Spring naar bijdragen

Ombouw hardtop CJ7 naar CJ5


Ronnie123
 Share

Recommended Posts

ik hoorde van mijn maatje het voorste gedeelte blijft hetzelfde. het achterste gedeelte waar de zijramen zitten word ingekort. dus ook de zijramen moeten worden aangepast. mijn maatje heeft eerst de hardtop van een cj7 op de cj5 geplaatst. en daarna gekeken hoeveel cm het ingekort moet worden.

dus veel succes met je hardtop project :blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Ik rijd al een jaar of 10 met een aangepaste hardtop van een CJ7 op mijn Kaiser CJ5. Bevalt prima; mijn vrouw neemt liever de CJ5 mee dan De CJ7. Hardtop inderdaad op de achterraampjes ongeveer 25cm ingekort. De rubbers ook ingekort en een kunststof raampje geplaatst. Houd er rekening mee dat de body van een CJ7 hoger is dan die van een 5. Ik heb aan de onderste rand een stuk aangebouwd en de achterklep sluit ook op die rand. Deurtjes heb ik zelf gemaakt, maar de polyester exemplaren zoals die pas op MP stonden zijn een goede basis omdat hier al een raampje in zit wat open kan. Vanwege de zwakheid van de top en de body zit het sluitwerk van de deur aan de rolbeugel.

Succes met bouwen.

groeten Gerrie

post-5411-12873027664896_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rijd al een jaar of 10 met een aangepaste hardtop van een CJ7 op mijn Kaiser CJ5. Bevalt prima; mijn vrouw neemt liever de CJ5 mee dan De CJ7. Hardtop inderdaad op de achterraampjes ongeveer 25cm ingekort. De rubbers ook ingekort en een kunststof raampje geplaatst. Houd er rekening mee dat de body van een CJ7 hoger is dan die van een 5. Ik heb aan de onderste rand een stuk aangebouwd en de achterklep sluit ook op die rand. Deurtjes heb ik zelf gemaakt, maar de polyester exemplaren zoals die pas op MP stonden zijn een goede basis omdat hier al een raampje in zit wat open kan. Vanwege de zwakheid van de top en de body zit het sluitwerk van de deur aan de rolbeugel.

Succes met bouwen.

groeten Gerrie

Hoi Gerrie,

Ziet er netjes uit :). Ik zou hem wel eens van dichtbij willen zien.

Mogelijk op een JCN evenement.

Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gerrie,

Ziet er netjes uit :). Ik zou hem wel eens van dichtbij willen zien.

Mogelijk op een JCN evenement.

Ron

als ik de 4 foto's van loorider zie. is dit op een ojoc evenement. misschien is loorider a.s weekend ook wel aanwezig in Bennekom bij het jeep evenement van de ojoc. dan kun je daar ff komen kijken

bewerkt door F.M
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik heb vorig weekend ook een hardtop ingekort. Heel makkelijk achteraf.. Het plastic is een thermoplast, dus te lassen.

Ik heb de ramen er uit gedrukt, 25,5 cm afgetekend in het midden van het raam en er uit geslepen. Daarna een laskop gemaakt op de gasbrander waarmee ik het weer aan elkaar gelast heb.

Wat je tegen komt aan problemen is het volgende:

De ruiten van de deuren kunnen nog maar 10 cm naar beneden, omdat er geen deur meer is daar onder. Ik ga er schuiframen in zetten.

Ook is de achterbak van de cj5 lager en moet er een cm of 7 bij tussen. Zelf ga ik die rand groen maken, de kleur van de auto, anders wordt het zon enorm groot zwart dak. Ik zal ff kijken of ik foto's online krijg van hoe ver het er nu mee is!

Groeten Mark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik heb vorig weekend ook een hardtop ingekort. Heel makkelijk achteraf.. Het plastic is een thermoplast, dus te lassen.

Ik heb de ramen er uit gedrukt, 25,5 cm afgetekend in het midden van het raam en er uit geslepen. Daarna een laskop gemaakt op de gasbrander waarmee ik het weer aan elkaar gelast heb.

Wat je tegen komt aan problemen is het volgende:

De ruiten van de deuren kunnen nog maar 10 cm naar beneden, omdat er geen deur meer is daar onder. Ik ga er schuiframen in zetten.

Ook is de achterbak van de cj5 lager en moet er een cm of 7 bij tussen. Zelf ga ik die rand groen maken, de kleur van de auto, anders wordt het zon enorm groot zwart dak. Ik zal ff kijken of ik foto's online krijg van hoe ver het er nu mee is!

Groeten Mark

Hoi Mark,

Mooi werk. Ik heb destijds de top met polyestermatjes aan elkaar geplakt. Wel sterk natuurlijk door de overlap, maar als je het inderdaad aan elkaar kunt smelten is dat helemaal makkelijk.

Heb je nu het oude type stalen deuren gebruikt? Hoe doe je het met het slot. Ik heb 9 jaar gereden terwijl de raampjes niet open konden, en ben op zich al blij als de ramen 10cm open kunnen. Ik heb er aan de bestuurderskant nu een schuifraampje ingemaakt, maar een gewoon raam wat boven opent is toch prettiger ivm turbulentie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gerrie,

Ja het zijn iig deuren met een echte klink die naar beneden gaat. Ik wilde de sloten aan laten sluiten op de body zodat ik ook zonder dak maar wel met deuren kan rijden. Dan wijst het slot recht naar beneden en kan de klink er weer aan. Ik heb het nog niet helemaal goed bekeken maar als je de sloten links en rechts omwisselt komt de klink beter uit dacht ik. Maar of naar beneden dan nog steeds open is weet ik eigenlijk niet.

Ik heb het raam bij het afslijpen van de deur gewoon bovenin laten zitten met het idee van het komt nog wel. Het raam kan nu nog 10 cm open maar wanneer ik de deuren afmaak aan de binnenkant kan de ruit er volgens mij nooit meer uit... Anders kan de hulpstijl er volgens mijn niet meer uit? Zelf vind ik het iig wel handig dat ik mn hoofd uit het raam kan steken in het terrein om te kijken wat de wielen doen vandaar het schuifraamidee. Heb jij daar misschien foto's van?

Ik heb trouwens ook een polyester achterklep bij de hardtop. Zelf had ik het idee dat dit niet origineel jeep kan zijn? De klep is ook aardig uit fatsoen getrokken door schanieren die niet goed pasten.

Groeten Mark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mark,

Je kop uit het raam is idd makkelijk in het terrein, maar dat kan ik bij mijn schuifraampjes ook niet makkelijk (ik zal een foto maken als het beter weer is) Ik kan wel het hele raam als een paneel uit het deurtje trekken. Voor de openbare weg is dit te turbulent, maar in het terrein prima. Mijn broer heeft polyester deuren met schuiframen in zijn CJ7, maar hiervan vind ik de raamstijl iets aan de dikke kant. Ik heb zelf ook nog oude cj7 deuren en had al gedacht om die aan te passen. In dit geval wacht ik mooi op jou ervaringen.

In de zomer is het niet te keren van de hitte in de CJ5, en zelfs in de lente en herfst is het snel te warm. In het verleden reed ik in de zomer gewoon met een bikinitop, maar dat is nu niet zo praktisch omdat mijn vrouw hem vooral gebruikt rond huis, boodschappen, zoontje in het stoeltje ernaast.

Een beter alternatief voor mijn schuifraampje staat daarom nog steeds op het lijstje (ergens tussen alle projecten).

groeten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de foto's!

Het omlaag draaien van het raam zou wel kunnen.. Maar dan moet je iets bedenken dat het raam ook gedemonteerd kan worden. Dus dan moet eerst het kleine voorruitje er uit kunnen en dan de grote. Normaal demonteer je de ruit namelijk in de onderste stand, en dat kan dan niet meer.

Ik ben toch nog steeds van plan schuiframen te maken. Ik wil dan 2 helften, zonder dat kleine voorruitje. Zo worden de helften groter.. Beide moeten dan kunnen schuiven, leek me wel handig. Als je de voorste iets naar achter doet heb je dan (hopelijk) geen tubulentie. En wanneer je de achterste naar voren doet kan je met hoofd en schouder naar buiten.

Waarmee heb je het dak eigenlijk hoger gemaakt? Ook met polyester?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de foto's!

Het omlaag draaien van het raam zou wel kunnen.. Maar dan moet je iets bedenken dat het raam ook gedemonteerd kan worden. Dus dan moet eerst het kleine voorruitje er uit kunnen en dan de grote. Normaal demonteer je de ruit namelijk in de onderste stand, en dat kan dan niet meer.

Ik ben toch nog steeds van plan schuiframen te maken. Ik wil dan 2 helften, zonder dat kleine voorruitje. Zo worden de helften groter.. Beide moeten dan kunnen schuiven, leek me wel handig. Als je de voorste iets naar achter doet heb je dan (hopelijk) geen tubulentie. En wanneer je de achterste naar voren doet kan je met hoofd en schouder naar buiten.

Waarmee heb je het dak eigenlijk hoger gemaakt? Ook met polyester?

Mark,

De onderste rand heb ik verhoogd met een aluminium hoekprofiel van 3mm dik. Die heb ik met popnagels aan de top vast gemaakt en vervolgens alles aangewerkt met polyestermatjes. Na 10 jaar zijn er hier en daar wat scheurtjes ingekomen, ik denk door het werken van de materialen onderling.

Voorlopig laat ik de deurtjes nog zo; ik wil eerst mijn CJ8 Overlander gaan bouwen. Als die klaar is kan ik switchen van vervoer en zo aan de andere wagen werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...