Spring naar bijdragen

voorstellen en lekkage


Recommended Posts

Hoi,

Ben nieuw hier. We hebben aantal maanden geleden een zgan Cherokee KJ gekocht.We zijn twee keer wezen kijken bij een Jeep Trail ( Heerde en Horst ) en na een aantal rondjes met de wrangler van Frans en Charles waren we verkocht. tongue.gif Aan Charles hebben we beloofd dat we bij het eerstvolgende evenement mee zouden doen.

Omdat we mogelijke (lak)schade aan onze Cherokee toch wel heel erg zouden vinden , Ja ik weet dat hij voor terreinrijden gemaakt is maar toch!, hebben we besloten om ons boodschappenautootje in te ruilen tegen een Wrangler of CJ automaat zodra de kans zich voor zou doen. ( automaat wegens medische redenen )

Afgelopen week was het zover en stond er op Autotrader een wrangler TJ 2.5 softtop met automaat die in onze prijsklasse viel.

De volgende dag gaan kijken en de auto zag er zeker in vergelijking met andere wranglers waarbij ik ben wezen kijken goed uit.

Proefrit gemaakt waarbij er bij mijn vrouw toch enige twijfel ontstond over deze “luidruchtige tractor†( no offence ) want het reed toch wel heel anders dan de KJ of het boodschappenautootje. En het interieur waarbij een varkenstal nog schoner was heeft ook invloed zijn gehad maar naar er enige tijd in gereden te hebben ging ze toch overstag. Vervolgens de auto nagekeken en op de brug gehad. Body, chassis, ophanging, rubberhoesjes, remmen enz in goede staat geen olielekkages bij motor en (tussen) versnellingsbak en motor klinkt goed

Wat mankeerde er aan: sad.gif

-Radiator lek, ( honingraat is beschadigd en het blijft daar nat, waarschijnlijk tak of iets dergelijks geweest )

-Riem is aan vervanging toe

-Olie lekkage achterdifferentieel ( pakking )

-Band rechtsvoor scheef afgesleten

-Kunststof delen voorbumper ontbreken

-Airbag lampje blijft branden

-Kunststof kapje achteruitrijlicht licht kapot ( wie monteert deze dan ook onder een bumper ?)

-Softop delen boven op halve deur zijn slecht.

-Bekleding bestuurdersstoel gescheurd.

-Vloerbedekking zeer smerig.

Mooie prijs bedongen en deze rode jongen staat nu bij ons voor de deur. wub.gif

Helaas moet ik buiten sleutelen en ben dus afhankelijk van het weer waardoor meedoen met de Brabandtour er waarschijnlijk niet inzit. (sorry Charles) maar het volgende evenement willen we er zeker bij zijn. smile.gif

Tot zover de (lange) inleiding. Nu mijn vragen.

Bestaat er een overzicht met te gebruiken olie, vetten en andere vloeistoffen ?

Wat voor een type achteras zit er onder een TJ uit 96 Dana36 of 36c en wat zijn de verschillen ?

Welk type pakking heb dan nodig of volstaat en vloeibare pakking ?

Welke olie moet er bij mijn achteras in het differentieel ?

En wat is de vloeistof die volgens verschillende internetsites aan de olie moet worden toegevoegd ?

Waar kan ik in het midden van het land het beste terecht voor onderdelen dealer of ?

Als mensen nog reserveonderdelen over hebben waarmee ik weer enkele mankementen kan verhelpen houd ik mij aanbevolen.

Vriendelijke groet,

Groentje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom!

KJ is ook leuk.. ik zal je vast gezien hebben trouwens. Hoewel er opvallend genoeg nog meer KJ's rondreden op beide trials. En zo hoort het. cool.gif

Maar zo te zien heeft die TJ al een heel leven achter de rug. Goed gebruikt en zo.

Bestaat er een overzicht met te gebruiken olie, vetten en andere vloeistoffen ?
Op Kroon olie krijg je een mooi rijtje als je alles netjes invult. Overigens hebben alle grote olie merken tegenwoordig zo'n service..gewoon ff zoeken.

bijvoorbeeld

Wat voor een type achteras zit er onder een TJ uit 96 Dana36 of 36c en wat zijn de verschillen ?

Dana 35 waarschijnlijk. De 44 was pas later leverbaar. Maar je kan het zelf controleren op het diff zelf. Plaatje aan de zijkant waar het op staat.

Welk type pakking heb dan nodig of volstaat en vloeibare pakking ?
Vloeibare pakking.
En wat is de vloeistof die volgens verschillende internetsites aan de olie moet worden toegevoegd ?

Onzin.

Goeie merkolie heeft voldoende additieven, de rest is marketing.

Waar kan ik in het midden van het land het beste terecht voor onderdelen dealer of ?

Off road center Utrecht of B&S in Tiel zou ik aanraden.

...hoop dat dat wat helpt, hoewel ik niet al te wakker meer ben. huh.gif

Zo te zien is er wel wat te doen.. uitlijnen, radiateur, riem, diffrentieel..

Hopelijk is ie niet te duur. wink.gif

Achteruitrijlicht is waarschijnlijk je mistlamp en de airbag zal je bij de dealer moeten halen denk ik. Of lampje eruit halen. wink.gif

Heb ik alles..? het was nogal wat. Najah, als ik misser maak of brabbel schrijf dan mag je me hieronder daar grondig op aanspreken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Kameel

Goeie merkolie heeft voldoende additieven, de rest is marketing.

Ja, maar.... wink.gif

Als je een "limited-slip" differentieel hebt ( herkenbaar aan de aanduiding "LS" op het typeplaatje), dan moet er een LS toevoeging bij de olie. Tenzij de olie die al heeft natuurlijk..... tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zijn, zeg maar, wat "koppelingsplaatjes" die de linker met de rechter steekas verbinden. Bij een normaal diff heb je, als je één wiel van de grond hebt, op het andere wiel niks geen koppel meer. Bij een limited slip zorgen die "koppelingsplaatjes" er dus voor dat er altijd wat koppel naar het andere wiel gaat. Hierdoor heb je minder kans om vast te komen staan. Er zijn echter ook nadelen, het stuurgedrag wordt er bijv. ietwat nadelig door beïnvloed en op een gladde (ijzel) weg hebben beide wielen wat eerder de neiging om door te slaan.

Maar je kunt je voorstellen dat gewone olie, die gemaakt is om te smeren, de werking van de koppelingsplaatjes opheft.... Daarom moet er een LS toevoeging bij, waardoor het wel werkt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Of elke olieboer dat heeft, weet ik niet....

Maar omdat je toch een riem moet halen, en daarvoor waarschijnlijk het beste naar B&S kunt gaan, zou ik het daar meenemen!

Maar je moet wel zeker weten of je een LS diff hebt natuurlijk! Tussen de bouten van je diff deksel zit als het goed is een blikken typeplaatje als daarop LS staat, heb je de toevoeging nodig, anders kun je zonder!

Overigens gebruiken meer merken dit soort toevoegingen:

Originally posted by Chevyparts.nl

GM "LImited Slip Axle Lubricant Additive".

De door GM voorgeschreven toevoeging voor het behoud van uw sper differentieel. Verpakt in flacon van 118 ml.

Eén per verversing benodigd.

Prijs: €14.00

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sneeuw weg en eindelijk redelijk droog weer heb aan het eind van de dag even onder de auto kunnen kijken. smile.gif

Op de deksel van het diff staat:

43225

324 5

Rev G ( denk ik was slecht leesbaar)

op het plaatje wat tussen de bouten van het Diff zit staat.

52099249

3 73 5747 9

Nergens LS kunnen vinden. Dus geen Limited slip diff ?? sad.gif

Heb contact gehad met de dealer invoer VIN geeft een DANA M35 194 mm diff en volgens de dealer doen zij daar 75/240 en een LS toevoeging in huh.gif

Heb het diff deksel gereinigd en het lijkt of de lekkage vanaf de kunststof vuldop komt. Heb nog gekeken of kunstof dop origineel was en ja er stond dana op.

ohmy.gif Kon niet geloven dat er gewoon een kunstof dop in de vulopening zat en geen metalen konische moer. Dit kan toch nooit waterdicht afsluiten ?

Olie stond aan de rand van de vulopening, in ieder geval hoog genoeg tongue.gif

Ik hou in de gaten of het weer gaat lekken en ga binnenkort de olie vervangen.

Het is mij onduidelijk of er nu wel of geen LS toevoeging in moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het zo lees, zit er geen LS diff in.... Dus zou je de toevoeging niet nodig hebben....

Even testen dus maar: Krik je auto aan één kant op, zet 'm in z'n vrij ( wel even blokken voor de andere wielen) en draai aan het achterwiel dat los van de grond is. Gaat het makkelijk? Dan heb je geen LS diff!

Owja... wel ff de handrem lossen natuurlijk tongue.gif

En de lekkage langs dat rubber dopje..... dat komt veel vaker voor! Het is inderdaad origineel zo! Even vervangen door een nieuw, lekker soepel, dopje zal waarschijnlijk afdoende zijn!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat zijn er voor gevolgen als het geen LS diff is en wel de toevoeging gebruikt wordt ?

Uit het feit dat de dealer zegt dat zij altijd de additive toevoegen is mijn voorlopige conclusie dat dit geen probleem is.

Ik heb net Valvoline HP GL5 LS 80W90 gekocht hier zit de LS toevoeging al bij in en kosten zijn ongeveer hetzelfde als gewone 80W90 olie van een ander merk.

Bij the way is deze olie per liter ongeveer 4 maal goedkoper dan degene bij de dealer tongue.gif al gaat deze vergelijking niet geheel op omdat de dealer een andere viscositeit gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...