Spring naar bijdragen

Grand Cherokee Laredo '96 5.2 V8


Recommended Posts

Hallo iedereen,

ik zit sinds begin april op Curacao om hier stage te lopen en aangezien je hier eigenlijk niet zonder auto kunt had ik besloten er een te kopen.. Na lang zoeken ben ik nu de eigenaar van een super mooie Jeep (niet gek als eerste auto!).. Het is een Grand Cherokee maar ik heb er geen manual bij gekregen toen ik 'm kocht en denk dus ook dat het een WJ is maar dat weet ik niet zeker. Hoe kan ik daar achter komen? (Edit: denk nu dat het een ZJ is, als ik wikipedia.com volg...)

De Jeep bevalt uitstekend en rijdt heel erg goed, verbruikt natuurlijk wel aardig wat (5.2 L) maar dat heb ik er graag voor over en het kan hier op Curacao ook nog enigsinds qua benzine prijzen:)!

Ik heb alleen wel wat vragen over o.a. de lage gearing. Er zit een Quadra-Trac 4-speed automatic transmissie in maar ik heb het idee dat wanneer ik hem in de lage gearing zet die niet wil blijven zit o.i.d... In de 'normale stand' zit er wel een inkeping waar die namelijk in valt!

Ook brand sinds kort mijn 'check engine' lampje constant, ik heb begrepen dat zolang die niet gaat knipperen dit niet erg is, maar hij gaat ook niet meer uit..

Ook is de boardcomputer denk ik een beetje van slag. Hij geeft vaak het signaal 'turn signal on' ook wanneer ik niet de bocht om ga en zegt dat mijn achterklep los zit. Kan dit gewoon zijn dat de stekkertjes niet goed zijn verbonden of zijn los geraakt? De achterklep blijft niet meer automatisch open staan en die moet ik dus tegen houden, kan dat er mee te maken hebben?

Een heleboel vragen meteen maar ik hoop dat jullie mij er een beetje kunnen helpen zodat ik wat meer bekend kan worden mijn Jeep!

Groeten Frank

bewerkt door frankfesten
Update subject
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo iedereen,

ik zit sinds begin april op Curacao om hier stage te lopen en aangezien je hier eigenlijk niet zonder auto kunt had ik besloten er een te kopen.. Na lang zoeken ben ik nu de eigenaar van een super mooie Jeep (niet gek als eerste auto!).. Het is een Grand Cherokee maar ik heb er geen manual bij gekregen toen ik 'm kocht en denk dus ook dat het een WJ is maar dat weet ik niet zeker. Hoe kan ik daar achter komen? (Edit: denk nu dat het een ZJ is, als ik wikipedia.com volg...)

De Jeep bevalt uitstekend en rijdt heel erg goed, verbruikt natuurlijk wel aardig wat (5.2 L) maar dat heb ik er graag voor over en het kan hier op Curacao ook nog enigsinds qua benzine prijzen:)!

hallo als je een 5.2 l hebt dan heb je een zj enik denk dat je de foutcodes even moet uitlezen dat doe je volgends mij door drie keer je sleutel om te draaien (niet starten) en dan zie je de foutcodes in je

kilometerstand teller.

maar om de preciese procedure te volgen moet je even kijken op dit forum daar staat het piekfijn omschreven

en de auto in 4x4 low zetten doe je door je auto in neutraal te zetten en dan die hendel voor je tussenbak met flink veel kracht naar voren duwen je moet hem er echt door heen duwen bij mij gaat het wel eens gepaard met een beetje tanden poetsen (ik weet trouwens ook niet echt of dat hoord? )en dan moet die in die stand blijven staan

ik moet zeggen bij mij schiet de hendel ook wel eens terug maar als ik hem dan vast houd naar voren en dan in drive zet blijft ie staan

je mag die 4x4 low alleen gebruiken op onverharde wegen!!!!! anders draait alles in de soep!!!

ik hoop dat je hier iets aan hebt

groeten Ricardo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Ricardo,

thnx voor je snelle reactie! Ik ga het straks even proberen of het werkt... Ik moet alleen de hendel niet duwen maar naar me toe trekken voor de low.. maar zal het nog eens proberen in de neutraal... motor aan, of moet dat niet uitmaken?

Zal ook morgen die foutcodes eens uitlezen!!

Groeten!

hey ja sorry ik bedoel naar me toe trekken stom van me!!

en je moet het doen als de motor loopt in neutraal stand:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen,

ik heb 'm gisteren stevig geprobeerd naar de lage gear te trekken en ook geprobeerd om m'n vast te houden terwijl ik naar de drive over schakel maar hij blijft echt niet zitten... (zachtjes) rollend heb ik nog niet geprobeerd.. Maar moet ik iets horen als ik naar laag switch? Een klik, of zoals Ricardo schreef geratel?

Tot hoever moet ik trouwens m'n contact draaien voor die foutcodes want heb al een aantal manieren geprobeerd maar geen resultaat!

Ik hoor het graag!!

post-4479-12873022912227_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, ik probeer het ook niet op de verharde weg, probeer het op een stuk braakliggend terrein.. maar ook dit is een vrij harde ondergrond, maakt dat ook uit? (De zon schijnt hier namelijk nogal veel dus alle modder is soms zo hard als steen...) Lage gearing zorgt toch gewoon voor meer vermogen (en minder snelheid)!?

Ik heb alleen een keer in een Landcruiser in low gear gereden, maar deze was handgeschakeld en dat was in het zand... je moet alleen de koppeling niet ingedrukt houden toch.. moet je ook zoiets regelen bij een automaat.. moet die bijvoorbeld in D2 ofzo staan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De low zorgt ervoor dat de tussenbak gesperd wordt zodat alle wielen tegelijk aangedreven worden, als je dit op een te harde ondergrond doet draai je de aandrijflijn naar de kl$%&te :bye1:

Je moet hem zoals eerder omschreven in zijn N zetten en dan naar low trekken dan gaat er een lampje in je vic display branden met low daarna kan je hem weer in zijn drive zetten.

Werkt dit nou niet dan moet je even kijken of het stangenstelsel van je tussenbak vast zit (heeft bij mij ook wel eens los gezeten) en anders mischien de stangen afstellen. :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, das nuttige informatie!! Gisteren even onder de Jeep gelegen en ook even foto gemaakt van ik neem aan de tussenbak! :wacko:

Larsjonk, is dit wat je bedoelde met 'stangen die niet goed vastzitten'?? Is dit makkelijk zelf te fixen of is hier enige kennis wel belangrijk en kan ik het beter door een monteur laten doen...:yes:

Hoor het graag! Groet!

post-4479-12873023015818_thumb.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo te zien zit die stang niet goed en moet je die in dat plaatje met gat zetten :lol:

Moet zelf te doen zijn als ik het zo bekijk die 2 bouten van dat kleine plaatje los halen, die om die stang doen en dan de boel naar boven schuiven en weer vast zetten.

bewerkt door larsjonk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag setje sleutels gekocht (Prima bouwmarkt hier op het eiland trouwens, valt me weer mee :unsure:) maar der is weinig beweging in te krijgen in die boutjes... Nog even met WD 40 ingespoten (enige dat ik had) maar helaas geen beweging... Wat zijn de motor rubbers? :)

Misshien moet ik het met een verlengde sleutel proberen voor een beetje meer kracht...:no: Waarschijnlijk zijn deze de afgelopen 13 jaar niet aangeraakt...

Kwam zo onder de auto ook weer wat andere bijzondere dingen tegen (zie foto), dat het niet zo hoort snap ik, maar waar het voor dient.. (extra stevigheid van de vering? :D) En zo te zien zit het ook al een tijdje los.... die wegen hier op Curacao zijn namelijk alsof je altijd off-road rijdt dus de auto's krijgen hier wel het een en ander te verduren...

Wie weet wat het is?

Zie nu trouwens via de foto pas dat het er binnenin de vering ook niet helemaal coosjer meer uitziet, maar goed, stap voor stap..

post-4479-12873023053744_thumb.jpg

bewerkt door frankfesten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kwam zo onder de auto ook weer wat andere bijzondere dingen tegen (zie foto), dat het niet zo hoort snap ik, maar waar het voor dient.. (extra stevigheid van de vering? :)) En zo te zien zit het ook al een tijdje los.... die wegen hier op Curacao zijn namelijk alsof je altijd off-road rijdt dus de auto's krijgen hier wel het een en ander te verduren...

Wie weet wat het is?

Ik ken 'm niet met een kogel, maar volgens mij ziet dat eruit als de end-link van de stabilisatorstang. Dat ding moet ervoor zorgen dat de auto niet (teveel) overhelt in bochten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo frank wat bij jou kapot is je end link kun je gewoon bij de dealer halen koste me geloof ik 35 euro per kant en is easy zelf te doen

tik op het forum maar eens KNAK IN STUURINRICHTING in

ik had dus elke keer dat die kogel uit de kom en weer in de kom schoot bij bochten en dat veroorzaakte die knak

:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thnx Ricardo!!

Heb de foto ook naar de dealer hier gestuurd en die zei het volgende:

I believe what you need is the rubber bushing for the CONNECTING LINK which is attached to the STABILIZER BAR. There are 2 Bushing for each side, one upper and one lower.

Deze 4 bushings in totaal gaan ongeveer 100 gulden kosten.. wat neer komt op 40 eurootjes!! Klinkt prima toch?! :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

frank ik denk dat je dan het verkeerde onderdeel besteld hoor !!

want met alleen een rubbertje maak je de stabilizer link niet

kijk even bij www.ebay.com

en tik in (stabilizer bar link grand cherokee) kosten geloof ik iets van 20 amerikaanse $$ voor beide kanten dus nog geodkoper:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nadat ik de dealer eindelijk had kunnen overtuigen (dankzij de informatie van iedereen op dit forum!) dat ik wat meer nodig had dan alleen een paar rubbers ging ook meteen de prijs ervan significant omhoog en kan ik het dus vele malen goedkoper ergens op Ebay op de kop tikken... denk dat ik dat dus maar moet gaan doen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...