Spring naar bijdragen

Kabelboom Yj / Xj


kenzo
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik ben nu bezig met de kabelboom van de motor van de XJ in de YJ te leggen.

Nu zie ik dat de klokken van de XJ andere stekkers hebben dan die van de YJ.

Ook zie ik dat de aansluiting op het schutbord (tussen binnen in de jeep en onder de motorkap) hetzelfde zijn bij de XJ en de YJ.

Weet iemand of ik het buiten gedeelte van de XJ kan combineren met het binnengedeelte van de YJ?

Dus dat het motorgedeelte van de XJ aangesloten kan worden op de klokken van de YJ via de binnenkabel van de YJ?

Hoop op een snelle reactie (omdat ik er nu mee bezig ben :P)

Vriendelijk bedankt,

Kenzo

bewerkt door kenzo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou de stekkers gewoon allemaal overzetten!

Dus dan gebruik je de kabelboom vd cherokee voor achter je YJ-dash, de YJ stekkers zet je er dan op en die vd cherokee haal je eraf.

Moet je wel even puzzelen of de aansluitingen dan kloppen, maar dat vind je vast terug in de FSM's en vergelijken met je andere kabelboom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Raven:

De kabelboom van een Wrangler YJ2,5 is gelijk aan die van de Wrangler YJ 4.0? (op airco na, maar deze gebruik ik niet)

Dus met andere woorden zou ik genoeg hebben met het motorgedeelte van de YJ (voor op de cherokee 4.0 motor) waarop ik mijn dashboard kabelboom kan aansluiten (Originele 2.5 Dashboard kabelboom?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Raven:

De kabelboom van een Wrangler YJ2,5 is gelijk aan die van de Wrangler YJ 4.0? (op airco na, maar deze gebruik ik niet)

Dus met andere woorden zou ik genoeg hebben met het motorgedeelte van de YJ (voor op de cherokee 4.0 motor) waarop ik mijn dashboard kabelboom kan aansluiten (Originele 2.5 Dashboard kabelboom?)

Kabelboom van de 2,5 is anders dan de 4,0 dus je zal het motor gedeelte van de xj kabelboom aan het binnen gedeelte van de yj kabelboom moeten maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de FSM voor alle 91'er jeeps.

Ziehier de bulkhead-info.

YJ Engine compartment:

YJ-1.jpg

YJ Instrument panel:

YJ-2.jpg

XJ Engine compartment:

XJ-1.jpg

XJ Instrument panel:

XJ-2.jpg

Je mag zelf de aansluitingen vergelijken ;)

Dus: De gehele kabelboom van een XJ is anders dan van een YJ, maar van een YJ 2.5 is de binnenkabelboom gelijk aan die van een YJ 4.0 HO?

Kabelboom van de 2,5 is anders dan de 4,0 dus je zal het motor gedeelte van de xj kabelboom aan het binnen gedeelte van de yj kabelboom moeten maken.

Snap dat XJ en YJ andere bomen hebben, maar is er ook verschil tussen wrangler 2.5 en wrangler 4.0?

Ik heb namelijk van een kennis een motorkabelboom van een wrangler YJ 4.0 gekregen. Hij had geen dashboard kabelboom. Kan ik dan zonder risico mijn wrangler 2.5 dashboard kabelboom erop aansluiten? Ik zie in bovenstaande lijst dat alleen bij de wranger 2.5 de airco zit (bij het *)

Alvast super bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Motorkabelboom is van een Wrangler YJ 1992 4.0L

Interieurkabelboom is van een Wrangler YJ 1993 2.5L

In de Wiring Diagrams van Raven zie ik dat bij YJ een lijst en bij C6 een sterretje staan

Helemaal onderaan staat bij het sterretje: 2.5L ENGINE ONLY

Met andere woorden: de rest is van 2.5L en 4.0L hetzelfde?

Of vergis ik mij daarin?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt er op dat C6 voor zowel 4.0 als 2.5 iets met airco doet, maar voor de 2.5 loopt de bekabeling in de motorruimte iets anders.

Voor de 4.0 loopt de kabel naar een pinnetje van het A/C relais en gaat vanaf hetzelfde pinnejte verder onder een ander nummer. Dat werkt dus met en zonder airco.

Daar airco verder optioneel is voor beide modellen, en jij geen airco hebt ( toch? ), lijkt het me geen probleem om het aan te sluiten.

Het hoofddoel van C6 is toch de backuplamp, voor schakel, en de neutral safety switch. voor automaat.

En anders heb ik nog wel een PCM voor een 91'er liggen ;)

bewerkt door Raven
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De XJ had airco maar die gebruik ik niet.

De pcm is van de 4.0L Cherokee (wat ik heb)

Ik moet eigenlijk alleen weten of ik mijn 2.5L binnenkabelboom kan aansluiten op de 4.0L HO Motor kabelboom?

Het was even zoeken, want de tekeningen zijn niet altijd even duidelijk...

Het kan! Het verschil tussen 2.5 en 4.0 zit in de motor kabelboom en niet in de binnenkabelboom.

Bij de 4.0 gaat de C6 langs een pinnetje van het A/C relais in het power distribution center naar een 6-pins stekker.

De 2.5 heeft geen A/C relais in het power distribution center, dus daar loopt C6 direkt naar de 6-pins stekker en is er eventueel een aftakking voor de A/C.

Ik raad je trouwens aan om een FSM aan te schaffen!

Die dingen zijn verrekte handig, zeker als het om bekabeling gaat!

Deze bijvoorbeeld : - klik -

bewerkt door Raven
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het was even zoeken, want de tekeningen zijn niet altijd even duidelijk...

Het kan! Het verschil tussen 2.5 en 4.0 zit in de motor kabelboom en niet in de binnenkabelboom.

Bij de 4.0 gaat de C6 langs een pinnetje van het A/C relais in het power distribution center naar een 6-pins stekker.

De 2.5 heeft geen A/C relais in het power distribution center, dus daar loopt C6 direkt naar de 6-pins stekker en is er eventueel een aftakking voor de A/C.

Ik raad je trouwens aan om een FSM aan te schaffen!

Die dingen zijn verrekte handig, zeker als het om bekabeling gaat!

Deze bijvoorbeeld : - klik -

Oh super... had zelf gezocht maar kon niet veel vinden. Zag wel dat op eBay binnen kabelboom te koop waren voor wrangler waarbij nergens motor type vermeld stond. Ging er dus een klein beetje van uit.

Echt super bedankt voor de moeite!

En ik ga idd een fsm kopen. Is verrekte handig :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Heb hier een "Complete" kabelboom te koop gezien. Er staat bij dat het voor de 6 cilinder 4.0 is maar dat er een automaat achter gezeten heeft.

Weet iemand of dit compleet past op de 4.0L uit de cherokee 4.0 met de klokken van de 2.5L YJ?

Ik heb een handbak (AX-15) met NP231 tussenbak...

Past dit zonder aanpassingen?

Zie kabelboom te koop

Alvast vriendelijk bedankt

Kenzo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok je hebt dus een kabelboom van een yj 4.0.

Ik zou daar gewoon mee verder doen, en de originele binnenkabelboom aan passen aan deze.

Ik ben met hetzelfde bezig en een "swap" is nooit plug and play wat betreft stekkers, je zal altijd stekker per stekker moeten nameten ook als

je die kabelboom in USA zou kopen, er is altijd wel een sensor of een instrument wat je moet aanpassen.

Als beide kabelbomen die je nu hebt perfect passen op alle stekkers moet je enkel de connectors van de "bulkhead connector" aanpassen en dit is perfect doenbaar.

Een FSM (digitale versie is te vinden op jeepmania)is hiervoor onmisbaar en het vraagt inderdaad veel tijd om alles uit te zoeken, maar eens je vertrouwd bent met de schema's valt het allemaal wel mee. Dus even niet in de garage sleutelen maar gewoon veel lezen en dingen opzoeken op internet.

Op het Amerikaans forum zijn volledige hoofdstukken gewijd aan dergelijke swaps, zelfs specifiek wat jij nu aan het doen bent.

Ik zelf heb hier ook veel tijd voor uitgetrokken en mijn motor draait sinds eind november, ben nu bezig om de AW4-bak in de kabelboom te 'vlechten' van de YJ,(ook eerst met schema's) al ben ik er niet elke dag mee bezig.

Veel succes nog en als je hulp nodig hebt is er steeds dit forum, mooi project trouwens, schiet beter op als bij mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt,

Het probleem is dat ik totaal geen idee heb hoe ik moet beginnen. Door die PCM lukt het meten niet goed bij mij.

Ik zoek al eeuwen voor topics die hetzelfde doen maar kan niet echt goede vinden.

Heb je misschien links naar die sites?

Verder bedankt voor je info!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok een paar vragen.

Past de motor-kabelboom op alle stekkers en sensoren?

Past de binnen-kabelboom op alle stekkers?

Dit is niet echt noodzakelijk maar wel gemakkelijker.

Wat bedoel je met " Door die PCM lukt het meten niet goed bij mij"

hier is al een link http://www.jeepforum.com/forum/f12/4-0-swap-information-537763/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankje, bijna alle stekker passen. Alleen klopt er qua werking niets van. Als ik door draai om te starten gaat bv het REM lampje op het display branden.

Verder wil een fsm kopen..staan daar duidelijke schema's in waar ik zelf de kabelboom via kan maken?

Ps, die pcm is die computer... gaat moeilijk omdat die snel stuk gat en moeilijk te meten is

Vriendelijk bedankt

Kenzo

bewerkt door kenzo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...