Spring naar bijdragen

Temperatuur


Recommended Posts

Nu het weer wat warmer wordt is het eens tijd om eens wat aan de koeling van mijn XJ te sleutelen.

Allereerst de problemen:

- als het koud is wordt het blok, maar zeker de kachel niet warm.

- als het warm is koelt het blok niet genoeg af, bij snelheden van 120+ bereikt de meter het rode vlak, koelt bij lagere snelheden weer goed af.

Ik heb van de winter wat zitten koukleumen in de auto, maar zodadelijk wordt het weer zweten, tijd voor wat actie dus. smile.gif

Allereerst zou ik eens het koelsysteem willen flushen, zit mischien verstopt?

Lucht in het koelsysteem, hoe kom ik er van af?

Ik heb wel eens gedacht om over te gaan stappen naar een "open" systeem, zoals bij de HO blokken, iemand ervaring?

Volgens mij is het gesloten systeem een van de grootste missers van Jeep ooit, gelukkig zijn ze er later van af gestapt, heeft iemand ervaring, ideeen met dit probleem?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kontroleer de thermostaat en de waterpomp eens... De thermostaat kan simpelweg vast zitten in een halfopen stand, dan krijg je jouw symtomen. En er was hier op 't forum ook al eens iemand waar een verkeerde waterpomp op z'n blok was gemonteerd.... Er zijn n.l. 2 draairichtingen leverbaar....

Wat een gesloten koelsysteem betreft, dat hebben alle jeeps! Het enige verschil tussen de Low-port en de HO motoren is, dat het expansietankje ook onder druk staat. Bij de HO motoren is men weer teruggestapt op een overlooptank en drukregeling dmv de radiateurdop. De druk in het koelsysteem zal echter ongeveer gelijk zijn.

Een open koelsysteem wordt al jaren niet meer gebruikt en bouwt in het geheel geen druk op. Het systeem heeft op oude ,stationaire, motoren vaak zelfs nog een verdampingskoeler.... Maar da's echt al heel oud! Nadeel van zo'n drukloos systeem: de thermostaat moet op een veel lagere temperatuur afregelen, anders sta je in de bergen meteen met een kokende motor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, tja, elke auto heeft natuurlijk een gesloten koelsysteem onder druk, anders kookt het water te snel.

Ik doelde ook eigenlijk op het tankje onder druk, dit geeft ook nogal wat problemen.

Ik heb het idee dat het tankje bij mij iig goed afsluit.

Ik ga als eerst de thermostaat even nakijken.

Zeker ook weer een nieuwe pakking nodig? of kan het met vloeibaar?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by DutchPowerCow@Mar 25 2005, 19:45

Nu het weer wat warmer wordt is het eens tijd om eens wat aan de koeling van mijn XJ te sleutelen.

Allereerst de problemen:

- als het koud is wordt het blok, maar zeker de kachel niet warm.

- als het warm is koelt het blok niet genoeg af, bij snelheden van 120+ bereikt de meter het rode vlak, koelt bij lagere snelheden weer goed af.

Ik heb van de winter wat zitten koukleumen in de auto, maar zodadelijk wordt het weer zweten, tijd voor wat actie dus. smile.gif

Allereerst zou ik eens het koelsysteem willen flushen, zit mischien verstopt?

Lucht in het koelsysteem, hoe kom ik er van af?

Ik heb wel eens gedacht om over te gaan stappen naar een "open" systeem, zoals bij de HO blokken, iemand ervaring?

Volgens mij is het gesloten systeem een van de grootste missers van Jeep ooit, gelukkig zijn ze er later van af gestapt, heeft iemand ervaring, ideeen met dit probleem?

<div align="right">

Hallo DutchPowerCow,

Ik heb ook themische problemen gehad met mijn Cherokee, die ineens een 10 graden hogere bedrijfstemperatuur aanhield..

Nadat ik een 180 graden (Fahrenheid) thermostaat van JET heb gemonteerd waren ze verleden tijd. Kostte iets van $40 bij www.truckperformance.com.

Een aanrader.

vr.gr.,

Boxhopper

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...