Spring naar bijdragen

amerikaans gecomineerde verlichting


Recommended Posts

Hallo,

ik heb een XJ, (mede door dit forum ook al weer es aan de praat gekregen toen hij steeds uitviel :)) met een normale europese 7-polige aanhangwagenstekker. Nu heb ik een amerikaanse boottrailer met amerikaanse verlichting. Nu merk ik dat de normale verlichting en de richtingaanwijzer gecombineerd werken. Ik heb uit de lamp maar 3 draden. 1 massa, 1 + voor remlicht en 1 + voor richting en normale verlichting. Nu is mijn vraag of iemand ook weet hoe ik dat werkend kan krijgen op mijn 7polige stekker. Als er continu 12V op de normale verlichting staat, brand de richting natuurlijk ook continu. Andersom, sluit ik hem aan op de richting, gaat de normale verlichting ook vrolijk knipperen.

Is er iemand die weet hoe ik dit juist werkend kan krijgen? Is hier een foefje voor, of niet werkend krijgen?

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrolijk door spelen met de draden. Het is volgens mij erg massa afhankelijk

dus goed kijken hoe je massa maak en dat hoeft niet via de massa draad

bv. lamp heeft een + en een -

een knipperlicht ook maar sluit de massa van de lamp aan op de plus van het knipperlicht en de gewone lamp zal toch branden en massa maken via de klingelateur. Maar tevens contra kniperen op het knipperlicht

en als je geen licht aan heb zal de gewone lamp mee knipperen met het knipperlicht

veel suc6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi dave, bedankt voor het reageren. wat er denk ik gebeurt bij het amerikaanse systeem, is dat de 12V + van de normale verlichting steeds onderbroken wordt zodra het knipperlicht aan gaat en op die manier geknipperd word. ik heb vanalles geprobeerd, maar kom niet tot een juiste werking. enige mogelijkheid die ik nog zie is om er een relaistje tussen te zetten. de + van de normale verlichting op het NC contact van het relais, en dan het relais laten voeden door de knipperlicht + van de stekker. Zodra je het knipperlicht aandoet, schakelt het relaistje continu, waardoor de normale verlichting en knipperlicht gaat knipperen. ff op zoek naar een relaistje hier thuis :)

bewerkt door Wilfred07
Link naar opmerking
Deel via andere websites

stroom onderbreken kan ook door een plus op de min te zetten

plus en plus is min

dus voeding op de plus en dan voeding op de min en het lampje gaat uit

Deze mis ik even,... voeding op + lampje gaat aan,....voeding op - is volgens mij nieuwe zekering steken

staat er geen schematje in het haynes boek?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Klopt dat je achterverlichting brand zo als in europa, dus gewoon aansluiten op één van de achterlicht draden van je contactdoos.

De draad van je remlicht in je contactdoos aansluiten op een in rust gesloten contact van een relais, dit twee keer ivm twee draden aan je kar.

De twee relais sluit je aan op de twee knipper draden in je contact doos.

Als je nu richting aan geeft terwijl je remt, brand de ene kant en de andere kant gaat uit/aan/uit….. en dat is ook knipperen!

(en zeer Amerikaans)

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...