mrobers Geplaatst March 18, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2005 Hoi allemaal! Als Amerikanen-fanaat en bezitter van een Dodge W200 als hobby-auto ben ik al ruim een jaar op zoek naar een GC. Eindelijk hebben we geld over van de verkoop van onze woning, dus nu kan het zoeken echt beginnen ;-) Er is vreselijk veel info te vinden op internet, maar wat ik eigenlijk zoek is ervaring van jullie. Ik heb niet meer dan 6500EUR uit te geven; is het dan verstandig om te zoeken naar een naald in een hooiberg als ik graag een GC na de facelift in 96 wil hebben of zijn die wel te vinden? De belangrijkste vraag; wat is nu werkelijk het verschil tussen die 2? Maakt het allemaal niet zoveel uit? Vast staat dat het een 5.2 V8 moet zijn. Modellen voor 96 hebben toch alleen maar grijs leer of is er ook een andere kleur leverbaar geweest? Alvast hartstikke bedankt voor jullie reacties! Mike en Vera Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst March 18, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2005 1996 1994?? voorbumper is iets anders voor de rest...geen idee in de mijne zit zwart leer Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gerrit Geplaatst March 18, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2005 Testverslag autotrader... Chrysler vernieuwde binnen korte tijd zijn hele gamma personenauto’s, maar we moeten nog een jaar wachten op de nieuwe Jeeps. Toch werd de Cherokee voor modeljaar ’96 al flink onder handen genomen. Een kleine face-lift en tal van onderhuidse vernieuwingen zijn het gevolg. Jeep is zonder twijfel de belangrijkste Amerikaanse 4x4. Ofwel sport-ute, zoals ze ’t in zijn vaderland noemen. ’t Begon destijds allemaal met het General Purpose-voertuig van Willys-Overland, dat in de oorlog kortweg beroemd werd als GeePee, ofwel Jeep. De Wrangler (die overigens eind volgend jaar compleet zal worden vernieuwd) staat nog het dichtst bij dat originele verkenningsvoertuig, maar de Grand Cherokee is sinds 1992 het vlaggeschip van het merk. In die (lange) uitvoering zijn de vaardigheden op het ruwe terrein gecombineerd met moderne techniek, motorvermogen en vooral ook luxe. De Grand Cherokee heeft voor het modeljaar 1996 een kleine face-lift ondergaan. De grille is vergroot - de acht verticale koelopeningen zijn vervangen door zeven stuks, die bovendien wat langer zijn dan vroeger; de mistlampen zijn nu ge‹ntegreerd in de bumper en verder heeft de grote Jeep nieuwe beschermingspanelen aan de zijkanten gekregen. Zowel de Laredo als de nog luxueuzer uitgeruste Limited hebben nu een apart te openen ruit in de achterdeur en nieuwe aluminium wielen. Ook het binnenste van de Jeep werd vernieuwd. Zo is het instrumentenpaneel vernieuwd en zijn de schakelaars en hendeltjes overzichtelijker en beter onder handbereik geplaatst, zodat de bediening logischer is geworden. De stoelen in de Limited hebben nu elektrisch bediende lendesteunen en een geheugen, waarmee twee bestuurders hun eigen stoelpositie kunnen programmeren. Stoelverwarming wordt als optie leverbaar. De op afstand bedienbare centrale deurvergrendeling maakt deel uit van het Jeep Memory System, waarmee twee bestuurders behalve de juiste stoelpositie ook die van de buitenspiegels en de voorkeuzestations op de radio kunnen instellen. De zonneklep aan de bestuurderszijde is voorzien van een uitschuifbare, universele garagedeur-opener. Nieuw is verder het dikkere stuur, een linker voetsteun voor de chauffeur en de airbag voor de passagier. Gewijzigde techniek Naast al die optische vernieuwingen is ook de techniek van de Grand Cherokee onder handen genomen. De 4,0-liter 6-cilinder heeft een stijver motorblok met nieuwe aluminium zuigers, terwijl bovendien het nokkenasprofiel is gewijzigd. Met als resultaat een stillere en wat sneller reagerende motor. Aan de V8 is niets veranderd, maar de vierversnellingsautomaat die aan deze 5,2-litermotor is gekoppeld heeft nieuwe overbrengingsverhoudingen gekregen, waarmee het acceleratievermogen is verbeterd, met name vanuit stilstand. De voorwielophanging is gemoderniseerd; het QuadraTrac-systeem geoptimaliseerd. Dat laatste brengt onder normale omstandigheden op een droge asfaltweg 100 procent van het vermogen aan de achterwielen. Vroeger was dat verdeeld over 50% voor en 50% achter. Indien nodig wordt al het vermogen automatisch naar de voorwielen gedirigeerd. Daarmee zijn de rijkwaliteiten van deze Jeep op de normale weg aanzienlijk verbeterd en is er betere tractie bij off-road-omstandigheden. Juist naar die terreinvaardigheden van de vernieuwde Grand Cherokee waren we nieuwsgierig. Want de luxe terreinwagen was tot nog toe meer een compromis met de nadruk op ’on-road’ dan een echte off-roader. We gingen in Amerika met de vernieuwde Grand Cherokee Laredo V8 aan de slag op een goed zwaar testterrein. De 220 pk sterke V8 kan bergen werk verzetten en zelfs de ongeoefende bestuurder kan iedere moeilijke helling-met-bocht ’nemen’ mits hij of zij het woord beleid kent. Door de hoge zit en de grote ruiten is het uitzicht rondom prima en kan een goed strategische route worden gekozen, zonder om de haverklap van het gas af te hoeven. Het blijft een apart gevoel om door het terrein te ploegen in zo’n luxe auto. De Grand Cherokee zal aan zijn pure terreinbroeder Wrangler wel een stukje terrein moeten prijsgeven, maar zijn veelzijdigheid is dat toch meer dan waard. Want zijn wegligging is goed, zijn motor is in het dagelijks verkeer beslist snel en zijn besturing is plezierig. Toch blijft de Grand Cherokee ondanks zijn verbeterde all-round kwaliteiten een auto voor liefhebbers, want prijzen van tussen f 100.000 en f 120.000 en een verbruik van zo’n 1:7 zijn op z’n minst extravagant. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst March 18, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2005 Originally posted by Gerrit@Mar 18 2005, 12:10 De Grand Cherokee zal aan zijn pure terreinbroeder Wrangler wel een stukje terrein moeten prijsgeven<div align="right">← Was me nog niet eens opgevallen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst March 18, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 18, 2005 Hey guys! Hartstikke bedankt voor jullie reacties! Als ik zo kijk is er toch wel e.e.a. verschillend tussen <96 en >96. Aangezien je voor zo'n 6500EUR niet veel 1996ers tegenkomt, zal het vast wel een 94er of 95er gaan worden. Voor de modder hoef ik het niet te doen want ik daarvoor heb ik een Dodge W200 (www.chaosboyz.nl) ;-) Wel ben ik benieuwd naar jullie ervaringen; bevalt de GC een beetje qua dagelijks gebruik? Ik zag al wat over benzineverbruik, maar hou zelf rekening met ca. 1 op 6. Mijn W200 loopt 1 op 2.5 op LPG, ook met een 5.2 V8 ;-) Hoe zit het met de kwaliteit van de auto? Thanks! Mike Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BUFFALO Geplaatst March 21, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 21, 2005 @ mike, Ik gebruik nu bijna een jaar mijn GC '96 voor, weliwaar niet woonwerk verkeer, maar wel voor zo,n 25k km per jaar in het dagelijks verkeer. Als amerikaan zijnde die een aantal jaren anders heeft gereden, kan ik je uit ervaring vertellen dat de GC zonder meer de fijnste auto is waar ik ooit mee heb gereden! Verbruik is beroerd vergeleken met een 323, het plezier van het rijden maakt ALLES weer goed Overigens is een van mijn vorige auto's een Oldsmobile Cutlass Saloon '68 geweest met een verbruik van ruw weg 1 op 2.5 een een benzine tank met 180 liter inhoud, was maar goed ook Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst March 24, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2005 Bedankt voor jullie reacties! Gisteren heb ik de knoop doorgehakt en ga met één GC verder in zee; een zwarte 5.2 limited met zwart leren interieur uit 1997. Van buiten en van binnen is hij als nieuw en voorzien van div. rvs bars, dubbele uitlaat etc. Maar hoe je ook kijkt; je weet nooit zeker wat je koopt. Om iets meer zekerheid te krijgen heb ik wel een afspraak gemaakt bij een ANWB keuringsstation. Heeft iemand daar ervaring mee? Greetz, Mike Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 24, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 24, 2005 Geen ervaring mee... maar zeker een verstandige stap! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2005 Ik wel, maar dat is al weer wat jaartjes geleden. Duur, maar best veel (algemene) kennis van auto's aanwezig. Over het algemeen vond ik ze erg eerlijk en maken een aankoopkeuring meestal in combinatie met prijs/leeftijd. (zover ik me kan herinneren ) Een 'second opinion' is altijd goed. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Peter Geplaatst March 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2005 Heb ik bij mijn Wrangler een paar jaar terug ook laten doen. Kreeg uitgebreid rapport mee met mankementen en metingen. Maakte al met al een profesionele indruk,heb er nooit spijt vasn gehad. Altijd doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
mrobers Geplaatst March 26, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2005 Thanks voor jullie reacties! Ik ben erg benieuwd wat er eventueel nog uit gaat komen. Zoals ik al aangaf heb ik niks kunnen ontdekken terwijl ik ondertussen door de forums en eigen kennis weet waar ik bij een GC op moest letten. De techniek ziet er in elk geval heel anders uit dan mijn Dodge W200 ;-) Het enige dat mij opviel is het schudden van de GC bij het remmen; typisch het gevoel van 'kromme' remschijven. Bij mijn W200 zijn die wat moeilijk te vervangen; heeft iemand ervaring bij een GC? Eenvoudig? En enig idee wat de remschijven kosten? Groetjes, Mike Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.