Spring naar bijdragen

upper en lower ball


Recommended Posts

Mijn TJ kwam niet door de EU kontrol (zeg maar APK)

De upper en lower ball zit teveel speling op. En moet dus vervangen.

Moet ik gelijk beide kanten doen? (is aan 1 kant afgekeurd)

En is het goed zelf te doen?

Wat mogen de ball,s kosten( in mijn ogen gewoon 2 bouten in een ander jasje)

maar goed, wie heeft tips voor mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn TJ kwam niet door de EU kontrol (zeg maar APK)

De upper en lower ball zit teveel speling op. En moet dus vervangen.

Moet ik gelijk beide kanten doen? (is aan 1 kant afgekeurd)

En is het goed zelf te doen?

Wat mogen de ball,s kosten( in mijn ogen gewoon 2 bouten in een ander jasje)

maar goed, wie heeft tips voor mij.

Ik heb ze pas geleden aan beide kanten vervangen van mijn xj. Ik betaalde toen per set ( dat zijn 2 balljoints aan 1 kant ) 75 euro per set. Mij werd aangeraden om ze aan beide kanten te vervangen. Bij mij ging het loshalen en opnieuw erin zetten vrij simpel maar dat kwam mede door het gereedschap die ik tot mijn beschikking had. Bij het loshalen stookte ik de balljoints warm waarna ik ze met een pers eruit kon duwen. Ik had de nieuwe balljoints 1 dag eerder in een vriezer gelegd die ze afkoelde tot 35 graden onder nul. Daarna gebruikte ik een pers die ze erin duwde. Bij mij was het nog geen 45 minuten werk voor de 4 balljoints maar ik heb verhalen gelezen hier op het forum dat het gemiddeld veel langer duurde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ze pas geleden aan beide kanten vervangen van mijn xj. Ik betaalde toen per set ( dat zijn 2 balljoints aan 1 kant ) 75 euro per set. Mij werd aangeraden om ze aan beide kanten te vervangen. Bij mij ging het loshalen en opnieuw erin zetten vrij simpel maar dat kwam mede door het gereedschap die ik tot mijn beschikking had. Bij het loshalen stookte ik de balljoints warm waarna ik ze met een pers eruit kon duwen. Ik had de nieuwe balljoints 1 dag eerder in een vriezer gelegd die ze afkoelde tot 35 graden onder nul. Daarna gebruikte ik een pers die ze erin duwde. Bij mij was het nog geen 45 minuten werk voor de 4 balljoints maar ik heb verhalen gelezen hier op het forum dat het gemiddeld veel langer duurde.

OK, Michel

Wat voor een pers gebruik jij eigenlijk, en hoeveel bar had je nodig.

;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK, Michel

Wat voor een pers gebruik jij eigenlijk, en hoeveel bar had je nodig.

;)

De bovenste balljoints gingen er soepel in. De onderste balljoints brachten iets meer problemen. Ik gebruikte een hydraulische kleine drukpers met daarop een dopsleutel bevestigd die de balljoint op zijn plek kon drukken. Een potkrikje moet het ook kunnen doen. Bij andere personenwagens hebben wij ze ook vervangen. Toen waren de balljoint ook in de vriezer gelegd en toen deze erin gezet moesten worden maakten wij de knuckle heet en toen vielen ze er zo in na 1 tik met de koperen hamer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, denk dat ik in juni het zelf zal doen.

Ik zie het ook als uitdaging. mijn collega heeft het laten doen aan 1 kant-

Was zo,n 1200 euries lichter. maar ja, This is Norway.

Ik zou het als volgt doen.

Alle 4 vervangen en de knuckles warm stoken en met een stevige hamer kan je dan normaal gesproken de oude balljoints eruit slaan of drukken.

De nieuwe balljoints zeker 24 uur in de vriezer laten liggen. Dan de knuckle warm stoken ( heel goed warm stoken ) en dan erin persen. Er is zelfs gereedschap voor had ik ergens gezien.

Kijk maar eens naar deze link . Zal vast en zeker helpen.

http://jeephorizons.com/phpbb/viewtopic.php?t=9287

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jacco jij hebt me een tool gestuurd uit Noorwegen om de ball joints te verwijderen Kostte een paar euries ??

Ja, klopt Hans, maar bij deze moet je echt hem er uit persen.

En de nieuwe er in persen. Heb je echt wel een perscilinder nodig.

Michel heeft er een mooie link bij staan.

:no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, klopt Hans, maar bij deze moet je echt hem er uit persen.

En de nieuwe er in persen. Heb je echt wel een perscilinder nodig.

Michel heeft er een mooie link bij staan.

:bye1:

Ik heb vandaag zo'n ding besteld :B Die van mij gaan ook met geen mogelijkheid los (en dan moeten de nieuwen er nog in :P:ph34r:)

Had genoeg van hameren :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb ze ook eens vervangen maar gingen redelijk snel los

nieuwe in de vriezer zoals michel zegt of als je stikstof hebt is het helemaal goed te doen

De mijne ging in tweeen (net als dat stomme wiellager laatst) bij het loshalen van de knuckle:

_MG_7314.jpg

_MG_7315.jpg

En de restanten heb ik nog niet los gekregen :no:

Nu ff een paar dagen wachten op mijn vriendelijke FedEx bezorger, en dan de boel heetstoken en met de pers losdraaien (hopelijk)...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De mijne ging in tweeen (net als dat stomme wiellager laatst) bij het loshalen van de knuckle:

_MG_7314.jpg

_MG_7315.jpg

En de restanten heb ik nog niet los gekregen :no:

Nu ff een paar dagen wachten op mijn vriendelijke FedEx bezorger, en dan de boel heetstoken en met de pers losdraaien (hopelijk)...

de bovenste kun je gewoon met een klein pot krikje los halen de onderste omdat je de as toch los hebt liggen met de bankschroef en een bus de onderste los maken er uit is vaak geen probleem maar er weer in das andere koek

ook de kogels niet bij de dealer halen zijn echt veel te duur

boris heeft wel wat liggen ook ik heb ze wel liggen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de bovenste kun je gewoon met een klein pot krikje los halen de onderste omdat je de as toch los hebt liggen met de bankschroef en een bus de onderste los maken er uit is vaak geen probleem maar er weer in das andere koek

Ik kan woensdag pas weer aan de slag helaas, dus dan zullen we zien hoe het gaat...

ook de kogels niet bij de dealer halen zijn echt veel te duur boris heeft wel wat liggen ook ik heb ze wel liggen

Kogels heb ik gelukkig al in huis, die gaan morgen de diepvries in :no:

Om on topic te blijven, de situatie bij een TJ zou dus exacte hetzelfde moeten zijn, hooguit een jaar minder vastgeroest :B (deze as is van '96)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Gaat bij mij om de TJ 97. Gisteren één kant, vanavond hebben we de andere gedaan. Links zat wel erg vast.

Maar met warm stoken schoot hij toch los. Ook rechts warm gestookt, maar ging makkelijker. De nieuwe 2 dagen in de vrieser.

Ik kan nu ook de onderste smeren met vet. Heb ze trouwens van het merk moog. 625 Nkr per stuk x 4 = :worshippy:

Maar ik kan morgen avond de assen weer monteren, en met Pinksteren wordt het 26 gr, dus :thumbsup:

Michel, bedankt voor de tips en ieder ander ook.

Mittchel v24 ben nog wel benieuwd wat zo,n ding kost.

Ik denk dat dit in de toekomst vaker voor zal komen, Mss is het interessant om zelf zo iets te kopen.

:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gaat bij mij om de TJ 97. Gisteren één kant, vanavond hebben we de andere gedaan. Links zat wel erg vast.

Maar met warm stoken schoot hij toch los. Ook rechts warm gestookt, maar ging makkelijker. De nieuwe 2 dagen in de vrieser.

Goed zeg, dat het gelukt is. Ik had de mijne ook in de vriezer, en dat ging inderdaad vrij makkelijk.

Ik kan nu ook de onderste smeren met vet. Heb ze trouwens van het merk moog. 625 Nkr per stuk x 4 = :bye1:

Ik had ze van Spicer, en die waren voor 4 (ook smeerbaar boven en onder) incl. verzenden vanuit de US naar NL net geen $ 100,-

Maar ik kan morgen avond de assen weer monteren, en met Pinksteren wordt het 26 gr, dus :worshippy:

Veel plezier op & naast de paden, maar dat zal vast wel lukken!

Mittchel v24 ben nog wel benieuwd wat zo,n ding kost. Ik denk dat dit in de toekomst vaker voor zal komen, Mss is het interessant om zelf zo iets te kopen.

Het was even een investering, maar ik heb er geen spijt van, 't ging zo makkelijk. En je kan er ook kruisjes mee los & vast draaien. Dat lijkt me zeker op een evenement wel handig.

Ik heb dus twee koffertjes. Eentje met het zogenaamde C-Frame, daarmee kun je de kruisjes doen (zonder adapters nodig), en er zitten een aantal standaard adapters bij. Voor de Jeep zijn die niet handig, omdat de knuckle niet helemaal vlak (horizontaal) loopt ten opzichte van de ball joint. Die koffer was $ 119.

De tweede koffer bevat een hoop adapters, waaronder vier voor de Jeep. Die adapters heb je wel nodig, want anders kom je ruimte tekort, of zitten de adapters scheef, waardoor de ball joints er niet handig in / uit gaan. Die tweede koffer was $ 129. Dat was vooral even slikken, omdat je maar vier adapters nodig hebt van de 12 (of hoeveel er ook inzitten, weet niet precies). Maar als je ooit nog eens een andere amerikaan gaat rijden, kun je die adapters misschien toch nog gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

die moer (36) blijft vastzitten en je haalt het wiellager/hub er met de steekas uit. 2 x dop 12 kant 13 voor de remklauw en 3 x dop 12 kant voor het wiellager/hub

moet die moer los om lager te vervangen dan kun je hem beter los krijgen als de rem er nog op zit en iemand remt. Een grote schroevedraaier in de yoke kost je al gauw een schroevedraaier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die moer 36 krijg ik niet los maar de as ligt nu met lager op de werkbank om het kruisje te vervangen maar ben nu eerst bezig met de ball joints te vervangen

ze zijn er nu uit dus ga zo verder net monteren van de boel:yes:

Moer 36 zat bij mij ook heel vast. Ik had het wiel er weer op gezet (steekas zat nog op zijn plek), weer laten zakken, en sleutel met verlengstuk gebruikt. Ging uiteindelijk wel los.

Straks weer dat geintje doen om twee steekassen te vervangen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...