Spring naar bijdragen

Thermostaat


Recommended Posts

Besten dames en heren,

Mijn cherokee komt niet op 90/100 graden. Hoogst 70 graden(eerste streepje) maar meestal net boven de 40. ook wordt de kachel niet echt warm.

Na wat zoekwerk lijkt het dat mijn thermostaat open blijft staan. Alleen wat ik niet kan vinden is waar zit mijn thermostaat, en als ik een nieuwe wil bestellen hoeveel graden moet die dan zijn? en moet ik nogmeer meebestellen(Pakkingen)???

Alvast hartelijk dank:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

B&S in Tiel Rob.

Daar hebben ze de juiste thermostaat.

Toen ik de mijne bestelde, zaten de pakkingen erbij.

Thermostaat bevind zich in de behuizing voorop je blok waar ook de slangen van de kachelradiateur vandaan komen.

3 boutjes dacht ik uit mijn hoofd.

bewerkt door Moto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan ook nog zijn dat je kachelkraan blijft hangen , dan wil hij ook wel eens niet zo warm worden.

Het is inderdaad van een paar boutjes los draaien (dop 1/2'')

Alles op voorraad

Ik weet niet waar je woont in Brabant , ik zit in Waalwijk :

Thermostaat-new.JPGThermostaat 180F/83Celcius

€ 20.00 bestellen

de pakking :

Pakking%20thermostaathuis.jpgPakking Thermostaathuis

€ 5.00 bestellen

Wellicht ook nog wat vloeibare nodig :

PAKKING%20VLOEIBAAR.JPGTube Vloeibare pakking (70 Ml)

€ 20.00 bestellen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dank voor jullie reacties.

Je zou toch zeggen als de motor lang stationair draait dat hij toch wel warm moet worden i.v.m. de koeling die hij dan niet krijgt.

Maar dat wordt hij zelfs na 10 min stationair lopen totaal niet. Merk wel dat de kachel warmer wordt naarmaten de motortempratuur stijgt. Daarom heb ik na forum speur werk de schult bij mijn thermostaat gelegd:unsure:.

Vind het wel raar dat hij dat in eens is gaan doen, terwijl hij in de nazomer nog tegen het rood warm werdt zodar ik dan maar ook even in de file stond:huh:.

Heb de leuke auto nog maar 4 maanden, en al vele stukken aan gehad:rolleyes:. tja Jeep:B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gezien het heet lopen in de zomer en het niet warm worden in de winter vraag ik me af of er überhaupt wel een thermostaat aanwezig is. Als alles goed functioneert blijft de temperatuur zelfs bij 25-30 graden buiten nog rond de 100 graden (dat is bij mij althans).

Het te heet worden kan verschillende oorzaken hebben: viscose-koppeling van de ventilator, het niet inschakelen van de (electrische) tweede ventilator, een verstopte radiator of een thermostaat die niet open gaat. Tot slot is er nog de mogelijkheid dat er een verkeerd-op draaiende of slecht werkende koelvloeistofpomp in zit. Ik weet niet zeker of jouw type zich leent voor verwisseling van de draairichting maar wellicht kun je boven in de radiateur zien of de vloeistof de goede kant op gaat.

In het laatste geval is de thermostaat echt stuk kennelijk, en volstaat vervanging.

Persoonlijk zou ik in ieder geval de thermostaat eerst vervangen dan wel plaatsen, en daarna eventueel op zoek gaan naar het andere probleem.

Bekijk het positief: een Jeep van die leeftijd houdt je tenminste van de straat.:yes: Nadat die van mij helemaal in orde was gemaakt heb ik er bijna geen omkijken meer naar.

bewerkt door Newbe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Mijn 2de ventilator springt wel gewoon aan als hij te heet wordt, die werkt gewoon. En er zit sinds 1 week een andere radiateur in, en geen verschil tussen de oude of de nieuwen<_<.

en wat je bedoelt van de goede stroomrichting, lijkt mij niet het geval:huh:

Ben eigelijk van plan om met een warme motor de koelvloeistof zelf te meten(of door een garage) met een anderen thempratuurmeter. Kan ik dat gewoon in het vaatje doen?

edit: hoe kan ik de draairichting controleren? er piept wel iets bij mij multiriem als de motor koud is(mogelijk waterpomp).

bewerkt door (Rob)(Brabant)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed, de radiateur en de el. ventilator kun je buiten beschouwing laten. De koppeling van de gewone ventilator kan dus de verdachte zijn bij hete motor.

Er zijn modellen waterpomp die met de klok mee of tegen de klok in gaan. Laat dat nog maar even voor wat het is, want meestal gaat dat bij vervanging wel goed (onderdeelnummer).

Probeer eens om met koude motor stationair je hand op de (dikke) slang te houden die van het thermostaathuis naar de radiator gaat. Als het goed is blijft die enige tijd koud en wordt dan in vrij korte tijd warm. Als de slang heel geleidelijk opwarmt, kun je er van uit gaan dat de thermostaat ontbreekt of open blijft staan.

Ik denk dat je de temperatuur het beste kunt meten door de radiateurdop er af te halen. Het expansievat kent nagenoeg alleen toe/afvoer bij koude of heel warme motor en lijkt me niet geschikt omdat er steeds kleine beetjes bij afgekoelde vloeistof worden gevoegd.

Dat piepen komt vermoedelijk van een lagertje, en daarvan zitten er verschillende in het rondje van de riem.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het ff getest, de dikke buis naar de radiator toe die van voor het blok afkomt wordt heel geleidelijk warm. niet in een keer maar heel geleidelijk:huh:

Open thermostaat?????

Edit: Na 10min stationair staat de thempratuurnaald tussen de 40 en het eerste streepje(70 graden) in. Daar blijft hij ook tijdens het rijden op hangen, ooit iets warmer of kouder maar niet veel.

bewerkt door (Rob)(Brabant)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk dat ik hem laat opsturen, is toch nog een stukje rijden hoor, kost zeker een heel wat eurotjes meer aan benzine als onderdelen:yes::lol:

Maargoed, zelf ben ik niet zo handig en ben bang meer kapot te maken als repareer:lol:

Zal voor de garage toch niet zo'n klus zijn wel ??????

Of zijn er fanatieke jeepers die in de buurt Van Helmond wonen die mij tegen vergoeding willen helpen, heb er een hekel aan als ie na 3 dagen weer terug moet naar de garage<_<:wacko:.

bedankt voor jullie reactie's en hulp

gr Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...