Spring naar bijdragen

Tikken geluid bij wiel; remmen?


Recommended Posts

Sinds een week of 2 heb ik zo en nu en dan, alleen in bochten, een takkend geluid bij het recht voor wiel. Alles zit vast, en kan verder weinig visueels ontdekken.

Wiel, klauw en schijf eraf om te controleren, maar niets. Tot ik merkte dat de geleide pennen van de klauw nagenoeg vast zaten. Ik heb beide busjes uit de rubbertjes gedrukt en deze waren kruk droog!! D.w.z. dat de klauw maar moeilijk kan bewegen, alstie nog beweegt.

Zou het kunnen zijn dat daardoor in de bochten, wanneer er dus een bepaalde druk op het wiel komt en de klauw niet tot nauwelijks beweegt, er een takkend geluid vandaan komt? Dit geluid is met name uit stil stand uitdraaiend, of in ieder geval stationair een bocht om etc. Geef ik meer gas een bocht door dan is het geluid er minder, tot niet.

De linker zijde heb ik ook los gehaald, en deze is heel wat gangbaarder, maar ook niet goed naar me zin, maar daar heb ik geen geluiden.

Wat is tevens een goed smeer middel voor die busjes?

Alvast bedankt weer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds een week of 2 heb ik zo en nu en dan, alleen in bochten, een takkend geluid bij het recht voor wiel. Alles zit vast, en kan verder weinig visueels ontdekken.

Wiel, klauw en schijf eraf om te controleren, maar niets. Tot ik merkte dat de geleide pennen van de klauw nagenoeg vast zaten. Ik heb beide busjes uit de rubbertjes gedrukt en deze waren kruk droog!! D.w.z. dat de klauw maar moeilijk kan bewegen, alstie nog beweegt.

Zou het kunnen zijn dat daardoor in de bochten, wanneer er dus een bepaalde druk op het wiel komt en de klauw niet tot nauwelijks beweegt, er een takkend geluid vandaan komt? Dit geluid is met name uit stil stand uitdraaiend, of in ieder geval stationair een bocht om etc. Geef ik meer gas een bocht door dan is het geluid er minder, tot niet.

De linker zijde heb ik ook los gehaald, en deze is heel wat gangbaarder, maar ook niet goed naar me zin, maar daar heb ik geen geluiden.

Wat is tevens een goed smeer middel voor die busjes?

Alvast bedankt weer!

Ik heb gewoon kogellagervet in de rubbertjes gedaan, busje terug en klaar.

Weet niet of het goed is, maar in ieder geval doeltrefend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die busjes op de remklauw ?

zou je beter niet invetten !

die dingen worden gloeiend heet bij het remmen en het vet gaat op je schijf gaan smurriën...

Normaal gezien schuiven die dingen droog. De bewegingsafstand is minimaal aangezien de remblokken en remzuigers op hun plaats blijven.

Gewoon een beetje opblinken is voldoende.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat Ramon deze soort rubbertjes bedoeld. Degenen op de voorgrond waar de metalen busjes doorheen zitten. Deze klauw is van een YJ

DSC03311.JPG

Klopt, die rubbers waar de bevestingingspennen van de klauw door die busjes gaan. Kennelijk waren ze zó droog dat ik echt met 2 duimen erop terug moest drukken, en dat lijkt me niet goed?! Moet toch enigzins soepel gaan. Ook volgens het FSM die je busjes in te vetten met eens oort siliconen alvorens je ze in de rubbertjes schuift.

Maar terug naar het probleem; als de klauw dan, laten we aannemen totaal niet beweegt, en druk op het wiel zet, in een bocht dus, dat daar op een of andere manier wringt, er geluiden vandaan kunnen komen?

Ik kan me moeilijk voorstellen, maar dat is het enige afwijkende wat ik kon ontdekken namelijk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk niet dat de remklauw of een onderdeel ervan dit tikkend geluid kan voortbrengen...

Veeleer zit het in de kruiskoppeling van de aandrijfas of in het wiellager zelf.

De remklauw blijft immers altijd in de zelfde positie, ongeacht de stand van het wiel.

Heb je al 's de rubber stofhoes van de kruiskoppeling opengedaan ? Zit daar nog vet genoeg in ? Hoor je soms ook een 'grollend' geluid tijdens het rijden ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ha Ramon,

het vet op de geleide bussen van je remklauw doe ik kopervet op dit is nl erg hitte bestendig.

en het tikken lijkt mij meer een geluid van de homokineet......kun je testen door een scherpe bocht te maken en kijken of je geknok nog hoort

bocht naar links met geluid = meestal rechter homokineet

bocht naar rechts met geluid = meestal linker homokineet

gr,

Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het vreemde is dat het geluid altijd bij het rechter wiel, ongeacht of ik een linker of rechter bocht maak, Het is er ook niet altijd, tis zelfs moeilijk om het op te roepen. Me buurman heeft mee lopend aan het wiel gevoeld, en als het geluid er was, voelde hij dat met name in me naaf dop... Dus de kineet e/o wiellager zijn dan eerder verdacht. Wiellager speling is ook niet dermate, en voelt gelijk waardig aan het linker wiel. Zou je toch aan de kineet denken...

Maar is het dan normaal, de ene keer wel geluid, de andere keer niet? En met meer gas in de bocht, geluid niet tot nauwelijks? Zou dat bv kunnen komen door "vuil" wat tussen die kogels in ligt te malen?

Het is een hard tikkend geluid, alsof er metaal over elkaar heen schiet....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als de hoes (bijvoorbeeld) gescheurd is loopt het vet er met de tijd langzaam uit en wordt dit effect steeds sterker.

Totdat je over een tijdje bij elke manoeuvre dat geluid hoort.

vervangen is de enige optie.

Daarover gesproken, kijk meteen naar de hoes aan de andere kant.

Optie die je vaker ziet is om de hele zaak over te zetten naar steekassen met kruisjes. In het terrein gaan de homokineet hoezen nog wel eens stuk, daarnaast is het goedkoper een kruisje te vervangen dan een homokineet.

iets om over na te denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wiellager kan ook defect zijn zonder speling...

grolt hij ?

Als je bedoelt grollen tijdens het rijden, nee, alleen in scherpe bochten met ZEER lage snelheid.

Als de hoes (bijvoorbeeld) gescheurd is loopt het vet er met de tijd langzaam uit en wordt dit effect steeds sterker.

Totdat je over een tijdje bij elke manoeuvre dat geluid hoort.

vervangen is de enige optie.

Daarover gesproken, kijk meteen naar de hoes aan de andere kant.

Optie die je vaker ziet is om de hele zaak over te zetten naar steekassen met kruisjes. In het terrein gaan de homokineet hoezen nog wel eens stuk, daarnaast is het goedkoper een kruisje te vervangen dan een homokineet.

iets om over na te denken.

Ik ga die hoes zo ff bekijken, en tip om dan steekassen met kruisje te nemen is het overwegen waard. Zijn er andere type type jeeps die deze gebruiken, zodat deze over te zetten is in mijn as? (Linker kineet is een maand oafwat vv door een gebruikte.

krik het wiel op en draai er aan................als hij niet GROLT of zoemt moet je eens aan de veren voeln als die wel trillen is het lager kapot...maar ik denk toch de homokineet..

Ook deze actie ga ik zo uitvoeren.

Tot zo ver alvast bedankt heren!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel voorzichtig zijn met diagnose van het wiellager.

Opkrikken en aan het wiel draaien geeft meestal geen gegrol omdat het wiel dan niet belast is met het gewicht van de wagen.

Mijn linkerwiellager grolt als een beer vanaf 60 km/u. Ik ga dit binnenkort vervangen.

Maar we hebben hem op de brug gezet met de wielen vrij en ik heb dan de motor gestart en gereden, en toen kon je niks horen omdat er geen gewicht op stond...

Maar aangezien jij geen gegrol hebt maar gekraak, zou ik idd. die homokineet eens bekijken. Komt heel wat krachten op hoor bij korte bochten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, eindelijk kunnen controleren; hoezen aan beide kanten zijn heel en droog. Alleen aan de linkerzijde, askant, zit het klemmetje om de hoes wat losjes, ik kan me voorstellen dat daar vuil in komt. Voorkant in de lucht en als ik dan aan het wiel draai hoor ik alleen een licht slepend geluid. Kunnen dit de remdelen zijn? Ook juist omdat deze nu anders belast worden met ze pootjes in de lucht?

Verder geen rare geluiden. Dat slepende geluid is aan beide kanten overigens. Ik kan ook geen trilling in de veer ontdekken.

Ik vind het ook moeilijk die geluiden te beoordelen, daar laat ik vanavond of anders morgen nog iemand naar luisten; auto staat nu toch omhoog.

Ik ga het vóór zondag niet redden om die steekas eruit te halen en open te maken om te kijken.

Is het nu wel verstandig om zondag in het terrein te rijden?? :wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga die hoes zo ff bekijken, en tip om dan steekassen met kruisje te nemen is het overwegen waard. Zijn er andere type type jeeps die deze gebruiken, zodat deze over te zetten is in mijn as? (Linker kineet is een maand oafwat vv door een gebruikte.

Steekassen van met abs voorziene XJ's passen.

Zijn uitgerust met "dikke" kruisjes en voorzien van een "tone" ring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Steekassen van met abs voorziene XJ's passen.

Zijn uitgerust met "dikke" kruisjes en voorzien van een "tone" ring.

Dank voor het mee denken Otto! Wat bedoel je met "tone" ring, heeft dat met het ABS te maken?

Op voorhand eens door vragen: heeft iemand deze nog liggen toevallig?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...