Spring naar bijdragen

Grollend Geluid, Maar Niet In De Bochten.


Recommended Posts

Hallo Allemaal,

Sinds dat ik vast kwam te staan in de blubber maakt mijn JGC uit 1998 een grollend geluid wat duidelijk van voren komt.

Ik had daarna gelijk de olie van het voor differentieel vervangen en ook die van mijn tussenbak om uit te sluiten dat het niet aan de olie ligt waar misschien iets van water of zand bij was gekomen.

Na de olie te hebben vervangen maakte hij nog steeds het zelfde geluid. Daarna tussen as er tussen vandaan gehaald en weg was het geluid. Dus het komt ergens bij het differentieel of wiellagers vandaan denk ik?

Nu heb ik een tijdje met alleen achterwiel aandrijving rond gereden en heb ik de as er vandaag weer onder gezet en het geluid is nog steeds aanwezig.

Het rare is dat het geluid weg lijkt te zijn als ik bochten neem. Zou een versleten differentieel of wiellager etc altijd geluid moeten blijven maken of klopt het dat het weg is of minder hoorbaar wordt in de bochten? Ook bij zeer lage snelheden kan ik het geluid horen (het geluid gaat ook mee in de snelheid die ik rij)

Hij maakt het geluid sinds ik vast gestaan heb in de modder/water. De auto heeft er iets van 5 uur in stil gestaan omdat er geen andere terreinwagen aanwezig was om me er uit te helpen.

Ik heb de auto van onder schoon gemaakt en alle modder is er (denk ik) zo te zien uit/af.

Hebben jullie enig idee waar ik het moet zoeken of wat ik nog kan controleren?

Groet,

Wesza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn stem gaat naar een wiel lager...

Oke, dank voor de snelle reactie,

Is het dan zo dat het wiellager veel minder of niet meer belast wordt als de vooras er tussen vandaan is? En dat daarom dan ook het geluid weg is zonder voorwiel aandrijving?

Groet,

Wesza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hen je je voorste cardan ook goed bekeken? Vooral dan de kruisjes en het kniegewricht kant tussenbak (goed in't vet en geen speling)...

Suc6,

Geert

Dus gewoon mijn vooras die ik vandaag weer geplaatst heb dus. Klinkt inderdaad goed wel logisch, die zou zomaar in het water/modder een beetje aangetast kunnen zijn. Ga ik morgen gelijk even controleren.

Zitten er vetnippels op de cardan of gewoon de draaiende gedeeltes in vetten?

Dank je wel,

Groet Wesza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus gewoon mijn vooras die ik vandaag weer geplaatst heb dus. Klinkt inderdaad goed wel logisch, die zou zomaar in het water/modder een beetje aangetast kunnen zijn. Ga ik morgen gelijk even controleren.

Zitten er vetnippels op de cardan of gewoon de draaiende gedeeltes in vetten?

Dank je wel,

Groet Wesza

Soms hebben ze een vetnippel, soms niet.

Vaak is het een platte (holle) nippel, die je met een spits mondstuk op de drukvetspuit moet smeren. (bv http://www.mechashop.nl/hst/m22e02c/Artikelen.nsf/0/97BB9DE50FC60631C125770A00517FAE/$FILE/453219.jpgà

Ook je homokineten eens bekijken ;-)

Geert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren wat vet bij de cardanas gespoten. Maar het geluid is er nog steeds.

Volgens mij is het niet een geluid wat een differentieel hoort te maken als die versleten is. want je hoort een soort geluid wat sommige auto's maken als ze achteruit rijden.

Iemand nog een idee wat ik kan proberen of controleren?

Groet,

Wesza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

ik heb het zelfde probleem met mijn gc. heb mijn differentieel afgelopen maandag opengehaalt alle lagers er uit en afgesteld met zo'n yukon set uit de vs. denk dat t iets resultaat heeft vooral het pionlager wil graag een goede afstelling, gehad maar gisteren hoorde ik de gc 97 alweer iets anders joelen. moet ergens rond de tussenbak en vooras zijn, kan het moeilijk plaatsen omdat een vorige eigenaar een cherry bom uitlaat wel vond passen.

vermoed een beetje een afgietsel van een versleten visco, die dan toch de hele aandrijflijn laat wrikken en dus snel laat slijten,. hoewel ik wel gewoon zonder stoten en bokken door de bochten kan?

is er nog een dokter phil hier ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...

Een late reactie, maar hebben jullie de oplossing gevonden?

Mijn 1998 GC heeft namelijk hetzelfde probleem. Persoonlijk denk ik aan de Visco

Hallo Olav, dit probleem had ik ook. en nadat ik mijn pignon keering voor had vervangen.(GC 1995 v8).

Aandrijf as er tudssenuit gehaald en geluid was heel veel minder maar toch nog hoorbaar.

Toen loie bekeken die er pas op zit en die was grijs van kleur.

Bij mij was het dus het voor diff.

Succes en laat ook eens weten wat het bij jou geweest is!

Groeten Martijn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...