B--E--N Geplaatst May 28, 2010 Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2010 Na een hoop gepuzzel in een ander topic wil ik alles helemaal opnieuw bekijken. Er zit een LPG installatie in maar deze laten we buiten beschouwing, eerst maar eens draaiend krijgen op benzine. Bij starten loopt de motor enkele seconden (bokkend), check engine gaat branden, toerental iets omhoog en motor slaat af. Foutcodes zijn 11 (is de CPS, deze is vervangen) en 24 (is de TPS, deze is vervangen). Als ie zo loopt te bokken en ik geef direct een dot gas dan valt de motor direct uit. Ik heb nu echt geen idee meer wat te doen. Zou de motorcomputer kapot kunnen zijn? Zo ja, heeft iemand een over of te leen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst May 28, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2010 (bewerkt) Na vele malen starten, gesputter en gebok toch rijden gekregen. Uiteindelijk een kilometer of 10 mee kunnen rijden met de volgende bevindingen: * slaat vaak af bij stilstand * houdt in tot 4000 toeren, daarboven trekt hij flink door * check engine gaat willekeurig aan en uit (paar minuten aan, paar minuten uit) * foutcodes na de rit: 12, 24, 11, 51, 55 51 is er dus bij gekomen, dit zou dus de MAP of de O2 sensor zijn. Zou dit het slechte rijgedrag kunnen verklaren zoals omschreven? En moet ik het dan in de MAP of de lambda sensor zoeken? Of toch computer defect? Vreemde is dat 11 en 24 nog steeds aanwezig zijn, deze zijn beide vervangen. Heb reset uitgevoerd d.m.v. accupolen tegen elkaar te houden. Update (een paar uur later): Heb ook gemeten welke waarde de lambda afgeeft stationair op koude motor. Dit is schommelend tussen 0,15 en 0,30 volt. Is dit normaal? Op koude motor slaat ie ook weer meteen na een paar seconden af. Ritje van vanmiddag was dus geluk hebben lijkt nu. May 28, 2010 bewerkt door B--E--N Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst May 29, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2010 weer een update: heb de jeep naar de garage gebracht. Hij startte pas na een stuk of 10 pogingen, sloeg daarna weer vele malen af en pas op warme motor liep ie iets beter. Check engine brandde ook weer. Volgens de garagist kan het heel goed de lager van de krukas zijn omdat er flink hard getik en gebonk uit de carter vandaan komt. Ze gaan dus de motor aan de onderkant open werken en dan laten draaien om te kijken wat er precies loos is. Heb de jeep wel achter moeten laten om verdere motorschade te voorkomen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst May 29, 2010 Rapporteren Share Geplaatst May 29, 2010 Echt veel geluk heb je niet met je jeep, maar ik zal wel een keer komen kijken als ie weer uit de garage is, en misschien dat we dan wel wat dingen kunnen uit wisselen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst June 2, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 2, 2010 weer een update: lagers van de krukas waren versleten, deze zijn vervangen. Motor loopt nog steeds niet goed, morgen gaan ze verder op zoek... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gerrit Geplaatst June 2, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 2, 2010 Mijn oude ZJ die op LPG liep had dezelfde problemen.(op LPG en benzine) Bleek bij mij een combinatie van meerdere onderdelen. Bij mij was het brandstoffilter bij dicht geslibt en kwam er te weinig brandstof. Toen deze vervangen was ging het al iets beter. Ook heb ik toen een nieuwe verdeler/ rotor en kabels gemonteerd. Daarna liep ie weer als en zonnetje... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst June 17, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2010 Had vandaag opeens een helder moment. Foutcode 11 bestond nog steeds, terwijl ik de Crankshaft Position Sensor toch al had vervangen en de bedrading had doorgemeten?! In de garage hebben ze ook het vliegwiel zelf volledig nagekeken en geen vreemde dingen kunnen ontdekken. Na nog eens goed naar foutcode 11 te kijken zag ik dat zowel de Crankshaft als ook de CAMSHAFT Position Sensor een foutcode 11 triggeren. Ik heb nog nooit stilgestaan bij deze sensor (wist niet eens dat dat ding er uberhaupt zat). Ze gaan morgen direct kijken of dit de oplossing is. Ik verwacht zelf van wel want de camshaft verzorgt ook de timing van de motor, en de garage was er al zeker van dat het een probleem met de timing is, vandaar dat ze ook de distributie hebben nagekeken en de lagers op de krukas hebben vervangen (deze waren ook echt aan vervanging toe). Nu hopen dat het is opgelost... Is er overigens iemand hier die ook dergelijke ervaringen heeft met de Camshaft Position Sensor? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Eucalypta.nl Geplaatst June 17, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 17, 2010 Had vandaag opeens een helder moment. Foutcode 11 bestond nog steeds, terwijl ik de Crankshaft Position Sensor toch al had vervangen en de bedrading had doorgemeten?!In de garage hebben ze ook het vliegwiel zelf volledig nagekeken en geen vreemde dingen kunnen ontdekken. Na nog eens goed naar foutcode 11 te kijken zag ik dat zowel de Crankshaft als ook de CAMSHAFT Position Sensor een foutcode 11 triggeren. Ik heb nog nooit stilgestaan bij deze sensor (wist niet eens dat dat ding er uberhaupt zat). Ze gaan morgen direct kijken of dit de oplossing is. Ik verwacht zelf van wel want de camshaft verzorgt ook de timing van de motor, en de garage was er al zeker van dat het een probleem met de timing is, vandaar dat ze ook de distributie hebben nagekeken en de lagers op de krukas hebben vervangen (deze waren ook echt aan vervanging toe). Nu hopen dat het is opgelost... Is er overigens iemand hier die ook dergelijke ervaringen heeft met de Camshaft Position Sensor? Wel bij een 4L YJ. Vervangen van de ontsteking (hadden er toevallig 1 voorhanden) heeft een boel problemen bij het slecht lopen van de motor opgelost. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 18, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2010 Ja, met 4.0 XJ...... zelfde klachten, icm de CPS. Was na vervangen opgelost. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Hendrik Geplaatst June 18, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2010 Dit zit toch onder de verdeelkap? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst June 18, 2010 Rapporteren Share Geplaatst June 18, 2010 Dit zit toch onder de verdeelkap? Jup, het is een Hall-sensor die getriggerd wordt door een nokje op de verdeler-as. Kan er iets anders uitzien, deze is van een 97er. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst June 19, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 19, 2010 (bewerkt) Vandaag de garage gesproken en hoorde dat er te veel speling op de as van de rotor zit. Er werd mij aangeraden een nieuwe (lees: goede) ontsteking te regelen. Wie heeft er een ontsteking liggen? (waar ook een goed werkende sensor in zit natuurlijk) Update: heb een complete ontsteking via eBay besteld. Kost maar 16 britse pond inclusief verzending :-) June 20, 2010 bewerkt door B--E--N Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst July 19, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 19, 2010 weer een update: auto loopt nog steeds niet. veel zwarte rookpluimen en motor slaat af. iemand nog een idee? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 19, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 19, 2010 Storingscodes zijn weg? Ontstekingsvolgorde is goed? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst July 20, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2010 Volgorde goed, foutcode 11 blijft, verder alles vervangen en doorgemeten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst July 20, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2010 Het lijkt trouwens als je gas geeft dat ie verzuipt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 20, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2010 Die storingscode 11 moet je wel kwijt zien te raken. Het kan zijn dat de PCM nu in "noodloop" draait. Maar dan zou hij geen zwarte rookpluimen moeten geven....... Blijft er geen injector open staan, of spanning op een injector houden? Dat zou wel zwarte rook en slecht lopen tot gevolg hebben. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst July 20, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2010 (bewerkt) Okee, het laatste nieuws van de garage. Het vliegwiel was wel goed maar de bouten waar deze mee vast hoort te zitten waren los. Dit is hersteld. Auto heeft volgens hun ook gelopen maar de uitlaat werd roodgloeiend. Toen de motor uit gezet en sindsdien start hij niet meer. De bobine geeft ook geen stroom dus geen vonk. Bij uitlezen kwam foutcode 44 naar voren. Fout 11 is weg. Het is me nu echt helemaal een raadsel geworden... Heb de gascomputer er uit gehaald en overbrugd volgens het prins schema, maar geen resultaat... July 20, 2010 bewerkt door B--E--N Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst July 21, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2010 Erg goed nieuws: hij rijdt weer (zo ongeveer) Loopt nog erg onregelmatig op benzine en op gas totaal niet, maar hij rijdt. Er kwamen na reset en een stukje rijden wel de volgende foutcodes naar voren: 12 - accu los geweest 24 - Throttle position sensor over 4.96V (vreemd, deze is vervangen) 54 - camshaft sensor/distributor timing 51 - Oxygen sensor stuck at lean position (this may be tripped by a bad MAP sensor system causing a rich condition. If you get hot rough idle and stalling, especially on deceleration, accompanied by flooded engine and difficulty restarting, that can be a bad MAP sensor causing the O2 sensor to try to compensate. If you get poor cold driveability, stumbling and bucking, and acceptable warm driving with poor gas mileage (a drop of 10 mpg or more), that is usually the O2 sensor. 55 - einde codes Wat is de volgende slimste stap? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2010 Hoe heb je gereset, met de accupolen tegen elkaar of de tester? Sommige storingen willen er wel eens "in blijven hangen" maar zijn als je met de tester reset wel weg. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst July 21, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2010 Wat voor een tester bedoel je precies? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst July 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2010 Wat voor een tester bedoel je precies? OBD2 scanner Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst July 21, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2010 nee via de accupolen. en heb helaas geen obd scanner... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst July 21, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2010 Dan blijven somige fout code's erin staan Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
B--E--N Geplaatst July 22, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 22, 2010 Dan blijven somige fout code's erin staan Maar na de reset kwamen alleen 12 en 55 naar voren. De rest kwam pas na een stukje rijden. Het lijkt mij dat hij de codes dan niet zomaar geeft. Of heb ik het mis? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.