Spring naar bijdragen

motorolie


Woe
 Share

Recommended Posts

Motorolie: 10W40 half synthetisch.

Versnellingsbak: Transmissieolie 75W90

Tussenbak:ATF ( Automatic Transmission Fluid)

Aan de zijkant van je versnellingsbak zitten 2 pluggen ( stoppen / schroeven), de onderste is de aftapplug, de bovenste de niveau- vul-plug. Dus vullen totdat de olie er langzaam uitloopt, dan is het niveau goed!

Voor de tussenbak geldt hetzelfde: Naast de "tuit" waar de aandrijfas naar achter inzit, zie je 2 grote stoppen ( 30mm ofzo). ook hier weer: de onderste om af te tappen en de bovenste om te vullen cq het peil te controleren....

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Offroad rijden niet echt. Als je echter regelmatig door dieper water rijdt (water tot aan de body en dieper, zeg maar), is het aan te raden om de olie van de versnellingsbak, tussenbak en vooral de assen vaker te vervangen! Let dan ook goed op de ontluchtingsslangen, zorg dat ze goed vast zitten en deugdelijk aan de carrosserie bevestigd zijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

En voor een 87er 4.2 motor?? welko olie's (schrijf je dat zo??) kan ik daarvoor het beste gebruiken??

als mijn motor stationair draait hoor ik geen getik, maar als ik normaal optrek hoor ik em tikken, kan dat ook worden opgelost met andere olie? hoewel ik niet weet wat er nu inzit??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nu 20 w 50 olie in de motor is dat niet goed ?? Hij heeft veel KM en verbruikt we lwat olie. Ik heb me laten vertellen dat hij met 20 w50 minder olie gaa verbuiken . huh.gif

Originally posted by SS J10@May 3 2005, 16:14

10W40..is het meest gangbare voor de jeep

<div align="right">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by jeeplover@May 9 2005, 01:32

Ik heb nu 20 w 50 olie in de motor is dat niet goed ?? Hij heeft veel KM en verbruikt we lwat olie. Ik heb me laten vertellen dat hij met 20 w50 minder olie gaa verbuiken . huh.gif <div align="right">

20w50 is een wat dikkere oliesoort en tegenwoordig niet meer gangbaar. je vind m nog wel bij de HEMA/Gamma etc etc.. maar zelfs daar wordt ie schaars.

En daar is een reden voor: oude specificaties.

Is erg dik in koude toestand (bij vorst), start dus erg lastig. Een klein voordeel is dat ie dus bij stilstand minder lekt... (oftewel minder 'verbruikt'? wink.gif )

Een groot nadeel is dat die erg snel verbrand bij hogere temperaturen. Ik zou m verversen met minimaal 15W40 of 10W40. Neem dan wel een A-merk, heb je zeker goeie. (Van de bekende benzinemerken of Mobil/Castrol/Kroon)

Dat ie veel olie verbruikt is erg vervelend, maar om 'm dan vol te gooien met van die dikke plak is eigenlijk zonde van je motor. Het is wel weer goedkoper dan de nieuwere olieen... misschien toch eens proberen? Het is natuurlijk een ouwetje.

Rij je er veel mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by GJ_@May 9 2005, 20:34

Dikke olie kan toch echt een uitkomst zijn. Bij m'n Harley moest er op het laatst SAE90 versnellingsbakolie in om nog ergens te komen. :-)

<div align="right">

Ik ben het helemaal met GJ eens. we hebben een keer een caprice gehad met 7 ton op de motor en dikke teer als olie was het enige wat hielp om de straat gasmaskervrij te houden biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...