Spring naar bijdragen

Olie Ipv Koelvloeistof


Mjoeb
 Share

Recommended Posts

Ben de afgelopen tijd bezig geweest met het koelsysteem van m'n Wrangler.

Vroeg me af waarom er geen olie gebruikt wordt ipv koelvloeistof. Voordelen lijken mij dat het lekker smeert, corrosie voorkomt, veel warmte snel kan afvoeren.

De prijs zal niet zoveel schelen met goede koelvloeistof. Ik ben het alleen nog nooit ergens tegengekomen.

Wie weet er meer van?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Water is gewoon het beste medium voor koeling. Het kan heel snel veel warmte opnemen en en ook weer afgeven.

De toevoegingen zitten er alleen in ivm corrosie en bevriezen.

Test het zelf maar eens met een stuk heet staal. afkoelen met water gaat veel sneller dan met olie.

vb.: soortelijke warmte olie is ongeveer 2000J/(kg*K)

voor water is dit ruim 4000

bewerkt door ruudvd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Olie , water of pekelwater worden bij het harde van staal gebruikt om de afkoelsnelheid te maninpuleren.

water koelt zo snel dat de hardingsdiepte minimaal is en er grote spanningen in het materiaal ontstaan olie koelt snel maar niet te snel (balans martinsiet vorming en hardingsdiepte) daarbij voegt olie vrije koolstof toe etc etc.,

Maw Technologie die niets van doen heeft met de koeling van je automotor.

Als je het koelwater van de motor vervangt door olie kom je denk ik niet echt ver...maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn wel motoren die olie als koelvloeistof gebruiken, dit in combinatie met luchtkoeling. de Deutz 1011 industrie motoren hebben dit, deze hebben een luchtkanaal langs de motor met aan de bovenkant van het kanaal een oliekoeler en aan de zijkant stroomt er nog lucht tussen de cilinders door, de luchtstroom wordt opgewekt door een ventilater gekoppeld aan de dynamo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat is toch weer appels met peren vergelijken.

hier vervangt de geforceerde luchtkoeling de koelvloeistof. Ook bij een normale motor (auto) speelt de koelende werking van de motorolie een zeer belangrijke rol. het transporteerd de verbrandingswormte van de "hotspots" over groitere oppervlakte waarna de koelvloeistof de warmte verder afvoerd. Het gaat in dit topic over de vraagt of olie een beter medium is om in je radiator te gooien dan water....

Je kunt een motor ook wel koelen met poep als het er er maar voor ontworpen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...