Spring naar bijdragen

Welke Lier voor JK 4d


Recommended Posts

Ik ben van plan om een lier voor mijn JK 4d aan te schaffen. Na plaatsing van wat beschermend ijzer, weegt deze inmiddels ruim 2000 kg.

Hoewel ik de lier niet vaak (hoop te) zal gebruiken, moet tie het natuurlijk wel doen als ik 'm nodig heb.

Kan ik volstaan met een Warn M8000 of zijn er andere alternatieven? Ik lees steeds vaker over bijvoorbeeld T-Max lieren. Dit was een door vaardige chinese kinderhandjes inelkaar gezet ding, maar schijnt tegenwoordig in Australie in elkaar gezet te worden. Iemand evaringen met dit merk (en voordelige adresjes in Europa)?

Dank!

Nils

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah...dus gewoon een werkende lier. ;)

Bepaal je budget en koop er een die daaraan voldoet. Neem er, als 'stelregel', wel een die minimaal twee keer het gewicht van de Jeep aan kan...

Ik neem aan dat je begrijpt dat je geen snelle en goeie lier koopt voor weinig. Ga wat shoppen zou ik zeggen. Ze werken allemaal. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

M8000 is wel wat licht voor een JK vind ik. Maar in combinatie met een snatchblock wel doenbaar. Andere optie is de iets zwaardere XD9000(i).

Heb deze zowel op m'n Wrangler als LR Defender staan en ben hier zeer tevreden over. Persoonlijk heb ik het zo niet voor die chinese rommel. Heb zelf ooit zo'n een Makro-lier gekocht en deze is na 5 beurten gesneuveld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je het veroorloven kan een warn 9000 lbs winch of een 9000lbs superwinch

Zijn alle 2 hele goeie lieren die een hoop kunnen trekken en na heet worden blijven werken. Je weet goedkoop is duur koop. Met alle 2 die lieren jun je bomen en wat dan ook verslepen.

werken alle 2 vrij snel en erg betrouwbaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf heb ik een T-max 11.5000 lbs lier (is bijna 5 ton trekkracht op de eerste spoel) die er bijna 6 jaar opzit. ik gebruik hem ongeveer 10 x per jaar zonder problemen. Het enige kleinigheidje wat er aanzit is dat de vrijloop hendel is gaan roosten :yes:. Ik heb behalve de jeep, ook heiningpalen en bielzen mee uit de grond gehaald, koeien versleept (helaas overleden) en diverse andere lierklussen op de boerderij ermee uitgevoerd. Zonder problemen tot nu toe.

Zorg er wel voor dat je een goede accu erop heb zitten, deze (alle andere merken ook) trekken je accu zo leeg en dat is funest voor zowel je lier als je accu. Zelf heb ik nu een yellowtop die inmiddels 4 jaar oud is, enkele malen redelijk leeg getrokken, en het nog steeds goed doet. Deze accu is duur maar gaat (bij mij iig) lang mee.

suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je het veroorloven kan een warn 9000 lbs winch of een 9000lbs superwinch

Stel dat ik "de bullit bite"; kan ik dan net zo goed een Superwinch nemen als een Warn? De superwinch, bijvoorbeeld de EPi9000 is een stuk goedkoper dan de Warn XD9000i?

En stel dat ik een van deze lieren in de VS bestel (of eventueel in Engeland, daar is de Superwinch ook redelijk betaalbaar); heb ik dan nog enige vorm van garantie in Nederland, of moet ik alles opsturen naar Quadratec/4WD?

BTW; enige ervaring in dit forum met kunstof lier kabels?

Nils

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De super winch die iji bescrijft is een goeie winc een paar van mijn vrienden hebben die op hun Jeep en werkt net zo goed als the Warn 9000 lbs winch.

Zij gebruiken die lieren hard voor recovery maar ook voor trail reparatie werk bomen en rots blokken verslepen. Alle 2 lieren zijn een hele goeie keuze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja gezien. Maar deze is me iets te prijzig.

Ik heb bovendien reeds een ARB combination bar. Weet iemand of de Warn XD9000i daarin past? De ARB website heeft het alleen over de versie zonder i-tje!

BTW: redelijk voordelig adres gevonden in Engeland; XD9000i rond de 1000 piek. Dat zijn geen Quadratec/4WD prijzen, maar als je verzendkosten, invoerrechten e.d. meerekent en ook nog bij de Europese Warn distributeur terecht wilt voor garantie is het opeens een redelijk aanbod!

Nils

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja gezien. Maar deze is me iets te prijzig.

Ik heb bovendien reeds een ARB combination bar. Weet iemand of de Warn XD9000i daarin past? De ARB website heeft het alleen over de versie zonder i-tje!

BTW: redelijk voordelig adres gevonden in Engeland; XD9000i rond de 1000 piek. Dat zijn geen Quadratec/4WD prijzen, maar als je verzendkosten, invoerrechten e.d. meerekent en ook nog bij de Europese Warn distributeur terecht wilt voor garantie is het opeens een redelijk aanbod!

Nils

Als een XD9000 daar in past, zal een XD9000i ook wel passen denk ik. Bevestigingspunten zijn allessinds identiek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...Misschien mail sturen naar Warn, dan weet je het zeker.

Ik heb een mail gestuurd naar ARB en volgens hullie was het geen probleem. Dus toch maar de xd9000i besteld. Thanks!

Dat brengt me op het volgende. Ik heb meteen zo'n rode Isolator Switch (Hella?) besteld. Nog tips hoe ik die het eenvoudigst onder de motorkap kan bouwen? Parkertje in de radiator schijnt niet zo'n goed idee te zijn :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Ik heb meteen zo'n rode Isolator Switch (Hella?) besteld. Nog tips hoe ik die het eenvoudigst onder de motorkap kan bouwen? Parkertje in de radiator schijnt niet zo'n goed idee te zijn :bye1:

Ik heb ook ooit zo'n schakelaar er tussen gehad maar als je echt zwaar aan 't lieren gaat smelt de hele schakelaar weg!.!..

Als je er een tussen zet pak dan een bakkeliete of een ijzeren.

Mischien dat je niet heel veel liert maar toch...(ik zou 't gewoon zonder aan sluiten..kan geen kwaad.)

Gr.Karel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook ooit zo'n schakelaar er tussen gehad maar als je echt zwaar aan 't lieren gaat smelt de hele schakelaar weg!.!..

Als je er een tussen zet pak dan een bakkeliete of een ijzeren.

Mischien dat je niet heel veel liert maar toch...(ik zou 't gewoon zonder aan sluiten..kan geen kwaad.)

Gr.Karel.

In dat geval gaat alle stroom door de schakelaar, ik denk dat de draadjes niet helemaal op de goeie plek zaten.. dan helpt een bakelieten ook niet hoor. :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...