Spring naar bijdragen

coolant low


Recommended Posts

Beste heer/mevrouw,

Auto geeft melding coolant low, is hiervoor bij garage geweest, radiator onder druk gezet en nacht laten staan lekt daarbij bijn a niets. Echter bij rijden verliest hij koelvloeistof. Moet deze regelmatig bijvullen. Verder bij oliepeilen ontdekt dat olie witterig is.Oliedruk meter bij starten loopt ook niet op, na enkele maen starten wel. Wat zou dit allemaal kunnen zijn,

Avast bedankt voor een reactie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, en welkom op het Jeepforum!

Witte motorolie duidt maar op één ding: Water bij de olie!

Grote kans dus dat je koelvloeistof naar het carter lekt. Meest voorkomende oorzaak is een lekke koppakking, maar het is ook mogelijk dat er ergens een O-ring o.i.d. lekt. Ook het ontbreken van oliedruk, direct na het starten, kan met dat lek te maken hebben. Blijf er in ieder geval niet te lang mee doorrijden, ten eerste omdat de olie z'n smerende eigenschappen verliest en ten tweede omdat het wachten is op grotere problemen door een tekort aan koeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Hallo beste Jeeprijders, ik heb me zojuist geregistreerd voor dit forum omdat ik een probleempje heb met mijn Grand Cherokee uit 1995. Heel toevallig zie ik hierboven nagenoeg exact hetzelfde probleem omschreven. Mijn 'Coolant Level' is regelmatig 'Low' echter heeft ook mijn systeem een nacht lang onder druk gestaan, en daarbij is geen lekkage ontdekt. Met de olie is volgens mij niets raars aan de hand. Als ik weer een litertje koelvloeistof bijvul kan ik er weer gewoon tegenaan, de ene keer wat langer dan de andere keer.

Is dit een bekend Jeep probleem, en is het een makkelijke ingreep om dit te repareren? Is het eenvoudig om te constateren wat er precies lekt, of is dat een hele speurtocht?

Ik hoop snel iets van een van jullie te horen, alvast bedankt voor de genomen moeite.

Groeten, Marc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij een bekend verhaal.

Ik heb dit ook maar weet gelukkig waar het vandaan komt. Bij mij komt het uit het voorraad vaatje, de afdichting daarvan lekt wat. Vaak als ik een rotonde neem ruik ik ook enigsinds koelvloeistof. Volgens mij als het systeem op druk word gezet wordt dat niet op het vaatje gezet, dit is een drukloos stukje in het koel circuit. Als het ergens anders heen lekt zal de druk moeten zakken nadat het systeem een nacht op druk heeft gestaan.

gr Vincent

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waterverlies is geen bekend Jeeppprobleem , het kan bij alle motoren voorkomen.Het kan verschillende oorzaken hebben , de ene heel wat duurder dan de andere:

1: lek koelsysteem , radiator of slang lek (systeem zal bij test druk verliezen , en/of auto lekt zichtbaarvaak sterke koelvloeistoflucht.

2: lek expansievat (systeem verliest geen druk , soms is het zichtbaar of te ruiken)

3:lekke koppakking. (er kan water door de olie zitten , de auto kan ook wit roken)

4: gescheurde kop. (idem)

5: gescheurd blok. (idem)

6: lekkende vriesdop. (het systeem zal langzaam druk verliezen bij druktest , meestal is het ook zichtbaar)

Een ding is zeker , NIET mee doorrijden , meteen oorzaak opsporen en verhelpen anders kan het ernstige motorschade tot gevolg hebben.

Bij een lek expansievat valt dat wel mee , omdat het buiten het eigenlijke systeem zit , dan kun je het peil wel even in de gaten houden , maar ook daar geldt: verhelp het voordat er echt iets goed fout gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waterverlies is geen bekend Jeeppprobleem , het kan bij alle motoren voorkomen.Het kan verschillende oorzaken hebben , de ene heel wat duurder dan de andere:

1: lek koelsysteem , radiator of slang lek (systeem zal bij test druk verliezen , en/of auto lekt zichtbaarvaak sterke koelvloeistoflucht.

2: lek expansievat (systeem verliest geen druk , soms is het zichtbaar of te ruiken)

3:lekke koppakking. (er kan water door de olie zitten , de auto kan ook wit roken)

4: gescheurde kop. (idem)

5: gescheurd blok. (idem)

6: lekkende vriesdop. (het systeem zal langzaam druk verliezen bij druktest , meestal is het ook zichtbaar)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo, wat een leuk forum zeg, bedankt voor de snelle reacties! Het rare is dat ik mijn Jeep na aanschaf een beurtje heb gegeven, en ze niets konden vinden wat op een lek leek (systeem heeft wel de hele nacht onder druk gestaan, echter geen druk verloren!). Nu moet ik wel zeggen dat ik af en toe wel een aparte lucht in mijn Jeep ruik, zou best kunnen dat dit ruikt als koelvloeistof. Waarschijnlijk dus hetzelfde probleem als Vincent. Is dit een dure ingreep om te laten herstellen?

Voor zover ik weet komt er geen witte rook uit mijn Jeep. Van de reactie van Wrangler 89 zou dan een lek expansievat over blijven, of is dit hetzelfde als wat Vincebt beschreef? Of is het de ijdele hoop van mij om te denken dat het niet punt 3, 4 of 5 zou kunnen zijn (uit de reactie van Wrangler89), ik heb weinig verstand van auto's maar die punten zijn volgens mij niet zo heel fijn... Zouden ze deze problemen bij de garage al hebben moeten vinden toen ze um een beurtje gaven?

Ik hoor het wel weer van jullie!

Enne, voor de rest is het echt een genot om in een Jeep te rijden!

Groeten, Marc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kachelkraan open of dicht maakt niets uit... Al zou 'ie dicht staan, dan nog komt er druk op via de andere kant van de radiator. wink.gif

Maar een oorzaak die ik hier nog niet gelezen heb, is de waterpomp! En die kunnen best afsluiten bij stilstaan, maar lekken als ze draaien! huh.gif

En bij afpersen staan ze....stil. ph34r.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet nog niet wat het exact is, ik zal mijn Jeep eerdaags eens weg brengen, zodat ze kunnen kijken wat er nou precies aan makeert. Maar de verhalen van een kapotte waterpomp danwel het voorraad vaatje klinken wat mij betreft het meest logisch. Ik kan bij de garage in ieder geval een paar suggesties vermelden. Als het probleem is verholpen zal ik het uiteraard even op deze site vermelden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben een poos weg geweest, maar ik kan wellicht een beetje een bijdrage leveren.. Ik heb een paar weken (!) lang een zelfde melding gehad zonde de oorzaak te kunnen vinden. Garage geweest, systeem onde druk etc etc etc Soms dagen lang geen probleem en dan ineens weer de melding en dan ging er ook meteen 1,5 tot 2 liter koelvloeistof in frusty.gif en dan weer een paar dagen niets aan de hand....

Uiteindelijk verloor ik tijdens het tanken weer een liter of zo, maar toen stond ik stil en kon ik eindelijk zien waar het probleem zat. Een klein stukje bij de rand van de radiateur was gaar en daar stroomde wanneer koelvloeistof uit. Dit kwam bij een druktest niet naar voren!! Radiateur vervangen -> probleem weg -> zakgeld ook rolleyes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

De Jeep is pas even voor controle geweest bij een bevriende automonteur. Hij heeft geconstateerd dat de radiateur lek is. Op zich wel vreemd, zeker omdat bij een eerdere controle het hele koelsysteem onder druk heeft gestaan, en er toen geen lek is gevonden... Heeft iemand hier een verklaring voor? Ik hoop wel dat als hij er een neiuwe radiateur heeft ingezet, het probleem is verholpen. En ik ben blij dat het geen lekke koppen of pakkingen zijn! Ik hou jullie wel op de hoogte. Vriendelijke Jeep groeten, Marc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
De Jeep is pas even voor controle geweest bij een bevriende automonteur. Hij heeft geconstateerd dat de radiateur lek is. Op zich wel vreemd, zeker omdat bij een eerdere controle het hele koelsysteem onder druk heeft gestaan, en er toen geen lek is gevonden... Heeft iemand hier een verklaring voor? Ik hoop wel dat als hij er een neiuwe radiateur heeft ingezet, het probleem is verholpen. En ik ben blij dat het geen lekke koppen of pakkingen zijn! Ik hou jullie wel op de hoogte. Vriendelijke Jeep groeten, Marc

hoi,

Wat zijn de kosten van het vernieuwen van je radiateur.:wub:

Gr.Erwin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...