DutchPowerCow Geplaatst March 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2005 Nu het weer wat warmer wordt is het eens tijd om eens wat aan de koeling van mijn XJ te sleutelen. Allereerst de problemen: - als het koud is wordt het blok, maar zeker de kachel niet warm. - als het warm is koelt het blok niet genoeg af, bij snelheden van 120+ bereikt de meter het rode vlak, koelt bij lagere snelheden weer goed af. Ik heb van de winter wat zitten koukleumen in de auto, maar zodadelijk wordt het weer zweten, tijd voor wat actie dus. Allereerst zou ik eens het koelsysteem willen flushen, zit mischien verstopt? Lucht in het koelsysteem, hoe kom ik er van af? Ik heb wel eens gedacht om over te gaan stappen naar een "open" systeem, zoals bij de HO blokken, iemand ervaring? Volgens mij is het gesloten systeem een van de grootste missers van Jeep ooit, gelukkig zijn ze er later van af gestapt, heeft iemand ervaring, ideeen met dit probleem? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2005 Kontroleer de thermostaat en de waterpomp eens... De thermostaat kan simpelweg vast zitten in een halfopen stand, dan krijg je jouw symtomen. En er was hier op 't forum ook al eens iemand waar een verkeerde waterpomp op z'n blok was gemonteerd.... Er zijn n.l. 2 draairichtingen leverbaar.... Wat een gesloten koelsysteem betreft, dat hebben alle jeeps! Het enige verschil tussen de Low-port en de HO motoren is, dat het expansietankje ook onder druk staat. Bij de HO motoren is men weer teruggestapt op een overlooptank en drukregeling dmv de radiateurdop. De druk in het koelsysteem zal echter ongeveer gelijk zijn. Een open koelsysteem wordt al jaren niet meer gebruikt en bouwt in het geheel geen druk op. Het systeem heeft op oude ,stationaire, motoren vaak zelfs nog een verdampingskoeler.... Maar da's echt al heel oud! Nadeel van zo'n drukloos systeem: de thermostaat moet op een veel lagere temperatuur afregelen, anders sta je in de bergen meteen met een kokende motor! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
DutchPowerCow Geplaatst March 25, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2005 Hmm, tja, elke auto heeft natuurlijk een gesloten koelsysteem onder druk, anders kookt het water te snel. Ik doelde ook eigenlijk op het tankje onder druk, dit geeft ook nogal wat problemen. Ik heb het idee dat het tankje bij mij iig goed afsluit. Ik ga als eerst de thermostaat even nakijken. Zeker ook weer een nieuwe pakking nodig? of kan het met vloeibaar? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2005 Ik heb er bij mij vloeibare pakking tussen zitten. En hij is al ff dicht, dus.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bartman Geplaatst March 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2005 Thermostaat is makkelijk te vervangen met nieuwe pakking en wat vloeibare ertussen heb ik ook gedaan omdat ie bij mij ook te lang koud bleef ( kapotte therostaat ). suc6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst March 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2005 Als je een nieuwe thermostaat monteerd let dan wel dat het ontluchtingsgaatje aan de bovenzijde zit.Mocht er geen gaatje in zitten dan kun je er een klein gaatje in boren daarmee raakt hij gemakkelijk zijn lucht kwijt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Boxhopper Geplaatst March 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2005 Originally posted by DutchPowerCow@Mar 25 2005, 19:45 Nu het weer wat warmer wordt is het eens tijd om eens wat aan de koeling van mijn XJ te sleutelen. Allereerst de problemen: - als het koud is wordt het blok, maar zeker de kachel niet warm. - als het warm is koelt het blok niet genoeg af, bij snelheden van 120+ bereikt de meter het rode vlak, koelt bij lagere snelheden weer goed af. Ik heb van de winter wat zitten koukleumen in de auto, maar zodadelijk wordt het weer zweten, tijd voor wat actie dus. Allereerst zou ik eens het koelsysteem willen flushen, zit mischien verstopt? Lucht in het koelsysteem, hoe kom ik er van af? Ik heb wel eens gedacht om over te gaan stappen naar een "open" systeem, zoals bij de HO blokken, iemand ervaring? Volgens mij is het gesloten systeem een van de grootste missers van Jeep ooit, gelukkig zijn ze er later van af gestapt, heeft iemand ervaring, ideeen met dit probleem? <div align="right">← Hallo DutchPowerCow, Ik heb ook themische problemen gehad met mijn Cherokee, die ineens een 10 graden hogere bedrijfstemperatuur aanhield.. Nadat ik een 180 graden (Fahrenheid) thermostaat van JET heb gemonteerd waren ze verleden tijd. Kostte iets van $40 bij www.truckperformance.com. Een aanrader. vr.gr., Boxhopper Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.