Spring naar bijdragen

Open Luchtfilter - Zou Dat Nou Werkelijk Kloppen...?


Ralph123
 Share

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Ik lees vaak dat een open luchtfilter meer vermogen geeft en daarnaast ook nog eens minder verbruikt.

Zie bijvoorbeeld de site van K&N

Heeft iemand daar positieve of juist negatieve ervaring mee?

Het klinkt mij zo onlogisch namelijk... Alle autofabrikanten zijn druk bezig met het zuiniger maken van auto's, waarom zit er dan niet standaard in iedere auto die je koopt zo'n open filter...??

Kost maar een paar tientjes en zou dan dus zowel meer vermogen als ook nog eens minder verbruik teweeg brengen... wat wil je nog meer... ;)

Ben benieuwd wat jullie daar van vinden.

Groeten!

Ralph

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja en nee, ik heb pas geleden een vervangingsfilter van K&N geplaatst en je merkt wel dat de auto iets beter oppakt, gevoelsmatig rijdt hij dus iets lekkerder maar het extra vermogen lijkt me verwaarloosbaar. Evt minder verbruik moet nog blijken maar daar verwacht ik zeker geen wonderen van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe minder weerstand de luchtflow naar de verbrandingskamer ondervindt hoe beter dit voor het rendement van de motor is

Het verschil in totale weerstand tussen een aanzuiging met k&n filter en origineel filter is minimaal.

Als het wel groot blijkt wordt het tijd om je luchtfilter te vervangen voor een verse...

Enkel het filter vervangen is, wanneer je vermogenswinst zoek, zinloos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook zo'n K&N filter, alleen ik zie er de meerwaarde niet van......beter nog, het zijn gewoon ondingen!!

De filter zelf moet je regelmatig schoonmaken en opnieuw inolieen.

Die olie om dat filter vettig te houden, wordt ook in de carburateur gezogen, wat na verloop van tijd een vettige aanslag geeft.........

Bij moderne auto's zitten er ook sensoren in het inlaat systeem, die worden dus ook vet door die olie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gebruik van een katoenen filter is maar slechts een onderdeel van een reeks van modificaties die de performance omhoog gooien.

Maar het is wel een belangrijke...

Ik gebruik K & N nu 16 jaar bij allerlei inspuitsystemen en carburateurs.LAter is daar het gebruik van GReen Air en ITG bijgekomen...

De flow is gewoon beter dan standaard papieren filters.Het opnemen van de motor bij gasgeven is beter.

Auto fabrikanten zoeken wel naar innovaties, maar uiteindelijk moeten ze wel met leveranciers werken die in de automotive uiteindelijk als hofleverancier mogen dienen.

Het mag dan niet te veel kosten!

Permanente filters kosten wel meer, maar als je jaren trouw bent aan je auto, verdient ie zich wel terug.

Maar ik zou zelf niet voor open filters kiezen, maar voor een vervangingsfilter van fabrieksfilter.

Dus een K & N exemplaar.

En je luchtfilterkast eens goed onder de loep nemen...

Daar zit bij de XJ een restrictie die de " levendigheid " van de gasresponse er voor een deel uit haalt....

Die vernauwing kan je weg halen.

De luchtfilterkast van mijn XJ heeft aan de voorkant, de kant van de koplamp, de aanzuiggedeelte zitten.

Daarvoor zit een luikje die je ook weg kan halen.

Koude lucht, daar gaat het om, want bij open luchtfilters zuig je warme lucht aan die van de motor afkomt....En dat is een vermogensdaling!!!

ER zijn nog meer restricties...1 tje is ook wel belangrijk om te noemen..

Dat is de vernauwing in het gasklephuis, onderaan de schacht.

http://www.4wheeloffroad.com/brandpages/jeep/131_0403_jeep_xj_cherokee_mileage/photo_02.html

Ik heb die bewerkt zoals via de link hierboven duidelijk word...

Nog rijdend met standaard luchtfilter, maar wel met alle modificaties op luchtgebied, is de lvendigheid behoorlijk omhoog gegaan.

Nu al merk ik dat ie meer reageert op het gas en middengebied al feller is.

Met andere woorden, er komt meer bij kijken dan een filter verangen en mischien is het handig om het geheel anders te bekijken..

Volgend jaar ga ik met de uitlaatkant verder en monteer ik gelijk een 1999 inlaatspruitstuk.

Die zal nog meer levendigheid geven vanwege een andere contructie...

Hallo allemaal,

Ik lees vaak dat een open luchtfilter meer vermogen geeft en daarnaast ook nog eens minder verbruikt.

Zie bijvoorbeeld de site van K&N

Heeft iemand daar positieve of juist negatieve ervaring mee?

Het klinkt mij zo onlogisch namelijk... Alle autofabrikanten zijn druk bezig met het zuiniger maken van auto's, waarom zit er dan niet standaard in iedere auto die je koopt zo'n open filter...??

Kost maar een paar tientjes en zou dan dus zowel meer vermogen als ook nog eens minder verbruik teweeg brengen... wat wil je nog meer... ;)

Ben benieuwd wat jullie daar van vinden.

Groeten!

Ralph

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erg leuk, maar de standaard luchtfilter van de 4 liter geeft nul restricties omdat die meer lucht door kan laten dan de motor vraagt.

De winst van een tune-up zit 'm in ieder geval nooit in een andere luchtfilter.

Lees anders de post van ruudvd hierboven nog eens. Waarheid als een koe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En daarom zeg ik ook, dat de restricties met het oog te zien zijn in het gasklephuis, de vernauwing onderaan in de schacht vlak onder de vlinderklep!

En in het filterhuis, het gedeelte waar de aanzuigslang erop gaat!

En ook dat een open fliter vermogensdaling zelfs kan opleveren omdat de warme lucht onder de motorkap opgezogen word.

En ook dat de echte aanwinst in een hoop van ingrepen zal zitten...

Erg leuk, maar de standaard luchtfilter van de 4 liter geeft nul restricties omdat die meer lucht door kan laten dan de motor vraagt.

De winst van een tune-up zit 'm in ieder geval nooit in een andere luchtfilter.

Lees anders de post van ruudvd hierboven nog eens. Waarheid als een koe.

bewerkt door Cityjeep
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met mijn vorige auto, een Audi S2 met 5cil 20v turbo motor, ben ik achter elkaar met en zonder open luchtfilter op de dynobank geweest. Met standaard filter, 293pk, open luchtfilter 261pk. Daar was ook de discussie over de vermeende vermogenswinst.

Het was geen eerste de beste, met hitteschild en bocht naar een luchtopening. Dus een aanzienlijk verschil.

Nu zullen turbomotoren daar nog gevoeliger voor zijn denk ik.

bewerkt door Jeppie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met mijn vorige auto, een Audi S2 met 5cil 20v turbo motor, ben ik achter elkaar met en zonder open luchtfilter op de dynobank geweest. Met standaard filter, 293pk, open luchtfilter 261pk. Daar was ook de discussie over de vermeende vermogenswinst.

Het was geen eerste de beste, met hitteschild en bocht naar een luchtopening. Dus een aanzienlijk verschil.

Nu zullen turbomotoren daar nog gevoeliger voor zijn denk ik.

bij 99 van de 100 motoren gaat dit waarschijnlijk op... alleen niet voor de 4 liter. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...