Spring naar bijdragen

Kabelboom Yj / Xj


kenzo
 Share

Recommended Posts

Ik lees op het Amerikaanse forum dat de kabelboom (buitengedeelte) van de YJ 2.5L hetzelfde is als de YJ 4.0 liter op 2 injectoren na. Als ik op de kabelboom van de 2.5L 2 injectoren bij maak en na de connector stuur van de pcm zou dit werken?

Kan dit... lijkt me wel, staat een heel topic van op internet.

Of is dit bij voorbaat al onmogelijk en ga ik zo een hele hoop werk voor niets doen?

En kan ik de pcm van de XJ gebruiken voor de YJ?

En laat maar wat weten als het verhaal op internet staat... zal ik zeker veel aan hebben ;)

Bedankt

Kenzo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb dit ook op het Amerikaans forum gelezen...

De pcm van de donor kan je perfect gebruiken in de YJ, deze weet immers niet dat hij in een YJ ligt en op voorwaarde dat je de juiste sensors gebruikt.

2 injectoren bijplaatsen wordt inderdaad ook veel gedaan, heb er wel eens over gelezen, maar ken geen details omdat het voor mij niet toepasbaar was.

Ik denk dat je dan zelfs gaatjes in de pcm connector moet boren omdat cilinder 5 en 6 niet aangesloten zijn, heb dat ook al eens ergens tegengekomen, is dus wel doenbaar...

Ik zou voor de eenvoudigste manier kiezen,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo heb ik gewerkt om de kabelbomen aan te sluiten

batterij loskoppelen

pcm loskoppelen, deze hebben we niet nodig om de kabelboom door te meten

FSM bij de hand, zowel die van de XJ als die van de YJ.

eigenlijk is het nu een kwestie van chronologisch te werk te gaan.

Ik heb elke pin van de PCM doorgemeten tot aan de stekkers of de sensors, bv pin1 gaat naar map-sensor, let wel sommige pins hebben meerdere

verbindingen zoals bv pin4 sensor ground gaat naar elke sensor. daarom gebruik je hier beter de FSM van de cherokee deze verwijst direkt naar de desbetreffende sheets waar alle verbindingen opstaan.

Lijkt veel werk maar valt dik mee. Althans ik ga ervan uit dat je toch een beetje elekrische schema's kan lezen.

Als alles doorgemeten is en het klopt allemaal dan kan je beginnen aan het doormeten van de bulkhead-connectors.Zowel motorkant als binnenkant. Hiervoor heb ik de FSM van de YJ gebruikt. Als ik me goed herinner moest ik 3 pennetjes veranderen(versteken eigenlijk) aan de bulkheadconnector van de binnenkabelboom.

Om de kabelbomen deftig door te meten heb ik deze wel uit de jeep genomen en op de werkbank uitgemeten, dit is toch wat eenvoudiger.

Je kan je natuurlijk in het begin enkel bezighouden met de dingen die nodig hebt om te starten maar als hij dan toch uit de jeep is kan je ook

ineens alles doen natuurlijk.

maar zonder FSM is dit echt niet te doen hoor, en als alles doorgemeten is en je hebt een aantal dingen moeten(kunnen) aanpassen dan kan je de pcm aansluiten en zou toch al de startmotor moeten rondraaien en dan beginnen de leuke(moeilijke) dingen maar dat is voor later wie weet heb je wel geluk en start hij bij jou direkt...

Zo hopelijk ben je hier wat mee geholpen

PS: Heb je nu die kabelboom gekocht in USA?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Jerry,

Ik heb geen kabelboom gekocht en ga het proberen met de 2.5L Kabelboom en 2 injectoren bij plaatsen.

Heb tot zover de kabelboom aangesloten en tot nu toe past op de versnellingsbak en 2 injectoren na alles.

Nu is mijn vraag:

Kan ik starten zonder versnellings + tussenbak kabels?

Kan ik starten met een 2.5L PCM? (4 cilinders zullen dan werken, maar geeft dit problemen?) (dit is alleen om te testen)

En als ik kan starten met de 2.5l PCM, welke 4 van de 6 injectoren moet / kan ik het beste aansluiten?

Bedankt,

Kenzo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb nu het hele motorblok aan gesloten maar wil nog niet starten.

Ik heb het stuur aangesloten en een stekker van dashboard naar buiten (stekker in het midden van het schutbord (niet de bulkhead stekker))

Het enige wat nu gebeurd is dat als ik "start" (de sleutel ver genoeg draai) op het dashboard paneel het lampje "BRAKE" gaat branden.

Verder werkt niets (ook knipperlicht op dashboard werkt niet).

Is dit normaal? Heb op onnodige zaken zoals verwarming en licht schakelaar na bijna alles aangesloten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hey wat bedoel je met "Ik heb het stuur aangesloten en een stekker van dashboard naar buiten (stekker in het midden van het schutbord (niet de bulkhead stekker))"

het stuur aangesloten, ik veronderstel de ignition-switch

Is de bulkhead connector nu aangesloten of niet, is nodig om te starten

Heb je alle zekeringen al gecheckt? in het motor compartiment en binnenin. Massa-kabels zijn "zeeer" belangrijk

Draait de startmotor rond, dit is de eerste stap...

heb je een nieuwe link(FSM) doorgestuurd via PB

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja heb de bulkhead aangesloten. Ook de massa bij de accu en heb op sommige kabels ook 12 volt bij het stuur. De start motor heb ik nog niet aangesloten. Ik wil eerst kijken of het dashboardd werkt. Daar is de pcm niet voor nodig toch? Normaal als je bv knipperlicht aan zet gaat op het schepje zo'n icoontje branden. Dit doet het niet bij mij.

Het enige wat gebeurd is als ik de sleutel omdraai naar start positie dat het lampje BRAKE gaat branden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kenzo,

Ga eens wat schematischer te werk, ik heb de indruk dat je als een kip zonder kop maar snel wat aan het stekkèrè bent omdat je wil horen/zien dat er al iets het doet :unsure:

zoals Jerry al schrijft, draadje voor draadje uitpluisen of die op de juiste plaats zit volgens schema en ook of hij aan de juiste draad gekoppeld wordt wanneer de stekker er aan zit.

Wat kabelboom(deel onder motorkap) en computer betreft zou ik eerder zijn gegaan voor de cherokee spullen, je hebt dan teminste een combinatie die al bewezen heeft dat het loopt. Er zijn dan 5 draden nodig om de motor te laten lopen, deze worden bij de bulkhead aan de aandere kabelboom gekoppeld. Daarna kun je de rest uitzoeken en koppelen.

Google maar een op bulkhead connector jeep YJ en kies vervolgens afbeeldingen.

bewerkt door theo-cj7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kenzo mijn opmerking over die foto's is als compliment bedoeld en slaat eigenlijk op het volledig restauratie-project.

Ik had wel al je topic over de restauratie gelezen, het was me gewoon niet opgevallen dat er nog een picasa album was.

Zelden een project gezien waar zoveel foto's bijstaan, zelfs niet op buitenlandse sites.

bewerkt door jerryb
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor het compliment.

Ben de schema's aan het bekijken en zie inderdaad dat de PCM connector van de 2.5L inderdaad op 2 injectoren na hetzelfde is (owja, ook stekker 10 0 Power Steering Sensor feed) ontbreekt bij de 4.0L)

Het dashboard gedeelte kom ik nog niet echt uit waarom dit niet kan werken...

Ik heb tenslotte de gehele complete kabelboom wat ik nu gebruik. Heb vandaag niet meer geprobeerd, ben alleen de schema's aan het bekijken en vergelijken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil jullie graag allemaal bedanken voor de hulp.

Het is mij toch gelukt. De startmotor draait en het dashboard werkt.

De motor slaat nog niet aan, maar dat is omdat ik nog injectoren moet toevoegen en de PCM moet aansluiten.

Voor foto's & info, klik hier (mijn project op Jeepforum.nl)

bewerkt door kenzo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...