Spring naar bijdragen

motor wordt te warm


Recommended Posts

Hmmm, dat is iets anders natuurlijk.

Dus als ik het goed begrijp heb je problemen met warme start.

Dit zou kunnen wijzen op de krukaspositiesensor of een toerental sensor of zoiets.

Durven bij warme temp wel eens dom doen.

Ook gaskleppenhuis en stappenmotor zijn verdacht.

Maar er zijn nog -tig mogelijke problemen.

Hier moet je stap voor stap je motor checken en uitpluizen.

Heel ernstig zal het wel niet zijn. Maar het is moeilijk te zien van hieruit natuurlijk...

Start hij als je bij warme motor het gaspedaal volledig indrukt ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo jeep fans ik wil wat vragen ik heb een handgeschakelde u9 gekocht uit 1994.wij waren hier erg blij mee tot dat hij erg warm word in 10 min naar 100gr.Hij lekt niet en de koelvloeistof is ook inorde.Ik ben niet zo technies wie weet raad.Bijvoorbaat dank

Rinus Lans

:D:no:;)

ik heb een gc 6cill 4.0i uit 1993.

loopt aleen op benzine.

toen ik hem kocht werd ie ook zo'n 100 graden.

soms n beetje meer.

dat is niet goed.

de temperatuur van een benzine motor moet zijn zo rond de 80 85 graden.

kan bij de jeep wat hoger zijn ivm olie koeller.

van de versnelings bak.

ik heb mijn termostaat vervangen.

heb er nu een highperformens termostaat in zitten.

besteld bij boris voor 20 euri.

en :D:yes::yes: hij word nu zo'n 85 max 90 graden.

ik zou zegen ver nieuw je termostaat maar eens.

want 100 graden zijden ze tegen mij ook was normaal.

maar denk eens goed na 100 graden is bijna kook punt.

dus KAN nooit goed zijn.

ik snap niet dat er mensen zijn die zegen dat is normaal dat ie zo warm word.

want dat is het niet.

daar in tegen word een diesel wel weer warmer.

en gas ook

bewerkt door jeep gc remie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

:no::no::no:

ik heb een gc 6cill 4.0i uit 1993.

loopt aleen op benzine.

toen ik hem kocht werd ie ook zo'n 100 graden.

soms n beetje meer.

dat is niet goed.

de temperatuur van een benzine motor moet zijn zo rond de 80 85 graden.

kan bij de jeep wat hoger zijn ivm olie koeller.

van de versnelings bak.

ik heb mijn termostaat vervangen.

heb er nu een highperformens termostaat in zitten.

besteld bij boris voor 20 euri.

en :yes::yes::D hij word nu zo'n 85 max 90 graden.

ik zou zegen ver nieuw je termostaat maar eens.

want 100 graden zijden ze tegen mij ook was normaal.

maar denk eens goed na 100 graden is bijna kook punt.

dus KAN nooit goed zijn.

ik snap niet dat er mensen zijn die zegen dat is normaal dat ie zo warm word.

want dat is het niet.

daar in tegen word een diesel wel weer warmer.

en gas ook

o ja ik vergeet nog iets:whistle:

mijn motor onderblok en kop zijn van giet ijzer.

en de klepen deksel is aluminium.

en karter pan is ook van dun metaal.

;) je raad het al.

door dat de motor zo warm werd ging hij ook lekken.

bij de klepen deksel EN bij de karterpan.

en nu ie niet meer zo heet word lekt ie ook niet meer.:no::D

wat ik bedoel is dat als ie zo heet word de materialen zo veel uitzeten en in krimpen dat je lekages kan krijgen.

aan klepen dekselpakking en karterpan pakking.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar denk eens goed na 100 graden is bijna kook punt.

dus KAN nooit goed zijn.

Nochtans volgens de werkplaatsmanuals van de 4.0 motoren is 100° de bedrijfstemperatuur.

Koken kan dit niet, aangezien het systeem onder druk staat. Vloeistof onder druk kookt niet aan 100°. Dit is een elementaire wet in de fysica.

Een motor die op LPG loopt wordt niet warmer dan op benzine. LPG heeft een hogere verbrandingstemperatuur, dat wel, maar dit merk je niet in het koelsysteem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat er nu wel erg veel door elkaar gaat lopen, variërend van een verhoogd kookpunt voor vloeistoffen die onder druk worden gebracht tot kokende motoronderdelen.

Laten we eerst eens proberen vast te stellen wat voor type Jeep Marinus heeft.

Hij geeft zelf aan: type SJ Cherkokee 1994, handgeschakeld en U9 en plaatst vervolgens zijn vraag in het GC-forum.

In 1994 werd de ZJ gebouwd, maar die werd voor zover ik weet altijd geleverd met een automaat en er wordt beweerd dat het een handgeschakelde versie is.

Als Marinus even wil kijken: http://www.jeepforum.nl/showthread.php?t=6334 dan weten we iets meer. Dan nog: welk type motor en we komen een stuk verder met de vragen.

bewerkt door Newbe
link aangepast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

100 graden is een normale bedrijfstemperatuur.

Is bij mij ook altijd tegen de 100 graden. Ik Frankrijk met de caravan bergje op met 30 graden buitentemp. met airco aan eens tegen de 120 gr. gezeten.

Kookpunt van koelvloeistof ligt op +/- 135 gr. Bij een hoge druk loopt dit al gauw naar 150 graden. Dus kokende koelvloeistof zie je zomaar niet..

bewerkt door Gerrit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Frans

Als hij 100gr is en ik hem uitzet en hem dan weer wil starten doet hij het niet alleen als hij weer afgekoeld is kan ik hem weer starten.

Is dit ook normaal of is er iets defect

Had een vergelijkbare storing, bleek de CPS te zijn......(met 4.0 XJ)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

100 graden is een normale bedrijfstemperatuur.

Is bij mij ook altijd tegen de 100 graden. Ik Frankrijk met de caravan bergje op met 30 graden buitentemp. met airco aan eens tegen de 120 gr. gezeten.

Kookpunt van koelvloeistof ligt op +/- 135 gr. Bij een hoge druk loopt dit al gauw naar 150 graden. Dus kokende koelvloeistof zie je zomaar niet..

bij 18 psi, max druk vanwege dop op radiator, is het kookpunt van water met glycol 115 graden, zonder glycol is dit 107 graden. Indien de motoren inderdaad op 100 graden draaien hoeft dit dus geen probleem te zijn. Echter wordt de temp iets hoger door meer belasting dan zal de koelvloeistof met alleen water veel eerder problemen geven. Overigens heb ik de afgelopen 2 maanden de radiator, radiatordop, waterpomp en thermostaat vervangen en staat mijn meter (met een nieuwe tempsensor) tussen het streepje van de 70 en de 100 graden. Zelfs met een lange rit naar Italie met een grote en hoge aanhanger (2500 kg) geen problemen gehad, alsmede geen temp verhoging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We mogen ook niet uit het oog verliezen dat die analoge temp meters op het dashboard, met 4 of 5 markeringsstreepjes al zo nauwkeurig zijn als een vouwmeter gemaakt uit elastiek....:worshippy:

Dus je zegt tussen het streepje van 70 en 100... dat is echt wel heel nauwkeurig hoor... kan vanalles zijn niet ?

Volgens de manual van de 4.0 gaan de fans reageren vanaf 96° C

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We mogen ook niet uit het oog verliezen dat die analoge temp meters op het dashboard, met 4 of 5 markeringsstreepjes al zo nauwkeurig zijn als een vouwmeter gemaakt uit elastiek....:worshippy:

Dus je zegt tussen het streepje van 70 en 100... dat is echt wel heel nauwkeurig hoor... kan vanalles zijn niet ?

Volgens de manual van de 4.0 gaan de fans reageren vanaf 96° C

ik zou uitkomen op pakweg 90 graden met het aflezen. En ja, erg nauwkeurig zijn de meters niet. Kan er mee leven, als de meter verder uitslaat weet ik in ieder geval dat de temp hoger oploopt. Maar dat probleem heb ik dus helemaal niet meer gehad de laatste 8000 km.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...