Spring naar bijdragen

Hoe achterklep van Wagoneer (1981) openen?


ronvand
 Share

Recommended Posts

Hoi,

Ik zit op het moment in Mexico en heb een Jeep Wagoneer uit 1981 gekocht om richting Panama te rijden. Ik kan alleen niet ontdekken hoe ik de achterklep kan openen. Er zit een hendel op de klep (aan de binnenkant) die het onderste deel van de klep los maakt maar ik heb het idee dat het raam eerst naar beneden moet voordat ik de klep kan openen. Ik durf niet door te duwen want wil niet de kans lopen dat de achterruit kapot gaat. Ik zie verder nergens een hendel of iets dergelijks die het raam naar beneden kan draaien.

Heb verder wel een sleutel die past op de achterklep maar die niet of niet eenvoudig draait.

Wie kan me verder helpen met deze waarschijnlijk hele simpele vraag voor de kenners.

Groeten uit Mexico,

Ronald

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Ik zit op het moment in Mexico en heb een Jeep Wagoneer uit 1981 gekocht om richting Panama te rijden. Ik kan alleen niet ontdekken hoe ik de achterklep kan openen. Er zit een hendel op de klep (aan de binnenkant) die het onderste deel van de klep los maakt maar ik heb het idee dat het raam eerst naar beneden moet voordat ik de klep kan openen. Ik durf niet door te duwen want wil niet de kans lopen dat de achterruit kapot gaat. Ik zie verder nergens een hendel of iets dergelijks die het raam naar beneden kan draaien.

Heb verder wel een sleutel die past op de achterklep maar die niet of niet eenvoudig draait.

Wie kan me verder helpen met deze waarschijnlijk hele simpele vraag voor de kenners.

Groeten uit Mexico,

Ronald

je achterklep kan alleen maar open als je raam geopent hebt

schakelaar recht naast je achte raam verwarming of met de sleutel op je achterklep

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Heren,

Alleereerst bedankt voor alle reacties. Maar helaas is de achterklep nog niet open. We hebben geen achterruit verwarming en er zit echt helemaal niets electronisch op ons mooie monster dus verwacht ook niet dat de achterruit electronisch open kan, maar je weet maar nooit. Ik zit nu even in een internet-shop dus kan niet heen en weer rennen naar de wagen.

Ik weet wel dat er links van het stuur een aantal knopjes zitten die (voor zover ik kan nagaan) niets (meer) doen... dus wellicht ligt hier het probleem.

Als ik het klepje op de achterklep opendraai dan zit er een sleutelgat (niet rond maar plat). Ik heb het idee dat deze puur voor het openen van de klep is. Heb geprobeert er aan te draaien maar er zit geen beweging in. Aan de binnenkant zit ook een hendel die de klep opent maar dat lukt dus niet vanwege het raam.

Ga vanmiddag nog wel even naar de knopjes kijken links van het stuur en hou jullie op de hoogte.

Groeten uit Chetumal op de grens met Belize.

En nogmaals bedankt voor alle tips... gaan ermee aan de slag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan de bekleding van de achterklep demonteren en kijken hoe het raam mechaniek werkt. Desnoods de ruitmotor buitenom stroom geven om de ruit en de klep te openen. Waarschijnlijk ligt er iets los, of is er een draad doorgesleten. Controleer de doorvoer van klep naar body in ieder geval.

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt van binnenuit niet bij het mechaniek ,omdat de ruit er voor zit.

De klep kun je alleen maar openen , door de ruit te laten zakken , en dan met de hendel de klep openen.

Als er geen hengsel zit , dan is de raam electrisch.

Wellicht je via de kabelboom die uit de klep komt (links) , spanning op de raam-motor zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

hallo

ben net bezig geweest met mijn eigen achterruit (wagoneer 1978) die werkt dus elektrisch.

via de binnenkant kun je er wel bij als de ruit nog omhoog staat ,ik heb daar een grote plaat weg gehaald die met parkers vast zat.

draden van de motor op gezocht en met een losse accu er stroom op gezet ,ok hij ging met een beetje hulp naar beneden ,maar mijn raam zat los in zijn rails.

toen kon ik de klep open maken en de ruit er zo uit trekken.

rail waar de ruit in hoort is slecht (roest) en geleide rubbers zijn ook gaar.

ik mis ook een paar borg clips.

slot op de klep is wel de schakelaar waar je het raam mee kunt bedienen en ik heb er ook nog een schakelaar voorin zitten links van het stuur ,kun je hem ook mee bedienen.

hoop dat je er wat mee kunt.

succes peet

bewerkt door peeet
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...