Spring naar bijdragen

Smering Homokineet In Het Fuseehuis


JohsH
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Mei dit jaar mijn Nekaf gekocht. Nu is het tijd om hem technisch beter te maken. Allereerst ga ik de fusee- en wiellagers aanpakken.

De tonnetjes van het fuseelager vond ik terug in het (natte) vet tussen de kogels van de homokineet. Dat gaf dus het knisperende geluid in de bochten.........

Inmiddels zijn de nieuwe fuseelagers geplaatst en afgesteld. Ik kan nu nog erg goed bij het vulgat komen van het fuseehuis.

Wat raden jullie aan:

Helemaal volpompen met vet of alleen een lik vet op de homokineet smeren.

Komt het vet er aan de achterzijde niet uitzetten, langs de twee halve keerringen??

Ik hoor graag. Groet Johs H

post-3042-0-76993000-1291235580_thumb.jp

post-3042-0-25813900-1291235895_thumb.jp

bewerkt door JohsH
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Masis,

Tja. Het fuseehuis heeft een bronzen kraag, waar de (semi)losse as tegenaan kan lopen. De losse astap kan er ook niet rechtstandig afgehaald worden, als je hem in een grote hoek legt kun je hem delen.

Die grote hoek kun je pas bereiken als het fuseehuis weggenomen is. Overigens kan de gehele as eruit, zowel de asstop als de lange as die naar het dif gaat.

Als het fuseehuis in de fuseelagers hangt, dan steekt de splineas net uit de holle astap van het fuseehuis. De spline is dan te zien. Op deze holle as zitten dan de dragende lagers voor de remtrommel. Het wiel zit natuurlijk aan de remtrommel. Best wel een beetje omstandig, maar je kunt nu de remtrommel demonteren, terwijl de aslagers ongemoeid blijven. Daar hadden ze 50 jaar geleden goed over nagedacht.

Groetjes Johs

bewerkt door JohsH
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, ik geloof ook dat je er het beste veel vet in kan doen. Inderdaad: waar vet zit, kan geen water zitten. Helemaal als je vet neemt wat geen water opneemt.

Eerst de remschoenen van nieuwe voering voorzien, wiellagers nieuw en de andere kant aanpakken en dan beide kanten volproppen met 1 of 2 vetpatronen.

Groet Johs

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...