Spring naar bijdragen

Quadra Trac op GC 1993?


Recommended Posts

Ik ben sinds heel kort de trotse eigenaar van een GC uit '93 (4.0i limited). Ik heb geen ervaring in terreinrijden en de originele handleiding en ook dit forum geven geen direct antwoord op mijn vraag, dus toch maar even zelf posten.

Gisteren een drassig weilandje opgereden en de '4-part time' ingeschakeld om er uit te komen. Vervolgens teruggeschakeld naar '2WD' maar de versnelling leek te blijven 'hangen', waarna ik op de rechte weg niet normaal kon rijden (slingeren/bokken/stuurtrek). Na te zijn gestopt en meerdere keren de tussenbak van 2WD, naar part-time, fulltime, N en 4 LO, kwam deze uiteindelijk wel los.

Mijn eerste ingeving: ik heb verkeerd (of in de verkeerde volgorde) geschakeld.

Dus zoeken in de handleiding, maar daar wordt de Quadra Trac uitgelegd, die er héél anders utiziet dan mijn tussenbak-handle. Zoeken op dit forum lijkt er op te wijzen dat ik een Selectrac heb.

In ieder geval ziet de mijne er als onderstaand uit:

42RE_NV242.jpg

Nu mijn vraag:

Wat is de juiste volgorde/procedure om te schakelen met deze bak?

Dank voor jullie input!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom:bye1:

Ten eerste moet je voor je het terein in gaat de juiste stand kiezen. Op het moment dat je al in de prut staat is niet echt het goede moment om over te schakelen.

Het beste is om bij lage snelheid (5/10 Km/u) en in het uitrijden op de weg in 1 keer over te schakelen naar de juiste stand.

Welke stand hangt af van de zwaarte van het terein. In het zwaarste geval gebruik je 4LO

Dat het nu heel moeilijk ging kan zijn dat het gewoon te weinig gebruikt is en dan wil het in het begin wel eens hikken.

Of dat er gewoon ondehoud aan je tussenbak nodig is. Beetje sappies verversen,.. is je JEEP heel dankbaar voor :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus samenvattend:

Rijdend (5-10 km/u)

- schakelbak blijft gewoon in D

- tussenbak in 1 keer naar 4-parttime, 4-fulltime of 4-LO (oplopend van licht naar zwaar terrein)

- wanneer weer terug op vaste ondergrond, dan rijdend (5-10 km/u) de tussenbak in 1 keer naar 2WD (dus niet eerst naar N)

Vanuit stilstand

- schakelbak naar N

- tussenbak in 1 keer naar 4-parttime, 4-fulltime of 4-LO (oplopend van licht naar zwaar terrein)

- wanneer weer terug op vaste ondergrond, dan vanuit stilstand de tussenbak in 1 keer naar 2WD (dus niet eerst naar N)

Klopt bovenstaande?

Waar dient de N van de tussenstand voor (die komt in het hele verhaal niet voor)?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet helemaal, hij zegt : uitrijdend.

Je normale versnellings hendel in N , dan je tussenbak bedienen. Dus eventueel rollend.

Bedankt voor de veduidelijking Evert, Ik bedoel inderdaad uitrijdend in Neutraal en dan de tussenbak bedienen.

Dus wegrijden in D. dan gas los en in N uitrijden tot snelheid 5/10 km en dan je tussenbak hendel in een vloeiene beweging naar de gewenste stand trekken. Werkt i.i.g.bij mij beter dan vanuit stilstand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi, ik heb het vandaag ook geprobeerd maar als het laat uitrijden dan lijkt het wel of ik de tanden aan het poetsen ben heb het dan in P gedaan met stistand geen problemen heel vloeiend zonder een rameltje en geboenk dus ik doe het dan maar zo (mijn ervaring)

mvg, Ad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je schakelbak altijd in N zetten

Maar waar die N op de tussenbak voor diend weet ik ook niet

Die N op de tussenbak heeft dezelfde functie als de N van een normale, handgeschakelde bak: het is een vrije positie om die nodig is om naar een andere tandwieloverbrenging te schakelen. Direct schakelen gaat niet vanwege snelheidsverschil van de betreffende tandwielen.

Zonder N kun je dus niet schakelen van hoog naar laag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...