Spring naar bijdragen

Schijfremmen


mslosser
 Share

Recommended Posts

Hallo mensen,

Ik ben een liefhebber en fanatiek bestuurder van een Nekaf.

Van het gewone dagelijkse vervoer overstappen op de Nekaf is metname op rem gebied wel eens oppassen.

Vooral na een kuil modder is remmen soms een behoorlijke krachttoer.

Ik ken een aantal mensen die eigenhandig met behulp van allerlei donor onderdelen prima werkende schijfremmen hebben geplaatst.

Maar het ziet er niet uit vind ik en ik vind het niet veilig.

Mijn concrete vraag is of het bijvoorbeeld mogelijk is om de remschijfset van een CJ5 te plaatsen op de standaard Nekaf as.

Kleine aanpassingen zijn natuurlijk geen probleem.

Of bestaat er inmiddels een set die je kunt gebruiken??

Ik hoor graag van jullie.

Groeten Maxs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nekaf heeft een dana 25 vooras als ik me niet vergis ;)

Overigens zou ik gewoon de trommels overbouwen van een nieuwer model cj, de nekaf heeft 9 inch trommels een cj vanvoor 11 inch. Dit past allemaal direct op de vooras van een nekaf en scheelt aanzienlijk! Verder zou ik dan de remcilinders van de voorzijde van de nekaf naar achterplaatsen (deze zijn groter)

Ik had dit bij mijn nekaf ook gedaan en hij remde als een tierelier!

Mvgr Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Als je dol graag schijfremmen op de vooras wilt, dan zou ik adviseren over te stappen op assen van een CJ van bouwjaar 1972 tot 1975. Dit is een 30-spline Dana44 achteras met een 27-spline Dana30 vooras. Beide assen zijn stukke sterker als de Dana44-1 en Dana25 assen die standaard onder de M38A1 zitten. De CJ assen hebben soms trommelremmen (11") of soms schijfremmen voor/trommels achter. Een Dana30 vooras met trommelremmen is eventueel later om te bouwen naar schijfremmen. Fusees met schijfremmen van alle CJ, dus van 1972 t/m 1986 passen an de Dana30 vooras. Als je een maal een Dana30 vooras hebt, heb je mogelijkheden genoeg om een keer naar schijfremmen om te bouwen.

De CJ assen van 1972 tot 1975 passen direct aan de bladveren van de M38A1. De meeste assen hebben 4.27 overbrenging, dus het motortoerental zakt ook nog iets op de weg.

Jos Reuling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De info over de R&P afgegeven voor assen van een cj van bj 1972 tm 1975 is iets afwijkend van de tekst zoals hierboven omschreven.

From 1972-1975 the Dana 44 was used with a 30 spline flanged axle shaft. This Dana 44 uses 11" drum brakes and the most common ratio is 3.73.

Common gear ratios from '72-'75 for a dana 30 were 3.73, from '76-'79 were 3.54, and from '80-'86 were 2.73

info verkregen via http://www.jeeptech.com/

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit zal wel passen op de bladveren, maar je krijgt waarschijnlijk problemen met de hoek van je achteras aangezien de nekaf een Dana 18 tussenbak heef(diff achter uit het midden)... De R&P van een Nekaf is 5.38, dus zal niet lukken met alleen een D30 vooras.

Mvgr Rick

....In dat geval heb ik nog een ford as liggen (Met DIFF Uit Het Midden en One Piece AXLES) en met de zelfde overbrenging en schijven!

Nou, als je het dan niet voorelkaar hebt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...