Spring naar bijdragen

foutcode 11 en 24, ZJ loopt niet meer


Recommended Posts

Na een hoop gepuzzel in een ander topic wil ik alles helemaal opnieuw bekijken.

Er zit een LPG installatie in maar deze laten we buiten beschouwing, eerst maar eens draaiend krijgen op benzine.

Bij starten loopt de motor enkele seconden (bokkend), check engine gaat branden, toerental iets omhoog en motor slaat af.

Foutcodes zijn 11 (is de CPS, deze is vervangen) en 24 (is de TPS, deze is vervangen).

Als ie zo loopt te bokken en ik geef direct een dot gas dan valt de motor direct uit.

Ik heb nu echt geen idee meer wat te doen.

Zou de motorcomputer kapot kunnen zijn? Zo ja, heeft iemand een over of te leen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na vele malen starten, gesputter en gebok toch rijden gekregen.

Uiteindelijk een kilometer of 10 mee kunnen rijden met de volgende bevindingen:

* slaat vaak af bij stilstand

* houdt in tot 4000 toeren, daarboven trekt hij flink door

* check engine gaat willekeurig aan en uit (paar minuten aan, paar minuten uit)

* foutcodes na de rit: 12, 24, 11, 51, 55

51 is er dus bij gekomen, dit zou dus de MAP of de O2 sensor zijn.

Zou dit het slechte rijgedrag kunnen verklaren zoals omschreven? En moet ik het dan in de MAP of de lambda sensor zoeken?

Of toch computer defect?

Vreemde is dat 11 en 24 nog steeds aanwezig zijn, deze zijn beide vervangen.

Heb reset uitgevoerd d.m.v. accupolen tegen elkaar te houden.

Update (een paar uur later):

Heb ook gemeten welke waarde de lambda afgeeft stationair op koude motor. Dit is schommelend tussen 0,15 en 0,30 volt. Is dit normaal?

Op koude motor slaat ie ook weer meteen na een paar seconden af. Ritje van vanmiddag was dus geluk hebben lijkt nu.

bewerkt door B--E--N
Link naar opmerking
Deel via andere websites

weer een update:

heb de jeep naar de garage gebracht. Hij startte pas na een stuk of 10 pogingen, sloeg daarna weer vele malen af en pas op warme motor liep ie iets beter. Check engine brandde ook weer.

Volgens de garagist kan het heel goed de lager van de krukas zijn omdat er flink hard getik en gebonk uit de carter vandaan komt.

Ze gaan dus de motor aan de onderkant open werken en dan laten draaien om te kijken wat er precies loos is. Heb de jeep wel achter moeten laten om verdere motorschade te voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn oude ZJ die op LPG liep had dezelfde problemen.(op LPG en benzine)

Bleek bij mij een combinatie van meerdere onderdelen.

Bij mij was het brandstoffilter bij dicht geslibt en kwam er te weinig brandstof.

Toen deze vervangen was ging het al iets beter.

Ook heb ik toen een nieuwe verdeler/ rotor en kabels gemonteerd.

Daarna liep ie weer als en zonnetje...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Had vandaag opeens een helder moment. Foutcode 11 bestond nog steeds, terwijl ik de Crankshaft Position Sensor toch al had vervangen en de bedrading had doorgemeten?!

In de garage hebben ze ook het vliegwiel zelf volledig nagekeken en geen vreemde dingen kunnen ontdekken.

Na nog eens goed naar foutcode 11 te kijken zag ik dat zowel de Crankshaft als ook de CAMSHAFT Position Sensor een foutcode 11 triggeren.

Ik heb nog nooit stilgestaan bij deze sensor (wist niet eens dat dat ding er uberhaupt zat). Ze gaan morgen direct kijken of dit de oplossing is.

Ik verwacht zelf van wel want de camshaft verzorgt ook de timing van de motor, en de garage was er al zeker van dat het een probleem met de timing is, vandaar dat ze ook de distributie hebben nagekeken en de lagers op de krukas hebben vervangen (deze waren ook echt aan vervanging toe).

Nu hopen dat het is opgelost...

Is er overigens iemand hier die ook dergelijke ervaringen heeft met de Camshaft Position Sensor?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Had vandaag opeens een helder moment. Foutcode 11 bestond nog steeds, terwijl ik de Crankshaft Position Sensor toch al had vervangen en de bedrading had doorgemeten?!

In de garage hebben ze ook het vliegwiel zelf volledig nagekeken en geen vreemde dingen kunnen ontdekken.

Na nog eens goed naar foutcode 11 te kijken zag ik dat zowel de Crankshaft als ook de CAMSHAFT Position Sensor een foutcode 11 triggeren.

Ik heb nog nooit stilgestaan bij deze sensor (wist niet eens dat dat ding er uberhaupt zat). Ze gaan morgen direct kijken of dit de oplossing is.

Ik verwacht zelf van wel want de camshaft verzorgt ook de timing van de motor, en de garage was er al zeker van dat het een probleem met de timing is, vandaar dat ze ook de distributie hebben nagekeken en de lagers op de krukas hebben vervangen (deze waren ook echt aan vervanging toe).

Nu hopen dat het is opgelost...

Is er overigens iemand hier die ook dergelijke ervaringen heeft met de Camshaft Position Sensor?

Wel bij een 4L YJ. Vervangen van de ontsteking (hadden er toevallig 1 voorhanden) heeft een boel problemen bij het slecht lopen van de motor opgelost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de garage gesproken en hoorde dat er te veel speling op de as van de rotor zit. Er werd mij aangeraden een nieuwe (lees: goede) ontsteking te regelen.

Wie heeft er een ontsteking liggen? (waar ook een goed werkende sensor in zit natuurlijk)

Update:

heb een complete ontsteking via eBay besteld. Kost maar 16 britse pond inclusief verzending :-)

bewerkt door B--E--N
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Die storingscode 11 moet je wel kwijt zien te raken. Het kan zijn dat de PCM nu in "noodloop" draait. Maar dan zou hij geen zwarte rookpluimen moeten geven.......

Blijft er geen injector open staan, of spanning op een injector houden? Dat zou wel zwarte rook en slecht lopen tot gevolg hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee, het laatste nieuws van de garage. Het vliegwiel was wel goed maar de bouten waar deze mee vast hoort te zitten waren los. Dit is hersteld. Auto heeft volgens hun ook gelopen maar de uitlaat werd roodgloeiend. Toen de motor uit gezet en sindsdien start hij niet meer. De bobine geeft ook geen stroom dus geen vonk. Bij uitlezen kwam foutcode 44 naar voren. Fout 11 is weg.

Het is me nu echt helemaal een raadsel geworden...

Heb de gascomputer er uit gehaald en overbrugd volgens het prins schema, maar geen resultaat...

bewerkt door B--E--N
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erg goed nieuws: hij rijdt weer (zo ongeveer)

Loopt nog erg onregelmatig op benzine en op gas totaal niet, maar hij rijdt.

Er kwamen na reset en een stukje rijden wel de volgende foutcodes naar voren:

12 - accu los geweest

24 - Throttle position sensor over 4.96V (vreemd, deze is vervangen)

54 - camshaft sensor/distributor timing

51 - Oxygen sensor stuck at lean position (this may be tripped by a bad MAP sensor system causing a rich condition. If you get hot rough idle and stalling, especially on deceleration, accompanied by flooded engine and difficulty restarting, that can be a bad MAP sensor causing the O2 sensor to try to compensate. If you get poor cold driveability, stumbling and bucking, and acceptable warm driving with poor gas mileage (a drop of 10 mpg or more), that is usually the O2 sensor.

55 - einde codes

Wat is de volgende slimste stap?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...