaat.

Laat jullie de uitkomst weten..

groeten Rico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Rico,

Ik heb eens zitten meten: mijn Jeep hangt ca 6 cm scheef!! Als ik hem met het handje aan een kant optil, dan staat hij 4 cm scheef (als ik hem dan weer losgelaten heb). Ik kan duidelijk zien dat de bladveer aan de ene kant (achter) verder ingedrukt staat.

Nu zit daar ook de benzinetank, maar die is ook weer niet zo heel zwaar.

Nou ja: klusje voor van de winter.

Op http://picasaweb.google.com/JohsHeymink/NekafJeepGekocht?authkey=Gv1sRgCI7BsbvUncX0aw&feat=directlink# kun je wat inspiratie opdoen voor van de winter.

Groet Johs uit het Oosten des lands.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi JohsH

Het valt me niet eens op dat de nekaf scheeft hangt van jou.Mensen zien het bij mij ook niet 1,2,3 maar ga er maar eens achter staan dan springen de tranen in de ogen tenminste het irriteert mij behoorlijk.Ik heb alles gedaan,geprobeerd en het enige wat het probleem is,is dat de vorige eigenaar 2 nieuwe bladveren heeft gemonteerd echter telkens maar aan 1 kant en niet de gehele as.Dus met andere woorden het lijkt alsof hij aan de kant ( bestuurderskant) het hele chassis omhoog krikt.Daarin tegen lijkt alsof de assen zelf wel waterpas staan.Ik heb er echt de ballen verstand van dus wil er iemand na laten kijken die echt weet wat ik kan en mag doen.Het probleem is nu dus,dat de geldboom in de tuin last heeft van de droogte en hij/zij verdomd mij nog extra centjes te geven.Kan water spuiten tot ik een ons weeg,maar helaas.

Probeer er zo weinig mogelijk in te rijden,bang voor scheve slijtage etc etc.

Maar desondanks ben je heel snel gehecht aan het jeepje,en op 1 of andere manier heb ik alle geduld.(wat ik normaal vrij weinig van heb) hahaha.

Ik zal van de week eens foto´s maken als hij weer helemaal compleet is.En reacties tips wat dan ook blijven altijd welkom.

Groeten Rico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Rico,

Je kunt gewoon rijden lijkt mij. Het maakt niet uit hoe scheef de carosserie op het chassis staat, als staat hij 90 graden gedraaid. De wielen en assen blijven netjes de weg volgen....

Maak eens wat pics.

Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het klopt idd wat JohsH zegt.

Het enige nadeel vind ik dat je je constant ' schrap' moet zetten, met name in de bochten.

En dat verhoogt je rijcomfort niet echt!

Ik heb de lage kant van mijn NEKAF die ook doorhing opgekrikt en de bladveerpakketten schoongemaakt en helemaal met kruipolie ingespoten.

Daarna even een nachtje uit laten hangen.

Resultaat?

Minder gekraak, meer beweging en minder overhangen. Maar weg is het niet...

het gekke is dat die van mijn buurman helemaal recht staat en dat zijn uitlaat ook veel minder herrie maakt dan de mijne!

Ik heb nu de uitlaat spruitstuk pakking vervangen en dat scheelde al...

geniet van je NEKAF RICO

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

De Nekaf was vroeger voorzien aan de linkerzijde van een fikse radioset bv RT67 etc te samen met de mounting een behoorlijk zwaar stukje, ook de nog veel meer voorkomende RT3600 met mounting etc is nog behoorlijk zwaar de brandstof tank ook links, de bestuurder ook links, de jerrycan ook links.

Vroeger werden de veerpakketten wel eens op het 2e echelon vervangen waardoor de Nekaf weer redelijk recht stond (tot dat), het vervangen van de schokbrekers heeft geen zin in deze, uiteraard dienen wel de juiste veerpakketten en natuurlijk aan beide zijde gelijk te zijn.

Wat betreft je uitlaat is die nog wel origineel?, de voorpijp wil nog wel eens gaan lekken op de las(sen) bij de flenzen, ook in de bocht aan de motorzijde willen er nog weleens gaatjes inkomen.

Groetjes en veel plezier met je Nekaf

Luukie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Weer eens vele berichtjes doorgelezen. Altijd leuk.

 

Dat scheefhangen vond ik inmiddels toch wel lelijk als je erachter staat. 6 tot 7 cm...... Dus: een 4 tal brandnieuwe bladveren gekocht en tussen kerst en nieuwjaar maar een monteren. Compleet het de gevulkaniseerde bussen ed.

 

De twee oude 'goede' linker bladveren gaan dan op marktplaats......

 

wordt vervolgd......

post-3042-0-78905000-1387662664_thumb.jp

bewerkt door JohsH
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...