Spring naar bijdragen

climate control laat het afweten


Recommended Posts

Heb bij onze wj van bj 2000 het probleem dat de climate control het af laat weten na een half uur.

Het eerste half uur werkt alles perfect, nu in de zomer de airco word goed koud, maar na een half uur merk je dat het langzaam warmer begint te worden in de auto. Door de temperatuur helemaal terug te draaien tot lo bied nog een minuut of tien soelaas.

In de winter het zelfde effect maar dan met de verwarming, eerst word het lekker warm maar uiteindelijk na 3 kwartier is het dan echt te weinig om het aangenaam te houden.

Zowel de airco (zomer) al de verwarming blijven wel iets doen maar veel te weinig

Heb een poging gedaan om foutcodes uit te lezen 3x op contact maar krijg alleen de melding: done

Wat kan dit zijn??

bvd Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Idee van Chris is nog niet eens zo gek hoor.

Bij mijn WJ was er een O-ring van 1 van de leidingen niet lekker. Af laten persen met Fluor vloeistof en na een tijd was inderdaad een zeer kleine lekkage te zien. O-ring vervangen sindsdien weer oke, behalve dan dat nu 1 van de blend-doors afgebroken lijkt te zijn :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En in de winter dan Chris,te weinig kolen zeker.

Probleem zit zoals het lijkt in de temperatuursensor die de binnen temperatuur meet.

Dat is nog niet eens zo'n gek idee. Mijn ZJ doet dat namelijk ook (de kachel, AC is al eeuwen stuk :bye1:). Meteen dus die sensor meenemen wanneer ik de AC ga doen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

laat die pomp eerst even nakijken, kijk even of die het nog doet (meedraait) als je airco/verwarming ermee ophoudt. Was bij mij niet het geval en na vervanging van de pomp blijft de airco het nu wel gewoon doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu, dat is al wat.

Niet vergeten, Theo, onze WJ's zijn een hoop electronica-zooi en het zou wel eens goed kunnen zijn dat er bij jou iets aan de hand is met de temperatuur voelers.

In feite zou het een foutmelding moeten opleveren als je de climate controle uitleest (ik veronderstel dat je dit al gedaan hebt)

maar als er bijvoorbeeld een NTC defect is, of ergens een condensator begint te lekken, kan het goed zijn dat na een uur de stuureenheid volledig de mist in gaat.

In feite zou je dan eens moeten kijken, of de zaak zich automatisch herstelt na een kwartiertje pauze met de motor af....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jaja, frans weet het. maar ik zeg het lekker niet.... haha....:wacko:

OK. hier komt het: de foutcodes van de climate controle, lees je niet uit met het contact, maar op de display van de middenconsole zelf. Hieronder staat de procedure voor de WJ:

ENTERING THE AZC SELF-DIAGNOSTIC MODE

To enter the AZC self-diagnostic mode, perform the

following:

(1) Depress the A/C and Recirc buttons at the

same time and hold. Rotate the left temperature control

knob clockwise (CW) one detent.

(2) If you continue to hold the A/C and Recirc buttons

depressed, the AZC control module will perform

a Segment Test of the vacuum fluorescent (VF) display.

In the Segment Test you should see all of the

display segments illuminate as long as both buttons

are held. If a display segment fails to illuminate, the

vacuum fluorescent display is faulty and the heater-

A/C control must be replaced.

(3) After viewing the Segment Test, release the

A/C and Recirc buttons and the display will clear

momentarily. If a 0 is displayed, then no faults

are set in the system. Should there be any faults,

either “current9 or “historical”, all fault codes will be

displayed in ascending numerical sequence (note no

effort is made to display fault codes in chronological

order). Each fault code is displayed for one second

before the next code is displayed. Once all fault codes

have been displayed, the system will then repeat the

fault code numbers. This will continue until the left

side set temperature control is moved at least one

detent position in the CW direction or the ignition is

turned “OFF”.

FAULT CODE TESTS

Fault codes are two-digit numbers that identify a

circuit that is malfunctioning. There are two different

kinds of fault codes.

1. Current Fault Codes - Current means the

fault is present right now. There are two types of current

faults: input faults, and system faults.

2. Historical Fault Codes - Historical or stored

means that the fault occurred previously, but is not

present right now. A majority of historical fault codes

are caused by intermittent wire harness or wire harness

connector problems.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Theo, in afwachting van je test, publiceer ik hier alvast de foutcodes.

Hopelijk heb je ze niet nodig....:wacko:

01 = IR thermister circuit open

02 = IR thermister circuit shorted

03 = Fan pot shorted

04 = Fan pot open

05 = Mode pot shorted

06 = Mode pot open

07 = IR sensor delta too large

08 = Reserved

09 = Reserved

10 = Reserved

11 = Engine air intake temperature Buss message

missing

12 = Country code Buss message missing

System Faults 13 = Mode motor not responding

14 = AI (Recirc) motor not responding

15 = Left temperature door not responding

16 = Right temperature door not responding

17 = Mode door travel range too small

18 = Mode door travel range too large

19 = AI (Recirc) door travel too small

20 = AI (Recirc) door travel too large

21 = Left temperature door travel too small

22 = Left temperature door travel too large

23 = Right temperature door travel too small

24 = Right temperature door travel too large

25 = Calibration check sum error

26 = Engine coolant temp bus message missing

27 = Vehicle speed bus message missing

28 = Engine RPM bus message missing

29 = OAT bus message missing

30 = Display intensity bus message missing

31 = VIN number bus message missing

32 = Reserved

33 = IR thermister circuit was open

34 = IR thermister circuit was shorted

35 = Fan pot was shorted

36 = Fan pot was open

37 = Mode pot was shorted

38 = Mode pot was open

39 = IR sensor delta was too large

40 = Reserved

41 = Reserved

42 = Reserved

43 = Engine air intake temperature Buss message

missing

44 = Country code Buss message missing

System Faults 45 = Mode motor was not responding

46 = AI (Recirc) motor was not responding

47 = Left temperature door was not responding

48 = Right temperature door was not responding

49 = Mode door travel range too small

50 = Mode door travel range too large

51 = AI (Recirc) door travel range too small

52 = AI (Recirc) door travel range too large

53 = Left temperature door travel too small

54 = Left temperature door travel too large

55 = Right temperature door travel too small

56 = Right temperature door travel too large

57 = Calibration check sum error

58 = Engine coolant temp bus message missing

59 = Vehicle speed bus message missing

60 = Engine RPM bus message missing

61 = OAT bus message missing

62 = Display intensity bus message missing

63 = VIN number bus message missing

64 = Reserved

65 = Reserved

66 = Reserved

67 = Reserved

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In ieder geval na een uur doet hij het wel weer voor een half uur.

Dit doet me toch sterk vermoeden dat er iets mis is met een electronica onderdeel...

In feite, Theo, zou je moeten de foutcodes uitlezen op het moment dat ie in panne valt, en niet zoals nu terwijl alles werkt... denk je niet ?:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nogmaals, als het hetzelfde is als wat ik had (en daar lijkt het verdacht veel op) dan begin eens met je pomp te laten controleren. Ik heb tig keer codes laten uitlezen en geen enkele foutmelding gehad, zowel bij werkende als bij niet werkende airco. Bij mij draaide de pomp in de eerste instantie ook een half uurtje ong en hield het toen voor gezien en dat wordt er gaandeweg niet beter op. De pomp houdt op met werken op het moment dat jij die klamme warme lucht binnen voelt komen, hij draait dan niet meer mee (kan je zien aan de voorzijde van de pomp). Alles laten doormeten en alles werd gewoon goed aangestuurd. Pomp vervangen door een gebruikt exemplaar en nu werkt alles weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...