RuudM Geplaatst March 4, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2011 (bewerkt) Wat is nu de juiste werkwijze om alle koelvloeistof te vervangen van een XJ 2000? Ik wil graag mijn hele systeem doorspoelen met water en weer opnieuw afvullen met koelvloeistof. gr Ruud March 4, 2011 bewerkt door Ruud Molenaar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst March 4, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 4, 2011 Je schrijft vanmorgen dat je de koelvloeistof door de garage hebt laten vernieuwen, als je geen enkel probleem hebt met te heet worden van de motor en je verwarming wordt gewoon warm waarom wil je het dan weer overnieuw doen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RuudM Geplaatst March 5, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2011 Mijn koelvloeistof zag er smerig uit in het expansievat. Ik had mijn garage ook gevraagd om het motorblok en radiateur goed door te spoelen alvorens weer af te vullen. Dit gaat volgende week alsnog gebeuren. Ik ben nu gewoon nieuwsgierig of er een handige manier is om alle koelvloeistof uit je blok te krijgen. Met doorspoelen gebeurt dit sowieso maar voor het afvullen moet al het water er weer uit. Ik ben gewoon heel zuinig op mijn XJ. gr Ruud Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 5, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2011 Als je de onderste radiateur slang aan de kant van het blok los maakt, komt bijna alle koelvloeistof eruit.. Op de radiator, rechts onder zit ook een aftapkraantje, maar met de slangen los, komt er nog meer uit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RuudM Geplaatst March 5, 2011 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2011 Ab, jouw methode lijkt mij ook de enige juiste en simpele werkwijze. Ik had mijn vraag ook op het NAXJA forum geplaatst. Zij zien liever dat je er ouderwetse antivries in combinatie met gedistilleerd water in gooit. Naar mijn weten heb ik er gewoon koelvloeistof in zitten. Is het aftapkraantje van de radiateur zo breukgevoelig? Ruud Depends on how far you want to go. You can just loosen the petcock drain valve on the radiator and let the old stuff drain out (petcock is on the passenger side, below and behind the headlight, reachable from underneath). The valve is plastic and can break so some people prefer to disconnect the lower radiator hose from the water pump inlet and let the coolant drain that way. There is also a block drain plug on the drivers side of the engine behind the exhaust manifold that can be removed to drain, but it uses a metric square drive that is hard to find in the US (I see you are in Holland so maybe easier). You need to loosen something at the top to help the coolant drain. You can disconnect one of the heater hoses and that will let the top empty out pretty quick. You can also use a garden hose against the heater hoses to fill the engine with water and flush everything out. You should run water both directions through the heater core to get anything that is stuck. I like to loosen the lower hose and shoot hose water through the different openings to flush the radiator and engine separately. Just do what makes sense until the water is clean. Its also a good idea to replace the thermostat while you're doing all of this. Refill with 1 gallon of the plain old GREEN coolant/antifreeze and add DISTILLED WATER to fill. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst March 5, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 5, 2011 Kraantje zou ik vanaf blijven, is allemaal kunststof....... Wbt de vloeistof, tis maar wat je gewend bent.... antivries met water aanmaken of kant en klare koelvloeistof. Ik geloof niet dat het veel uitmaakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bastafari Geplaatst March 7, 2011 Rapporteren Share Geplaatst March 7, 2011 Ik had voor mijn doen ook dapper de koelvloeistof vervangen, samen met de olie (5W40) en oliefilter trouwens. Met de Haynes in één hand en alle andere spullen in de 5 andere handen Ik was ook een beetje benauwd voor dat kunstof kraantje, maar ik dacht dat als-ie een beetje gaat, dan gaat-ie helemaal. En dat deed-ie gelukkig. ook die slang waar Ab het over heeft losgemaakt, en dat scheelt inderdaad. Haynes en jouw amerikaans advies hebben het over een plug in het blok, maar die kreeg ik na heel veel lang zoeken niet gevonden, en ik heb besloten me daar niet aan te ergeren. Mijn voorwielen stonden op blokken van zo´n 20cm en dat hielp een beetje (was voornamelijk handig voor de olie). Daarna heel veel water erdoor gespoeld totdat er alleen nog maar helder water uitkwam, en al dat sap naar de stort gebracht, hippie die ik er ben was gratis, hollander die ik er ben Vervolgens kant en klare coolant er in gedaan, verkoper legde me in zijn beste engels slash duits uit dat kant en klare nix anders is als in de fabriek gemixte antivries met dest water. Blijkbaar heb ik het goed gedaan, ook na drie weken stilstaan startte mijn bolide zonder protest, terwijl het al die tijd -20 tot -33 was. Celcius, ja. Maar kijk met al dat spoelen en prutsen wel uit, want het is wel troep, en het kan ook je lampda sensor beschadigen. Die meet namelijk ook zuurstofwaarden aan de buitenkant, en is gevoelig voor... juist, coolant. Bastafari. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.