Spring naar bijdragen

Aanschaf XJ


Newbe
 Share

Recommended Posts

Ik ben wel een nieuweling op dit forum, maar heb de afgelopen weken heel wat wijsheid hier opgedaan in verband met mijn belangstelling voor een XJ.

Vandaag werd er mij een aangeboden die in behoorlijk goede staat was, weinig kilometers (aantoonbaar met boekje en rekeningen). Kortom: ik heb er wel smoel op.

Enige puntje was, dat er een lampje brandde dat aangaf dat de lambdasonde vervangen moet worden (133.00 km schijnt normaal te zijn).

Omdat ik nog in onderhandeling ben over de prijs, wil ik het vervangen van die sonde daarin meenemen.

Vraag: wat kost zoiets ongeveer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt... de sonde moet na een 130000 km vervangen worden. Reken op een €100,- per sonde (nieuwere cherokee XJ's hebben er 2) , excl. montage en resetten van de melding.

Prijs is van ASP-Eberle, de dealer kan wat duurder zijn, maar dat hoeft niet altijd, zo is hier wel eens gebleken.

Al met al dus geen reden om de auto te laten staan, maar zeker in de onderhandelingen meenemen!

Succes met je beslissing!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Mar 6 2005, 23:30

Klopt... de sonde moet na een 130000 km vervangen worden.  Reken op een €100,- per sonde (nieuwere cherokee XJ's hebben er 2) , excl. montage en resetten van de melding.

Prijs is van ASP-Eberle, de dealer kan wat duurder zijn, maar dat hoeft niet altijd, zo is hier wel eens gebleken.

Al met al dus geen reden om de auto te laten staan, maar zeker in de onderhandelingen meenemen!

Succes met je beslissing!

<div align="right">

Je was er laat op de avond nog snel bij, bedankt.

Heeft iemand nog enig idee hoeveel tijd er met de montage gemoeid is. Bvd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wees er wel zeker van dat het je lambda sonde is die vervangen moet worden en niet je katalysator. Je lampje gaat ook branden wanneer je 2e lambda sonde die na de katalysator zit hetzelfde meet als je 1e die voor de katalysator zit. Dit betekent dat je katalysator stuk is.

Je moet een werkende sonde echt niet vervangen, om te zien of ze nog goed werkt kan je gemakkelijk uitmeten met een gewone multimeter, je plaatst je multimeter op de signaaldraad en wanneer je een wisselende spanning meet van 0.3 V tot een 0.9 V is je sonde OK!

Je kan trouwens ook andere merken van sondes monteren, ze zijn allemaal hetzelfde enkel de connector is merkgebonden en dit kan je gemakkelijk oplossen door de draden rechtstreeks met elkaar te verbinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wrangler, het gaat om een wagen van juni 1991. Ik heb de opmerking gezien mbt "nieuwere" Cherokee's. Ik neem aan dat deze niet "nieuwer" is en dus 1 sonde heeft. Bedankt voor de tip van het doormeten, er kan natuurlijk ook een electrische storing in het spel zijn, maar gezien de km-stand is het aannemelijk dat de melding correct is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een '91 heeft inderdaad maar één sonde! Klik -HIER- even, om te leren hoe je tijdens de proefrit even de computer kunt uitlezen. Print het lijstje even uit en neem het mee, zodat je de exacte oorzaak van de storing kunt vaststellen! Als het goed ( ehh... eigenlijk niet goed.. wink.gif ) is geeft 'ie dus foutcode 21, gevolgd door 55 aan!

Edit:

Dat is als je een HO motor hebt... in '91 zijn er echter, vooral de eerste maanden, ook nog veel "non-HO's" op kenteken gezet... De non-HO heeft een heel andere computer, en zal de foutcode's niet via het lampje afgeven!

Originally posted by Chilton

Emissions Maitenance Reminder Light

Some Jeep vehicles are equipped with an Emissions Maintenance Reminder (EMR) light. The EMR light comes on after the vehicle has reached 82,500 miles (132,767 km) and informs the owner when oxygen sensor and other related emissions service is required. The light is located in the instrument cluster.

The oxigen sensor and EMR module are independent. When the reminder light illuminates, the oxigen sensor and EMR module should be replaced simultaneously.

Resetting

The Reminder cannot be reset after reaching the specified mileage, the unit must be replaced! The unit is mounted on the dash panel to the right of the steering column.

Waarschijnlijk moet dus ook de timer vervangen worden, want ik begrijp dat het lampje dat brandt, specefiek voor de cat is (EMR...).

Van die timer kan ik echter nog geen prijs vinden.... Ik heb wel gelezen dat veel eigenaren gewoon de stekker eraf halen -> lampje uit ( het ding heeft verder ook geen enkele functie, alleen een "reminder").

Uiteraard geeft computer bij een HO motor dan geen foutcode's aan.... die moet dan alleen 55 aangeven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi, de handleiding gaf ook aan dat het branden van het lampje foutcode 21 betrof. Het is inderdaad een HO, ik heb dat nagezocht aan de hand van het VIN-nummer.

En die timer, daar moet ik nog even over nadenken. De vraag is natuurlijk wie er bij 260.000 km. aan denkt dat de lambdasonde vervangen moet worden.

Ik vraag me af of die sonde nu werkelijk stuk is, maar dat is dus door te meten. Ik neem aan dat de motor beroerd gaat lopen als hij versleten c.q. defect is. Als die sonde eerst moet worden uitgebouwd om hem te kunnen meten, dan is het denk ik logischer om de sonde ook te vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ga er bij de aankoop vanuit dat hij vervangen moet worden. Bovendien: het lampje gaat branden OMDAT de fabrikant voorschrijft om 'm te vervangen....

Maar de foutcode hoeft er dus niet in te staan, mogelijk is de sonde nog goed. Ik zou 'm echter wel zsm vervangen! ( beetje vervelend om midden in de nacht ergens met een motor op z'n noodprogramma te rijden, terwijl je dat had kunnen voorkomen....)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Originally posted by Newbe@Mar 29 2005, 12:27

Gekocht! Zijn een paar kleinigheden aan maar ik ben al bij Bokkie in Andijk geweest en die gaat dat wel oplossen denk ik.  yes.gif <div align="right">

Gefeliciteerd!

(volgens mij is Bokkie erg handig, dus dat gaat wel loslopen) thumbsup.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...