Spring naar bijdragen

cj 7 ombouwen


ubags
 Share

Recommended Posts

hallo,

ik heb een cj 7, 4.2 uit 78,3 versnellingen.omdat deze jeep belastingvrij is, wou ik hem ombouwen naar diesel(toyota landcruiser) maar krijg het niet op kenteken! dan maar op gas. motor, bak en de aandrijving wil ik aanpassen. denk aan een complete cherokee 4.0 handgeschakeld, of een grand cherokee 5.2 v8 automaat te kopen, en alles om te zetten naar mijn cj 7. ik heb het liefste een v8, maar dit is alleen automaat, handgeschakeld lijkt me beter in een cj. wie van jullie heeft al eens een cj omgebouwd, of heeft goede tips??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als eerst.....Welkom op JeepForum.nl :)

Kijk eens onder de zoek functie, of bij het topic "zelfbouw" -> motor swap.

Je kunt makkelijk een V8 in de CJ bouwen. Als je het bellhouse veranderd pas hij zelfs voor je 3-bak (T-150 ??). Het '78 model is ook ooit met V8 gebouwd dus er is een type goedkeurig bij de RDW.

:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

motor en bak ombouwen lijkt me geen probleem, maar de assen? mijn cj heeft rondom bladveren, cherokee voor spiraalveren en achter bladveren, en een grand cherokee heeft weer rondom spiraalveren. volgende week ga ik naar zuid duitsland om naar diverse donorauto's te kijken.

De assen van een cj7 zijn smal of breedspoor assen. Dus je kan assen hebben met een WMS van 53 inch maar je kan ook breedspoor assen hebben met een WMS van 56 inch. De assen van een cherokee of grandcherokee hebben een WMS van 60 inch. De assen zullen altijd breder zijn als wat je nu hebt. Je zal ook je bestaande cj7 velgen moeten veranderen. De steek van de cj7 velgen is anders als van een cherokee of grandcherokee. Je zal omdat de assen een stuk breder zijn grotere fenders moeten plaatsen ivm de 3 cm regeling bij de APK maar dat is niet zo lastig. Je zal zelf veel moeten slijpen en lassen aan de cherokee of grand cherokee assen om ze passend te maken voor je cj7.

Kijk ook eens naar een ford 8.8 achteras van een explorer van na 1996. Deze hebben standaard schijven achter en zijn sterker als de assen van een cherokee of grand cherokee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je naar andere assen gaat zou ik het persoonlijk bij dana 44 ers houden van een Wagoneer. Deze zijn wat breder maar de diff's zitten op de juiste plek en deze assen zijn sterk. Je kan natuurlijk ook gelijk voor Patrol assen gaan. Deze assen zijn + - even breed als van een wagoneer en hebben ook de zelfde steek als van een wagoneer(6gaats) eveneens als (blazer pajero etc). Verder is een motorswap het simpelste van heel de klus. Ik zou gelijk voor een GM motor gaan en dan voor een chevrolet bout patroon, of voor een BOP( Buick Oldsmobile Pontaic) boutpatroon. Aangezien hier veel spullen voor te krijgen zijn voor leuke prijzen. Verder is het alleen een adaptor kit kopen/maken zodat de bak aan de motor kan. Ik ben nu bezig aan een cj5 met een v8 automaat en dana300. Voor vragen etc kan ik je altijd een paar foto's mailen.

Mvg Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een domme vraag, maar waarom wil je je assen veranderen?

Als je een 4.0 er in hangt i.p.v. je 4.2 ben je er toch al?

Je kan volgens mij zelfs gewoon een 5.2 achter je oude bak hangen maar dan zal er een schets plaat tussen moeten..

Om van 6 naar 8 cilinders te gaan zal niet mee vallen.

Anders denk ik dat er al veel meer 8 cilinders rond reden...

Gr.Karel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien een domme vraag, maar waarom wil je je assen veranderen?

Als je een 4.0 er in hangt i.p.v. je 4.2 ben je er toch al?

Je kan volgens mij zelfs gewoon een 5.2 achter je oude bak hangen maar dan zal er een schets plaat tussen moeten..

Om van 6 naar 8 cilinders te gaan zal niet mee vallen.

Anders denk ik dat er al veel meer 8 cilinders rond reden...

Gr.Karel.

Na mijn weten zijn er tot 1981 8cil. van de fabriek uit ingebouwd. Heb je een kenteken van daarna zal het inderdaad moeilijker worden om om te keuren. Misschien moet je zelfs langs Lelystad. Heb je een CJ van voor '81 dan is er een type goedkeuren en kunnen ze deze bij de RDW 1 op 1 overnemen.

ik heb nu smalspoor assen, en wil de jeep wat breder maken, ziet er veel beter uit.

op mijn kentekenbewijs staat bij aantal cilinders 86!! dit is volgens mij een fout van rdw, ik ga hem ook niet omkeuren, gewoon ombouwen en rijen maar, wel wordt hij omgekeurd naar lpg.

Als de LPGboer aangeeft dat het een 8cilinder is tijdens het omkeuren voor de LPG installatie, wordt dit door de RDW meegenomen op je kenteken. Na het inbouwen/keuren krijg je vanuit Veendam een nieuw kenteken thuis gestuurd waarop staat dat er LPG in zit en als je mazzel heb 8cil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het aantal cilinders is uit je chassisnummer af te lezen;

Op plaats Zeven staat wat voor een motor er in hoort

A is een 4.2 liter eenpoorts carburateur

C is een 4.2 liter tweepoorts carburateur

E is een 3.8 liter eenpoorts carburateur

H is een 4.9 Liter V8 tweepoorts carburateur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...