Spring naar bijdragen

Werking Tussenbak


Recommended Posts

Goed mijn tussenbak heeft maar liefst 5 standen!

2wd

4wd Part time

4wd Full time

N

4wd Lo

Nu de vraag wat is het verschil tussen Part Time en Full time?

En waar dient de N eigenlijk voor? Is dat om te slepen dat je automaat vrij staat?

Gr

Evert

bewerkt door Gr Evert M
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het verschil tussen part-time en full-time is inderdaad wat het zegt. Part-time is alleen aan te raden als je niet op verharde oppervlaktes rijdt. Dan wordt de tussenbak gesperd, waardoor bij het nemen van bochten de aandrijving gaat wringen, Meestal heeft dat het einde van de kruisjes/homokineten als gevolg, Er zij wel voorbeelden te noemen en je vindt ze hier en daar. Het meest sprekend is het draaien van een rechter hoek. Het rechter-achterwiel rijdt dan een korte afstand, terwijl het linker voorwiel een veel grotere afstand aflegd. Waarmee de functie van de diffs en de tussenbak (gedeeltelijk) is verklaard.

Als er veel sneeuw ligt of ijzel kun je vaak ook op de verharde weg ook in part-time wel terecht. Een stukje in part-time op de verharde weg kan wel, maar probeeer dan vooral om het stuur recht te houden.

Het advies is om bij afslepen de automaat in "P"te zetten en de tussenbak in "N".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb met de mijne, alleen '4wd all time high' en '4wd all time low' :huh: .

Ik heb er bij mij ook de voor cardanas onder uit gehaald, en rij nu alleen met achterwiel aandrijving.

Ik heb een Gran Cherokee Limeted, uit 96

Als je de aandrijfas van de voorwielen demonteert en te lang zo door blijft rijden is de kans groot dat je de visco koppeling in de tussenbak kapot rijdt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga er nog minder van snappen...

Gister kreeg ik de uitleg dat PartTime voor op de weg is en FullTime op het terrein. In deze laatste stand zou namelijk het diff tussen voor en achter geblokkeerd zijn, vandaar ook de tekst FullTime...

Welke expert kan het nog anders uitleggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga er nog minder van snappen...

Gister kreeg ik de uitleg dat PartTime voor op de weg is en FullTime op het terrein. In deze laatste stand zou namelijk het diff tussen voor en achter geblokkeerd zijn, vandaar ook de tekst FullTime...

Welke expert kan het nog anders uitleggen?

Dit zal een expert zijn geweest met een herstelwerkplaats. Die ziet op die manier een hoop omzet tegemoet. :lol::lol:

@ Kameel: :worshippy: :worshippy:

Aan jou zou ik zelfs mijn kinderen toevertrouwen..... :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb een zj uit 93 zonder voorste aandrijfas. Rij nu al een jaar zo en de vorige eigenaar heeft de auto 2 jaar gehad en er ook zo mee gereden. Het is dus de eigenaar daarvoor die hem er tussenuit heeft gehaald.

Als ik aan de aansluiting van de as op het voordifferentieel draai dan voel ik zo goed als geen weerstand, alleen een beetje geknars. Denk dat het differentieel flink naar de knoppen is maar dat is dan een ander verhaal. Wat is de schade die ik op dit moment kan oplopen en in hoeverre is de tussenbak al verpest? En als die visco stuk is wat kan je dan nog wel en wat niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...