JohsH Geplaatst December 1, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 1, 2010 (bewerkt) Beste mensen, Mei dit jaar mijn Nekaf gekocht. Nu is het tijd om hem technisch beter te maken. Allereerst ga ik de fusee- en wiellagers aanpakken. De tonnetjes van het fuseelager vond ik terug in het (natte) vet tussen de kogels van de homokineet. Dat gaf dus het knisperende geluid in de bochten......... Inmiddels zijn de nieuwe fuseelagers geplaatst en afgesteld. Ik kan nu nog erg goed bij het vulgat komen van het fuseehuis. Wat raden jullie aan: Helemaal volpompen met vet of alleen een lik vet op de homokineet smeren. Komt het vet er aan de achterzijde niet uitzetten, langs de twee halve keerringen?? Ik hoor graag. Groet Johs H December 1, 2010 bewerkt door JohsH Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst December 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 2, 2010 Even een compleet andere vraag uit nieuwsgierigheid, hoe wordt de naaf op de homokineet vast gezet als er aan de uiteinde geen schroefdraad is voor de centrale moer? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JohsH Geplaatst December 3, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 3, 2010 (bewerkt) Hallo Masis, Tja. Het fuseehuis heeft een bronzen kraag, waar de (semi)losse as tegenaan kan lopen. De losse astap kan er ook niet rechtstandig afgehaald worden, als je hem in een grote hoek legt kun je hem delen. Die grote hoek kun je pas bereiken als het fuseehuis weggenomen is. Overigens kan de gehele as eruit, zowel de asstop als de lange as die naar het dif gaat. Als het fuseehuis in de fuseelagers hangt, dan steekt de splineas net uit de holle astap van het fuseehuis. De spline is dan te zien. Op deze holle as zitten dan de dragende lagers voor de remtrommel. Het wiel zit natuurlijk aan de remtrommel. Best wel een beetje omstandig, maar je kunt nu de remtrommel demonteren, terwijl de aslagers ongemoeid blijven. Daar hadden ze 50 jaar geleden goed over nagedacht. Groetjes Johs December 3, 2010 bewerkt door JohsH Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst December 3, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 3, 2010 Hoevel vet heb je er nu in gedaan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gunthercherokee Geplaatst December 4, 2010 Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2010 gewoon lekker volproppen, waar vet zit kan geen water of slijk in Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JohsH Geplaatst December 4, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 4, 2010 Ja, ik geloof ook dat je er het beste veel vet in kan doen. Inderdaad: waar vet zit, kan geen water zitten. Helemaal als je vet neemt wat geen water opneemt. Eerst de remschoenen van nieuwe voering voorzien, wiellagers nieuw en de andere kant aanpakken en dan beide kanten volproppen met 1 of 2 vetpatronen. Groet Johs Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.