Spring naar bijdragen

ABS verwijderen bij ZJ


Recommended Posts

Nu pakweg drie weken na aanschaf van mijn Grand Cherokee V8 5.2L uit 1994 blijft er nog één zaak over te repareren : de ABS. Bij een toertje op de brug is duidelijk te zien dat de ABS ringen gebroken zijn, en dat links voor de sensor aanloopt tegen de ABS ring. De ringen zijn niet te vervangen, althans niet in Nederland, en het enige dat mij staat te doen is het compleet vervangen van beide aandrijfassen voor. Echter kost dat zo'n 500 euro aan materiaal. Liever dan de ABS geheel verwijderen. Ik heb begrepen dat dat voor een uit tot 1996 geen probleem bij de keuring hoeft te zijn, echter, wat moet ik dan verwijderen?

De sensors, de abs pomp, het regelblok, het lampje ? wat moet in ieder geval verwijderd worden voor de APK ? iemand enig idee ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisterenavond laat de beslissing genomen, heb voor 113 euro per stuk nieuwe aandrijfassen besteld via ebay in UK. Tesamen met nog een paar spullen zoals rondom nieuwe Gabriel schokbrekers ( 140 euro totaal) en schijven en blokken voor de achterzijde ( 70 euro). Ik blijf mij verbazen over de prijzen via Jeep dealers en zaken zoals Brezan. Neem nou de remschijven. in USA 26 dollar, Brezan 90 euro ! Zelfs tweedehands in Nederland liggen de prijzen nog hoger dan nieuw via UK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisterenavond laat de beslissing genomen, heb voor 113 euro per stuk nieuwe aandrijfassen besteld via ebay in UK. Tesamen met nog een paar spullen zoals rondom nieuwe Gabriel schokbrekers ( 140 euro totaal) en schijven en blokken voor de achterzijde ( 70 euro). Ik blijf mij verbazen over de prijzen via Jeep dealers en zaken zoals Brezan. Neem nou de remschijven. in USA 26 dollar, Brezan 90 euro ! Zelfs tweedehands in Nederland liggen de prijzen nog hoger dan nieuw via UK.

klopt wat je zegt dat we tweedehands duurder zijn dan nieuw in de states

maar vergeet niet je inklaarkosten en de verzend kosten uit de uk

btw en dat soort shit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De aanbieder is te vinden op http://shop.ebay.nl/jeepchryslerparts/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686

Echt top service. De aandrijfassen kosten 99,95 pond per stuk = 113 euro. En echt nieuw, niet reconditioned.

En wat te denken van de remschijven. In nederland bij een brezan of zo al gauw 90 euro. Daar slechts 22,50 pond. Remblokken hier 78 euro, daar 15 pond ! En volgens mij echt prima kwaliteit hoor, de meeste verpakking geven aan made in USA. Heel vreemd, het verensetje voor de parkeerremschoenen : made in china......

bewerkt door tonnie345
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De aanbieder is te vinden op http://shop.ebay.nl/jeepchryslerparts/m.html?_nkw=&_armrs=1&_from=&_ipg=&_trksid=p3686

Echt top service. De aandrijfassen kosten 99,95 pond per stuk = 113 euro. En echt nieuw, niet reconditioned.

En wat te denken van de remschijven. In nederland bij een brezan of zo al gauw 90 euro. Daar slechts 22,50 pond. Remblokken hier 78 euro, daar 15 pond ! En volgens mij echt prima kwaliteit hoor, de meeste verpakking geven aan made in USA. Heel vreemd, het verensetje voor de parkeerremschoenen : made in china......

Bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

beste Michiel, leuk jouw opmerking onder je naam.

Nou ben ik dit weekend dus weg geweest met de Jeep, naar Florence !

Wel nog even zaterdagochtend de schokbrekers rondom vernieuwd, en na een vluchtige controle een aanhanger gehuurd en vertrokken naar Italie. De reden was dat ik materiaal voor mijn werk moest ophalen bij de fabriek. Afijn, ik ben ook weer terug gekomen, en helemaal zonder problemen met de Jeep. De aanhanger woog 1100 kg en het materiaal wat ik heb opgehaald nog eens 1500 kg. Geen centje pijn over de bergen. Nou ja, dat is niet helemaal waar voor mijn portemonnee : Het verbruik had ik ruim ingeschat echter kwam toch nog iets hoger. 3075 km met een gemiddeld verbruik van ... (fijn zo een boordcomputer) 24,9 liter per 100 km. Ruim 750 liter benzine dus.

Maar wat heb ik genoten ! Daarbij kwam dat het mooi weer was in Italie, dus de afgelopen maandag lekker gerelakst. Mag ook wel, want de aanhanger met een hoge gesloten opbouw zorgde er wel voor dat de combinatie niet harder ging dan 90 km per uur. Heb mede daardoor heen zowel als terug ruim 20 uur nodig gehad voor de trip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heerlijk zo'n trip! Daar ben ik wel jaloers op. En zo te horen de Jeep ook goed gefixed :lol:

Dat verbruik is wel heel heftig overigens. Zonder aanhanger loopt ie een stuk zuiniger. Ben vorig jaar met de ZJ naar Italie geweest, en toen liep mijn 4.0 ongeveer 1 op 8 á 9.

Ik moet de steekassen nog bestellen, maar dat klinkt dus als een aanrader. Voor de zomer komen ze er bij mij ook onder! Ik zie net overigens dat ze ook de homokineet los verkopen. Ik heb namelijk nog twee steekassen liggen waarvan alleen de homokineten op zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ruilen ???? ....Grapje !!!

Zou wel mooi zijn, toch lees ik op het forum dat 1:6 haalbaar is voor de ZJ 5.2.

Maar dan geen hoge bergen denk ik.

Enig idee wat zo een ding doet op gas, of moet je dan meteen een lpg-aanhangwagen meenemen ?

Alleen de homokineten verwisselen is volgens mij best een heel karwei. Vandaar dat ik maar direct de hele assen heb besteld. Kijk voor de zekerheid of jij wellicht geen kruiskoppelingen (U-joints) hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jip ze zijn ook los te koop.

en het is goed zelf te verwiselen.

je tikt ze zo van de as af.

ik heb ze bij boris besteld voor 179 euris per stuk.

http://grandcherokeeparts.nl/grandcherokeepa/index.php?cattype=P&hoofdcategorie=_NEWPARTS_CHEROKEE&subcategorie=549&productid=5480&eurosub=

Ik dus in de UK de complete assen voor 99,50 pond oftewel 113 euro. Kwam alleen voor alle overige delen daarnaast op 49 euro verzendkosten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ruilen ???? ....Grapje !!!

Zou wel mooi zijn, toch lees ik op het forum dat 1:6 haalbaar is voor de ZJ 5.2.

Maar dan geen hoge bergen denk ik.

En geen aanhager van 2500Kg :P

Enig idee wat zo een ding doet op gas, of moet je dan meteen een lpg-aanhangwagen meenemen ?

Ik heb bij de mijne het gas eruit gesloopt. Was geen G3, en dus erg duur in wegenbelasting. Het verbruik ligt ook hoger dan bij benzine. In mijn geval ben ik op benzine goedkoper af. Maar ik rijdt ook niet zo veel. De actieradius op LPG is erg klein. Zonder aanhanger kon ik met veel moeite 300km rijden. Op trips zoals jij gemaakt hebt, rijd je dan dus van pomp naar pomp :lol:

Alleen de homokineten verwisselen is volgens mij best een heel karwei. Vandaar dat ik maar direct de hele assen heb besteld. Kijk voor de zekerheid of jij wellicht geen kruiskoppelingen (U-joints) hebt.

Ik heb er nu twee steekassen met kruisjes (maar zonder ABS ringen)inzitten. De kapotte homokineten liggen in de schuur (complete steekassen). En het scheelt per kant toch bijn € 40,-. Dus daar wil ik wel even voor zweten :lol:.

Ik zag dat ook de wiellagers (voor) daar gunstig geprijst zijn :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is het overal veel goedkoper dan in dit land....

Heb ik ook zo ervaren met onderdelen en acc. voor mijn BMW en mijn Landrover.

Zelfs off-road banden (sorry Ramstein) van bijvoorbeeld het merk Maxxis liggen in Duitsland op de helft van de prijs in Nederland.

Ik heb eens geinformeerd bij Brezan naar mijn schokbrekers van Monroe. Worden op het internet aangeboden voor 100 euro per twee stuks, bij Brezan met de hoogste korting 78 euro ex.btw per stuk, das bijna 100 euro per stuk......

De Brezan-man ging bellen en vertelde dat 50 euro zijn inkoop was...... en dat hij ze daarvoor niet kon leveren. Dezelfde schokbrekers kosten in USA .... 34 dollar per stuk. en in UK omgerekend 36 euro per stuk.

Het internet is zo slecht nog niet, of het moet slecht zijn voor de tussenhandel die te veel wil verdienen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...