Black Moose Geplaatst May 13, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2009 Mijn TJ kwam niet door de EU kontrol (zeg maar APK) De upper en lower ball zit teveel speling op. En moet dus vervangen. Moet ik gelijk beide kanten doen? (is aan 1 kant afgekeurd) En is het goed zelf te doen? Wat mogen de ball,s kosten( in mijn ogen gewoon 2 bouten in een ander jasje) maar goed, wie heeft tips voor mij. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst May 13, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2009 Mijn TJ kwam niet door de EU kontrol (zeg maar APK)De upper en lower ball zit teveel speling op. En moet dus vervangen. Moet ik gelijk beide kanten doen? (is aan 1 kant afgekeurd) En is het goed zelf te doen? Wat mogen de ball,s kosten( in mijn ogen gewoon 2 bouten in een ander jasje) maar goed, wie heeft tips voor mij. Ik heb ze pas geleden aan beide kanten vervangen van mijn xj. Ik betaalde toen per set ( dat zijn 2 balljoints aan 1 kant ) 75 euro per set. Mij werd aangeraden om ze aan beide kanten te vervangen. Bij mij ging het loshalen en opnieuw erin zetten vrij simpel maar dat kwam mede door het gereedschap die ik tot mijn beschikking had. Bij het loshalen stookte ik de balljoints warm waarna ik ze met een pers eruit kon duwen. Ik had de nieuwe balljoints 1 dag eerder in een vriezer gelegd die ze afkoelde tot 35 graden onder nul. Daarna gebruikte ik een pers die ze erin duwde. Bij mij was het nog geen 45 minuten werk voor de 4 balljoints maar ik heb verhalen gelezen hier op het forum dat het gemiddeld veel langer duurde. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst May 13, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2009 Ik heb ze pas geleden aan beide kanten vervangen van mijn xj. Ik betaalde toen per set ( dat zijn 2 balljoints aan 1 kant ) 75 euro per set. Mij werd aangeraden om ze aan beide kanten te vervangen. Bij mij ging het loshalen en opnieuw erin zetten vrij simpel maar dat kwam mede door het gereedschap die ik tot mijn beschikking had. Bij het loshalen stookte ik de balljoints warm waarna ik ze met een pers eruit kon duwen. Ik had de nieuwe balljoints 1 dag eerder in een vriezer gelegd die ze afkoelde tot 35 graden onder nul. Daarna gebruikte ik een pers die ze erin duwde. Bij mij was het nog geen 45 minuten werk voor de 4 balljoints maar ik heb verhalen gelezen hier op het forum dat het gemiddeld veel langer duurde. OK, Michel Wat voor een pers gebruik jij eigenlijk, en hoeveel bar had je nodig. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst May 13, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2009 OK, MichelWat voor een pers gebruik jij eigenlijk, en hoeveel bar had je nodig. De bovenste balljoints gingen er soepel in. De onderste balljoints brachten iets meer problemen. Ik gebruikte een hydraulische kleine drukpers met daarop een dopsleutel bevestigd die de balljoint op zijn plek kon drukken. Een potkrikje moet het ook kunnen doen. Bij andere personenwagens hebben wij ze ook vervangen. Toen waren de balljoint ook in de vriezer gelegd en toen deze erin gezet moesten worden maakten wij de knuckle heet en toen vielen ze er zo in na 1 tik met de koperen hamer. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst May 13, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2009 Ok, denk dat ik in juni het zelf zal doen. Ik zie het ook als uitdaging. mijn collega heeft het laten doen aan 1 kant- Was zo,n 1200 euries lichter. maar ja, This is Norway. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst May 13, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 13, 2009 Ok, denk dat ik in juni het zelf zal doen.Ik zie het ook als uitdaging. mijn collega heeft het laten doen aan 1 kant- Was zo,n 1200 euries lichter. maar ja, This is Norway. Ik zou het als volgt doen. Alle 4 vervangen en de knuckles warm stoken en met een stevige hamer kan je dan normaal gesproken de oude balljoints eruit slaan of drukken. De nieuwe balljoints zeker 24 uur in de vriezer laten liggen. Dan de knuckle warm stoken ( heel goed warm stoken ) en dan erin persen. Er is zelfs gereedschap voor had ik ergens gezien. Kijk maar eens naar deze link . Zal vast en zeker helpen. http://jeephorizons.com/phpbb/viewtopic.php?t=9287 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst May 14, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2009 <_<<_< Van mijn collega had ik verkeerd begrepen, hij bedoelde het gereedschap. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst May 14, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 14, 2009 Jacco jij hebt me een tool gestuurd uit Noorwegen om de ball joints te verwijderen Kostte een paar euries ?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst May 15, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2009 Jacco jij hebt me een tool gestuurd uit Noorwegen om de ball joints te verwijderen Kostte een paar euries ?? Ja, klopt Hans, maar bij deze moet je echt hem er uit persen. En de nieuwe er in persen. Heb je echt wel een perscilinder nodig. Michel heeft er een mooie link bij staan. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst May 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2009 Ja, klopt Hans, maar bij deze moet je echt hem er uit persen.En de nieuwe er in persen. Heb je echt wel een perscilinder nodig. Michel heeft er een mooie link bij staan. Ik heb vandaag zo'n ding besteld Die van mij gaan ook met geen mogelijkheid los (en dan moeten de nieuwen er nog in :ph34r:) Had genoeg van hameren Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramstein Geplaatst May 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2009 heb ze ook eens vervangen maar gingen redelijk snel los nieuwe in de vriezer zoals michel zegt of als je stikstof hebt is het helemaal goed te doen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst May 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2009 heb ze ook eens vervangen maar gingen redelijk snel los nieuwe in de vriezer zoals michel zegt of als je stikstof hebt is het helemaal goed te doen De mijne ging in tweeen (net als dat stomme wiellager laatst) bij het loshalen van de knuckle: En de restanten heb ik nog niet los gekregen Nu ff een paar dagen wachten op mijn vriendelijke FedEx bezorger, en dan de boel heetstoken en met de pers losdraaien (hopelijk)... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramstein Geplaatst May 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2009 De mijne ging in tweeen (net als dat stomme wiellager laatst) bij het loshalen van de knuckle: En de restanten heb ik nog niet los gekregen Nu ff een paar dagen wachten op mijn vriendelijke FedEx bezorger, en dan de boel heetstoken en met de pers losdraaien (hopelijk)... de bovenste kun je gewoon met een klein pot krikje los halen de onderste omdat je de as toch los hebt liggen met de bankschroef en een bus de onderste los maken er uit is vaak geen probleem maar er weer in das andere koek ook de kogels niet bij de dealer halen zijn echt veel te duur boris heeft wel wat liggen ook ik heb ze wel liggen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst May 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 15, 2009 de bovenste kun je gewoon met een klein pot krikje los halen de onderste omdat je de as toch los hebt liggen met de bankschroef en een bus de onderste los maken er uit is vaak geen probleem maar er weer in das andere koek Ik kan woensdag pas weer aan de slag helaas, dus dan zullen we zien hoe het gaat... ook de kogels niet bij de dealer halen zijn echt veel te duur boris heeft wel wat liggen ook ik heb ze wel liggen Kogels heb ik gelukkig al in huis, die gaan morgen de diepvries in Om on topic te blijven, de situatie bij een TJ zou dus exacte hetzelfde moeten zijn, hooguit een jaar minder vastgeroest (deze as is van '96) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst May 27, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 27, 2009 Gaat bij mij om de TJ 97. Gisteren één kant, vanavond hebben we de andere gedaan. Links zat wel erg vast. Maar met warm stoken schoot hij toch los. Ook rechts warm gestookt, maar ging makkelijker. De nieuwe 2 dagen in de vrieser. Ik kan nu ook de onderste smeren met vet. Heb ze trouwens van het merk moog. 625 Nkr per stuk x 4 = Maar ik kan morgen avond de assen weer monteren, en met Pinksteren wordt het 26 gr, dus Michel, bedankt voor de tips en ieder ander ook. Mittchel v24 ben nog wel benieuwd wat zo,n ding kost. Ik denk dat dit in de toekomst vaker voor zal komen, Mss is het interessant om zelf zo iets te kopen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst May 28, 2009 Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2009 Gaat bij mij om de TJ 97. Gisteren één kant, vanavond hebben we de andere gedaan. Links zat wel erg vast.Maar met warm stoken schoot hij toch los. Ook rechts warm gestookt, maar ging makkelijker. De nieuwe 2 dagen in de vrieser. Goed zeg, dat het gelukt is. Ik had de mijne ook in de vriezer, en dat ging inderdaad vrij makkelijk. Ik kan nu ook de onderste smeren met vet. Heb ze trouwens van het merk moog. 625 Nkr per stuk x 4 = Ik had ze van Spicer, en die waren voor 4 (ook smeerbaar boven en onder) incl. verzenden vanuit de US naar NL net geen $ 100,- Maar ik kan morgen avond de assen weer monteren, en met Pinksteren wordt het 26 gr, dus Veel plezier op & naast de paden, maar dat zal vast wel lukken! Mittchel v24 ben nog wel benieuwd wat zo,n ding kost. Ik denk dat dit in de toekomst vaker voor zal komen, Mss is het interessant om zelf zo iets te kopen. Het was even een investering, maar ik heb er geen spijt van, 't ging zo makkelijk. En je kan er ook kruisjes mee los & vast draaien. Dat lijkt me zeker op een evenement wel handig. Ik heb dus twee koffertjes. Eentje met het zogenaamde C-Frame, daarmee kun je de kruisjes doen (zonder adapters nodig), en er zitten een aantal standaard adapters bij. Voor de Jeep zijn die niet handig, omdat de knuckle niet helemaal vlak (horizontaal) loopt ten opzichte van de ball joint. Die koffer was $ 119. De tweede koffer bevat een hoop adapters, waaronder vier voor de Jeep. Die adapters heb je wel nodig, want anders kom je ruimte tekort, of zitten de adapters scheef, waardoor de ball joints er niet handig in / uit gaan. Die tweede koffer was $ 129. Dat was vooral even slikken, omdat je maar vier adapters nodig hebt van de 12 (of hoeveel er ook inzitten, weet niet precies). Maar als je ooit nog eens een andere amerikaan gaat rijden, kun je die adapters misschien toch nog gebruiken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst May 28, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst May 28, 2009 Mitchell2.24v, waar heb jij dat gekocht? of heb je een link? Krijg toch wel interesse. Je bent hier aardig op je zelf gewezen, dus goed gereedschap is welkom. Trouwens als je niet passend hebt, pak een stalen buis, en slijp de vorm er in die je nodig hebt. groetjes Jacco Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst July 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2009 ik zag in de link van michel dat het lager er compleet met steekas er word uitgetrokken maar ik zag nergens staan hoe je dat in je dif moet losmaken iemand een idee??? ik krijg namelijk die grote moer op de as niet los Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst July 11, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2009 Die schuif je er gewoon uit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst July 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2009 ok thanx Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
dezperado Geplaatst July 12, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2009 die moer (36) blijft vastzitten en je haalt het wiellager/hub er met de steekas uit. 2 x dop 12 kant 13 voor de remklauw en 3 x dop 12 kant voor het wiellager/hub moet die moer los om lager te vervangen dan kun je hem beter los krijgen als de rem er nog op zit en iemand remt. Een grote schroevedraaier in de yoke kost je al gauw een schroevedraaier. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst July 12, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2009 die moer 36 krijg ik niet los maar de as ligt nu met lager op de werkbank om het kruisje te vervangen maar ben nu eerst bezig met de ball joints te vervangen ze zijn er nu uit dus ga zo verder net monteren van de boel:yes: Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst July 12, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2009 die moer 36 krijg ik niet los maar de as ligt nu met lager op de werkbank om het kruisje te vervangen maar ben nu eerst bezig met de ball joints te vervangenze zijn er nu uit dus ga zo verder net monteren van de boel:yes: Moer 36 zat bij mij ook heel vast. Ik had het wiel er weer op gezet (steekas zat nog op zijn plek), weer laten zakken, en sleutel met verlengstuk gebruikt. Ging uiteindelijk wel los. Straks weer dat geintje doen om twee steekassen te vervangen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ratteplaag (Dave) Geplaatst July 12, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2009 bankschroef is nu overleden met het uitelkaar persen van het kruisje zal maandag wel ergens een pers zoeken maar de balljoints zitten er nu wel al in erin gaat makelijker als er uit hoor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.