Spring naar bijdragen

Opblazen Bobine


Recommended Posts

Hallo, ik ben preventief oude onderdelen voor nieuwe aan het vervangen. Zo ook de bobine. De Gr Wagoneer uit 87 heeft de 360 motor. Op de oude bobine staat AMC , 12 v, external resistor, no breaking points. Ziet er dus standaard uit. Bij twee Jeep onderdelen leveranciers heb ik bobines bestelt. De eerste deed het gelijk niet, de tweede leefde een 15 min. Dan ging de motor onregelmatig lopen, daarna afslaan bij in versnelling schakelen, nu slaat ie aan maar zodra je de contactsleutel los laat redt ie het zonder startmotor niet. Maar ... oude bobine erop en dan doet ie het prima. Op de bobine meet ik bij draaiende motor rond de 9 volt, resistant wire doet zijn werk dus. Ik snap er niets van, iemand een idee ? De leveranciers zijn Teamgrandwagoneer uit de US en BS in Tiel, beide ervaren genoeg om de goede bobines geleverd te hebben.

Gr,

Marco

bewerkt door Marco Fennema
Link naar opmerking
Deel via andere websites

voor de prijs wat jij voor die bobine's hebt betaald. daar had je beter een HEI onsteking op ebay voor kunnen kopen. loopt het motortje nog beter ook.

Tja, het begint met een storing van niet willen aanslaan na het afzetten van een motor die gedraaid heeft. Op forums wijst men de bobine aan, ook de onstekingsmodule wordt genoemd. De bougies, verdeelkap, rotor en bougiekabels had ik preventief al net vervangen dus dan maar de rest ook. Deed echter geen vonkje meer of minder geven. Oude zooi er weer op, liep nu prima. Er bleek 1 bougie kapje los te liggen waardoor hij wat minder mooi liep.

Toen hij goed liep weer de nieuwe onstekingsmodule erop, bleef nu ook mooi lopen. Nieuwe bobine erop, deed niets meer. Dus daar lag de wet van Murphy glimmend maar niet werkend voor me. Nu ik op de bobine na alles nieuw had wilde ik toch die ook preventief vervangen, met het eindresultaat zoals ik deze Topic begon.

Toch blij dat het nu gebeurd en niets ergens in het Atlas gebergte waar ik dan vrolijk de ene na de andere Bobine opblaas. Kan nu een zgan HEI onsteking kopen van Oldschoolproducts, AMC HEI Ontsteking 50.000 V. High performance. Kost daar 165 en ik kan een mede Jeeper die hem 4 mnd gebruikt heeft blij maken door hem over te nemen. Ik vetrouw het hele Resistance Wire gedoe niet, als daar ooit een breuk in krijg dan kan ik me het heen en weer gaan zoeken aangezien je deze niet zomaar kan vervangen.

Overigens moet ik nog even de bobines erbij pakken om de vraag van wat er daarop vermeld staat te beantwoorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan nu een zgan HEI onsteking kopen van Oldschoolproducts, AMC HEI Ontsteking 50.000 V. High performance. Kost daar 165

voor 165,- koop ik er 2 voor op ebay.com incl verzendkosten. ik heb er laatst ook 2 gekocht voor de onderdelen die erop zitten. is goedkoper als je hier de kap of de bobine of module of rotor los moet kopen op het eind van het liedje. maar in amerika kun je een revisie setje kopen voor je HEI. daar zit ook een kap module rotor en bobine in en is weer duurder dan een complete HEI kopen

bewerkt door F.M
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het herstarten van een warme motor en dat de startmotor dan met moeite dat blok rondkrijgt is een veel gehoord probleem. Ik heb nog nooit gehoord dat het de bodine zou kunnen zijn. Die dingen zijn bijna onverwoestbaar begreep ik, maar uitsluiten kan ik het ook niet. Wat ik wel vaak hoorde is dat in dat geval de massa kabel, tussen blok en accu, te dun zou zijn. Misschien is dat iets om te controleren. Heb er zelf geen ervaring mee, maar beter te veel info dan te weinig.

Alwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De startmotor daait in dit geval de warme motor goed rond, bezine kreeg hij ook. Ik weet dat op dat moment er 1 bougiekap los lag. Maar de oorzaak moet in bobine of ignition module gelegen hebben, na beide verwisseld te hebben is het nooit meer voorgekomen. Maar de laatste tip mbt massa, daar ga ik naar kijken. Er loopt een dikke niet orginele kabel van min pool naar blok, ik kreeg een tip dat dat niet goed zou zijn. Dat een min altijd van accu naar chassis en van chassis naar energie gebruikers moet lopen, dit zou stroomwisselingen afvlakken. Ik begrijp het niet. Chassis is gewoon een geleider en geen weerstand, maar aangezien ik van stroom niets anders afweet dan dat logica niet altijd werkt, volg ik deze tip maar.

Ik ga voor de HEI op Ebay kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had het probleem blijkbaar niet goed begrepen. Ik betwijfel nu ook of het dan de min kabel kan zijn. Wat namelijk wel eens voorkomt is dat de min kabel vervangen wordt door een te dunne kabel. En aangezien het altijd om een stroomkring gaat, moeten alle kabels dezelfde stroom kunnen transporteren. En als de min kabel te dun is, zal deze de retourstroom niet kunnen verwerken en dat veroorzaakt dan het moeiljk starten van een warme motor. Dit is wat ik ooit een keer begrepen heb.

Ik heb nog nooit een blok gezien waarbij de min via de chassis gaat. Let wel, ik heb alleen ervaring met oude (jaren 70) auto's. Ik kan me voorstellen dat met moderne auto's die veel meer gevoelige elektronika hebben om dit via het chassis te doen als dat een afvlakkende werking zou hebben. Wat ik dan vermoed is dat ze daarmee de stroomkring vergroten en daarmee de weerstand iets. Ja de chassis geleid goed, maar alles heeft een weerstand. Meer weestand is dus stroomverlies en dat zou dan inderdaad dat afvlakkende effect kunnen hebben. Maar ook ik ben geen elektrotechnicus, dus het zou zomaar onzin kunnen zijn.

Succes,

Alwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...