Spring naar bijdragen

LPG problemen & motor revisie


John
 Share

Recommended Posts

Mijn XJ uit 93 op LPG loopt de laatste tijd niet meer soepel op LPG. D.w.z., voornamelijk als je weinig gas geeft, typisch bij ca. 50Km/uur, voel je de auto licht schokken in de rijrichting. Lijkt mij dat de LPG toevoer wellicht niet in orde is. Als ik hem op dat moment op benzine schakel, is het schokken gelijk over.

Nu heeft de motor 241,000 Km gelopen en je kunt een klep horen tikken. Volgens mijn garagebedrijf zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn want een motor op LPG is na ca. 250-270,000 Km "aan de beurt" voor een revisie. Na revisie zou de motor dan in principe weer 250,000 Km mee kunnen of totdat andere vitale delen het eerder begeven (transmissie, etc.).

Echter, ik heb dit probleem wel eens eerder gehad en toen kon het verholpen worden door het "gashuis" schoon te maken. Dit schijnt een klein voorwerp te zijn van ca. 3cm lang maar ik kon het met geen mogelijkheid vinden.

Heeft iemand soortgelijke ervaring met LPG en dit probleem en misschien een tip voor mij? En als de motor gereviseerd zou moeten worden (kosten ca. 1700 euro, incl.) is dit dan een goede oplossing of is een andere motor een beter idee? En wat is een goed adres voor een andere motor?

Alvast dank voor nuttige tips en advies.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou het voorlopig niet in de motor zoeken! Bovendien kost een motorrevisie je een klein vermogen!

Omdat je motor op benzine goed loopt, zou ik het probleem absoluut in de gasistallatie zoeken! Dat gashuis zou maar zo kunnen, waarschijnlijk bedoel je daarmee het "inspuitstuk" waar de LPG in het spruitstumk komt. Volg de gasslang naar je motor ( spruitstuk) en je hebt 'm!

En anders: Ga eens NIET naar je garage, maar zoek een LPG specialist! Die weten over het algemeen veel meer van LPG dan de normale garage, omdat die het "er ff bij doen"!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb exact hetzelfde probleem. Heb jij ook dat je oliedruk daalt en de temperatuur van de motor oploopt als deze langere tijd draait, of is dat iets anders?

Ben er echter al mee naar een gasspecialist geweest, maar die wist mij alleen maar te vertellen, dat mijn gasinspuiting te arm stond afgesteld. Vervolgens heeft hij dit wat rijker gezet, waarna het probleem leek opgelost. Na amper een dag was het probleem echter weer gedeeltelijk terug. Het lijkt er nu echter wel op, dat het gasverbruik omhoog is gegaan....

Ik ga die tip van het inspuitstuk zeker uitproberen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

misschien een rare gedachte van mij, maar hoe is het gesteld met de koelwater toevoer/afvoer naar je verdamper? vooral swinters en met weinig gas is het vlgs mij mogelijk dat je bevriezings verschijnselen van de verdamper krijgt, met horten en stoten van de motor tot gevolg, als er niet genoeg warmte toe wordt gevoerd naar je verdamper door je koelwater.

succes met zoeken , kenneth

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Kakulu@Feb 9 2005, 15:17

Ik heb exact hetzelfde probleem. Heb jij ook dat je oliedruk daalt en de temperatuur van de motor oploopt als deze langere tijd draait, of is dat iets anders?

Ben er echter al mee naar een gasspecialist geweest, maar die wist mij alleen maar te vertellen, dat mijn gasinspuiting te arm stond afgesteld. Vervolgens heeft hij dit wat rijker gezet, waarna het probleem leek opgelost. Na amper een dag was het probleem echter weer gedeeltelijk terug. Het lijkt er nu echter wel op, dat het gasverbruik omhoog is gegaan....

Ik ga die tip van het inspuitstuk zeker uitproberen!

<div align="right">

Nou, die oliedruk kan inderdaad wel iets dalen, tot iets onder de 3 als ie warm is en staionair draait en de motortemp idem tot iets boven de 100, maar daarna hoort ie weer te dalen. Dat is normaal gedrag.

Toen ik mijn XJ pas kocht was mijn LPG mengsel zeer rijk. Oorzaak was een defecte stappenmotor meen ik (zit tussen de gasslang naar het motorblok, ter hoogte van de verdamper).

Ik heb dat zgn. gashuis inmiddels gevonden. Dat was behoorlijk vies (soort zwarte smeer) en volgens de garage moet dat schoon zijn en kon ik het schoon- en vetvrij maken met wasbenzine. Dat dus gedaan maar probleem is nog niet helemaal weg maar het heeft wel iets geholpen geloof ik. In ieder geval moest het ding duidelijk schoongemaakt worden. Dit gashuis kun je vinden op de assemblage waar de luchtinlaatslang eindigt. Hij zit op dezelfde hoogte als de TPS sensor maar dan tussen de luchtinlaat-assemblage en de motor in. Je kunt hem met twee torx-schroefjes (onder en boven) verwijderen. Daarna zowel de "stift" als het huis waar ie insteekt vetvrij maken, was het advies aan mij. Ik ben als electronicus niet helemaal thuis in het auto-jargon maar ik hoop dat je hem met deze omschrijving kunt vinden!

Als het probleem blijft, ga ik eens langs een LPG specialist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by mr.horsepower@Feb 9 2005, 21:17

Hoi,je kunt het beste eerst de verdamper schoonmaken,meestal zit die vol

sludge en moet er een nieuw membraam in.Als je denkt dat je motor slecht is

of een kappotte klep heeft is dat heel eenvoudig te testen nl.compressie meten!

Groetjes

<div align="right">

Bedankt voor de verdamper-tip. kun je aangeven hoe je die uit elkaar haalt< of is dat vrij specialistisch werk? je hebt gelijk wat betreft de compressie_test: dat zal ik zeker eerst doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by kenneth@Feb 9 2005, 18:17

misschien een rare gedachte van mij, maar hoe is het gesteld met de koelwater toevoer/afvoer naar je verdamper? vooral swinters en met weinig gas is het vlgs mij mogelijk dat je bevriezings verschijnselen van de verdamper krijgt, met horten en stoten van de motor tot gevolg, als er niet genoeg warmte toe wordt gevoerd naar je verdamper door je koelwater.

succes met zoeken ,  kenneth

<div align="right">

Bedankt Kenneth. Ik zal de slangen eens nakijken en in de gaten houden of het probleem varieert t.o.v. de buitentemp.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by John@Feb 10 2005, 12:19

Bedankt voor de verdamper-tip. kun je aangeven hoe je die uit elkaar haalt< of is dat vrij specialistisch werk? je hebt gelijk wat betreft de compressie_test: dat zal ik zeker eerst doen

<div align="right">

Mmm,echt specialistisch is het niet maar als je het nooit bij de hand hebt gehad,

kan het lastig zijn.Ook is het afhankelijk van het type verdamper.Algemeen tap je eerst het koelsysteem gedeeltelijk af(niet helemaal ivm ontluchten!),demonteer

de slangen en de verdamper uit de auto.Demonteer het deksel en zie daar je membraan.Kom in geen geval aan de afstellingen.Schoonmaken en weer in elkaar zetten.Sommige verdampers hebben aan de onderkant een aftapplug.kun je eerst

kijken of er troep uitkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Heb je al naar je ontsteking gekeken?

LPG heeft een goed werkende ontsteking nodig (meer kritisch dan met benzine).

Wanneer de oliedruk nog goed is (en dat is die wat jij beschrijft) en de krukas en drijfstangen niet lopen te bonken. Dan heb je zeer waarschijnlijk geen revisie nodig. Wellicht wel een koprevisie, maar dat hoeft niet zo duur te zijn.

Is het luchtfilter goed?

Voor alle LPG zaken kun je echt het beste naar een LPG bedrijf gaan, dat is toch een vak apart.

succes,

Adam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Mercury@Feb 22 2005, 20:34

Heb je al naar je ontsteking gekeken?

LPG heeft een goed werkende ontsteking nodig (meer kritisch dan met benzine).

Wanneer de oliedruk nog goed is (en dat is die wat jij beschrijft) en de krukas en drijfstangen niet lopen te bonken. Dan heb je zeer waarschijnlijk geen revisie nodig. Wellicht wel een koprevisie, maar dat hoeft niet zo duur te zijn.

Is het luchtfilter goed?

Voor alle LPG zaken kun je echt het beste naar een LPG bedrijf gaan, dat is toch een vak apart.

succes,

Adam

<div align="right">

Bedankt voor alle tips, Adam. Ik beschik niet over de apparatuur om de ontsteking na te kijken, helaas. Ik heb net de stappenmotor schoongemaakt met wasbenzine, zo goed en zo kwaad als dat ging (heb hem niet gedisassembleerd). Ik vond hier was tips: http://www.meganecoupe.nl/tundes2/faq/backfire/. Dit is ook een AFS installatie van Prins, een dergelijk systeem zit ook in mijn Jeep.

Luchtfilter is mijns inziens in orde. Is pas vervangen en ziet er schoon uit.

Volgende week ga ik langs een oom die zelf LPG installaties heeft ingebouwd, kijken wat we kunnen doen aan afregeling c.q. reinigen.

Ik vind het interessant om er zelf wat aan te kunnen doen, maar zonder kennis van zaken of een handboek blijft dat toch erg beperkt. Als m'n oom en ik geen afwijkingen vinden, dan breng ik hem langs een LPG specialist.

John

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...