Spring naar bijdragen

Ervaring met auto verschepen


Mitchell2.24v
 Share

Recommended Posts

Wie heeft er ervaring met het verschepen van een auto (in mijn geval Grand Cherokee) naar verweggistan?

Ik ben benieuwd wat het ongeveer zou kosten aan tijd en geld om mijn Jeep naar Suriname te sturen. Hoe omslachtig is dat proces?

Een snelle zoektocht via Google levert meer vragen dan antwoorden op, maar dat ligt misschien aan mij :frusty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In een 20`container stoppen en goed vastzetten

We hebben hier een Jeeper die oa containers vervoert en een truck heeft die de container kan lossen naast de truck zodat je de grand erin kunt rijden.

Je kunt dan het goedkoopst naar zijn bedrijf rijden en container er daar in rijden . Daarna vervoert hij de container naar de haven vanwaar verscheept wordt naar Suriname.

De kosten kun je opvragen aan een expediteur. Die stel container beschikbaar.

even in Google invoeren container naar Suriname en je vind er genoeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie heeft er ervaring met het verschepen van een auto (in mijn geval Grand Cherokee) naar verweggistan?

Ik ben benieuwd wat het ongeveer zou kosten aan tijd en geld om mijn Jeep naar Suriname te sturen. Hoe omslachtig is dat proces?

Een snelle zoektocht via Google levert meer vragen dan antwoorden op, maar dat ligt misschien aan mij :frusty:

Wat heb je nu weer voor plannen Michiel...?! Dit klinkt wel heel spannend... ga me niet vertellen dat ze daar je lpg installatie goedkoper kunnen uitbouwen?? :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In een 20`container stoppen en goed vastzetten

We hebben hier een Jeeper die oa containers vervoert en een truck heeft die de container kan lossen naast de truck zodat je de grand erin kunt rijden.

Je kunt dan het goedkoopst naar zijn bedrijf rijden en container er daar in rijden . Daarna vervoert hij de container naar de haven vanwaar verscheept wordt naar Suriname.

De kosten kun je opvragen aan een expediteur. Die stel container beschikbaar.

even in Google invoeren container naar Suriname en je vind er genoeg.

Dat van in de container stoppen snap ik, en offertes opvragen is ook logisch, alleen zo ver ben ik nog niet. Ik had gehoopt op een globaal richtbedrag van iemand die zoiets al eens gedaan heeft. Bovendien wil ik graag weten hoe lang de auto onderweg is.

Wat heb je nu weer voor plannen Michiel...?! Dit klinkt wel heel spannend... ga me niet vertellen dat ze daar je lpg installatie goedkoper kunnen uitbouwen?? :huh:

Hehe, nee daar heb ik een gratis adresje voor :frusty:

Ik heb wel planen voor de toekomst. Of het allemaal doorgaat weet ik nog niet, maar ik overweeg om voor een vrijwerk fotoproject een jaar in Suriname te gaan wonen enrondreizen

Daar heb je natuurlijk wel een Jeep nodig

Maar het zal nog wel bijna een jaar duren voor het zover is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hehe, nee daar heb ik een gratis adresje voor :frusty:

Ik heb wel planen voor de toekomst. Of het allemaal doorgaat weet ik nog niet, maar ik overweeg om voor een vrijwerk fotoproject een jaar in Suriname te gaan wonen enrondreizen

Daar heb je natuurlijk wel een Jeep nodig

Maar het zal nog wel bijna een jaar duren voor het zover is...

Tja, `Jeepers for Jeepers` is het toch... :huh: Maar klinkt avontuurlijk hoor. Maar over een jaar, staat jou teller wellicht op de 4 ton.... Tijd voor een andere, of eens echt ´op` rijden in Suriname, hm, tja, keuzes.... :huh:

OT, ik heb geen idee, maar je zou eens je licht kunnen opsteken bij Michel... hij kan je ongetwijfeld iets meer vertellen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, `Jeepers for Jeepers` is het toch... :huh: Maar klinkt avontuurlijk hoor. Maar over een jaar, staat jou teller wellicht op de 4 ton.... Tijd voor een andere, of eens echt ´op` rijden in Suriname, hm, tja, keuzes.... :frusty:

Tja, ik rijdt geen 60k per jaar, dus op 4 ton zal die dan nog niet staan, en voor minder dan 5 ton doe ik 'm niet weg (tenzij 't echt niet anders kan). Ik heb nog plannen genoeg met deze auto...

OT, ik heb geen idee, maar je zou eens je licht kunnen opsteken bij Michel... hij kan je ongetwijfeld iets meer vertellen!

Ja, dat klopt, daar had ik nog niet aan gedacht voor ik deze draad opende...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vanochtend even gaan bellen voor jou met de verschepingskantoren waar wij mee werken.

Je kan kiezen uit de volgende 2 dingen.

Je auto kan in een container of hij kan als topdek lading. Ik zou altijd gaan voor optie 1. Optie 2 is goedkoper maar op het dek staat hij vol in de wind en het zeewater en dat is absoluut niet aan te raden!

In de container kost het per overtocht tussen de 1850 en 2450 euro inclusief documenten en aanleveren auto op plek van bestemming exclusief BTW.

Alleen nu komen we bij het volgende punt. Suriname is een bananen republiek als het gaat om regels. Regels en wetgeving staan niet zo hoog aangeschreven. Doordat je een wagen naar Suriname meeneemt moet je volgens de surinaamse wetgeving invoerrechten betalen. Zelfs al blijft de wagen daar maar 1 jaar. Er zijn uitzonderingen maar dan moet je een borg betalen. Alleen het leuke aan het betalen van een borg in Suriname is dat de kans bestaat dat jij de borg niet terug krijgt. Tevens gaan zij bepalen wat de waarde van de auto is en daar een prijs aan hangen. En over die prijs moet jij dus borg of invoerrechten betalen. Alleen wil je dat zeker weten dan zou je contact moeten opnemen met de surinaamse ambassade. Zij kunnen precies zeggen hoe dat in zijn werking gaat in Suriname.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wow, Michel, bedankt voor de uitgebreide en duidelijke info! :blush::)

Mijn volgende stap is nu dus uitzoeken hoe ik dat in Suriname zou moeten aanpakken.

Voor wie er geinteresseerd is zal ik dit topic updaten met mijn bevindingen.

Ben vanochtend even gaan bellen voor jou met de verschepingskantoren waar wij mee werken.

Je kan kiezen uit de volgende 2 dingen.

Je auto kan in een container of hij kan als topdek lading. Ik zou altijd gaan voor optie 1. Optie 2 is goedkoper maar op het dek staat hij vol in de wind en het zeewater en dat is absoluut niet aan te raden!

In de container kost het per overtocht tussen de 1850 en 2450 euro inclusief documenten en aanleveren auto op plek van bestemming exclusief BTW.

Alleen nu komen we bij het volgende punt. Suriname is een bananen republiek als het gaat om regels. Regels en wetgeving staan niet zo hoog aangeschreven. Doordat je een wagen naar Suriname meeneemt moet je volgens de surinaamse wetegving invoerrechten betalen. Zelfs al blijft de wagen daar maar 1 jaar. Er zijn uitzonderingen maar dan moet je een borg betalen. Alleen het leuke aan het betalen van een borg in Suriname is dat de kans bestaat dat jij de borg niet terug krijgt. Tevens gaan zij bepalen wat de waarde van de auto is en daar een prijs aan hangen. En over die prijs moet jij dus borg of invoerrechten betalen. Alleen wil je dat zeker weten dan zou je contact moeten opnemen met de surinaamse ambassade. Zij kunnen precies zeggen hoe dat in ijn werking gaat in Suriname.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier een aantal freightforwarders in Paramaibo

Vraag ze wat kosten zijn en wat er benodigd is als je tijdelijk je auto wilt invoeren.

http://www.freightnet.com/country/c134-Surinam

Bednkt!

Staan er in suriname geen jeep's te koop?? Van het verschepen, heen en na een jaar terug en de invoerrechten zou je daar toch ook iets moois moeten kunnen kopen.

Dan kun je je jeep hier toch een jaar schorsen.

Of is dit iets wat je persé niet wil???

Ik heb alle opties nog open. En juist daarom wil ik nu al onderzoek doen naar de haalbaarheid en wat alles kost.

Daar een Jeep kopen is zeker een optie. Alleen dan wil je die na een jaar natuurlijk ook weer mee terug nemen :blush: Raak toch gehecht aan zo'n auto he :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben vanochtend even gaan bellen voor jou met de verschepingskantoren waar wij mee werken.

Je kan kiezen uit de volgende 2 dingen.

Je auto kan in een container of hij kan als topdek lading. Ik zou altijd gaan voor optie 1. Optie 2 is goedkoper maar op het dek staat hij vol in de wind en het zeewater en dat is absoluut niet aan te raden!

In de container kost het per overtocht tussen de 1850 en 2450 euro inclusief documenten en aanleveren auto op plek van bestemming exclusief BTW.

Alleen nu komen we bij het volgende punt. Suriname is een bananen republiek als het gaat om regels. Regels en wetgeving staan niet zo hoog aangeschreven. Doordat je een wagen naar Suriname meeneemt moet je volgens de surinaamse wetgeving invoerrechten betalen. Zelfs al blijft de wagen daar maar 1 jaar. Er zijn uitzonderingen maar dan moet je een borg betalen. Alleen het leuke aan het betalen van een borg in Suriname is dat de kans bestaat dat jij de borg niet terug krijgt. Tevens gaan zij bepalen wat de waarde van de auto is en daar een prijs aan hangen. En over die prijs moet jij dus borg of invoerrechten betalen. Alleen wil je dat zeker weten dan zou je contact moeten opnemen met de surinaamse ambassade. Zij kunnen precies zeggen hoe dat in zijn werking gaat in Suriname.

Ik denk ik geef me bek een gooi omdat ik weet dat Michel containers vervoerd.... Maar dat het zó ff panklaar gemaakt wordt... Tja, er is iets al "Jeepers for Jeepers"..... Klasse Michel!! :blush:

Persoonlijk denk ik dat de beste optie zou zijn voor een jeep in Suriname te kijken. Vaak valt het tegen, dus ga uit van die €2450,- ex btw en ervanuit gaande dat je de jeep óók weer terug wil meenemen?! Is €4900,- dan dan komt er nog van alles bij aan kosten en zit je nog met allerlei genoemde onzekerheden... Maar goed, als men echt iets wil, dan mag het ook wat kosten.

Ben benieuwd wat je beslissing zal zijn Michiel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk ik geef me bek een gooi omdat ik weet dat Michel containers vervoerd.... Maar dat het zó ff panklaar gemaakt wordt... Tja, er is iets al "Jeepers for Jeepers"..... Klasse Michel!! :blush:

Ja, dat is echt super info !

Persoonlijk denk ik dat de beste optie zou zijn voor een jeep in Suriname te kijken. Vaak valt het tegen, dus ga uit van die €2450,- ex btw en ervanuit gaande dat je de jeep óók weer terug wil meenemen?! Is €4900,- dan dan komt er nog van alles bij aan kosten en zit je nog met allerlei genoemde onzekerheden... Maar goed, als men echt iets wil, dan mag het ook wat kosten.

Ben benieuwd wat je beslissing zal zijn Michiel!

Met deze getallen neig ik ook naar een Jeep kopen in Suriname. Bijkomend voordeel is dat het stuur dan waarschijnlijk aan de goede kant zit, want ze rijden daar links :lol:

Als de hele trip doorgaat komt er zeker een Jeep, en of dat dan de mijne is (met schade en diefstal risico op de koop toe), of een 'native' Jeep, dat weet ik nog niet.

Het is wel duidelijk dat wanneer ik het binnenland in ga, een degelijke 4x4 een must is :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo!

Heb je al de optie Frans-Guyana onderzocht??? Dit is een Frans overzees departement (= Europese Unie), aldus als over land de auto's uit Frans-Guyana vrij Suriname binnenkomen, zou jou dat ook moeten lukken...

Zelf ben ik per auto bijna heel Zuid-Amerika doorgereisd (op Suriname, Guyana en Frans-Guyana na), zie www.elbart.nl/fotos/

Succes!

Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij meer zorgen baart m.b.t suriname is het aantal jeeps en de onderdelen daar. Suriname heeft wel jeeps maar qua onderdelen kan het heel lastig zijn daar en mocht er iets kapot gaan dan kan het wel eens gebeuren dat het weken gaat duren voordat het gemaakt is omdat de onderdelen er gewoon niet zijn.

Tevens zou ik een goede verzekering afsluiten voor je fotospullen en voor jezelf natuurlijk.

Geloof me ik kan het weten. Wij hebben ook een Tracon in Suriname zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo!

Hmmm toen in Bolivia mijn automaat kaduuk ging is rond 15:00u lokale tijd aldaar in de VS een revisieset bestelt. De volgende dag rond 12:00u was het pakketje reeds per luchtvracht gearriveerd. Supersnel dus, wellicht dat het gunstige tijdsverschil hierin meehelpt.

Maar voor Suriname kan buurland Venezuela ook een optie zijn, want daar zullen ruimschoots de benodigde onderdelen beschikbaar zijn, immers de grand cherokee wordt daar geassembleerd (of is het inmiddels werd?) .

Groeten,

Bart

www.elbart.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je al de optie Frans-Guyana onderzocht???

Dat is een optie om te overwegen. Hoewel ik daarmee de transportkosten niet verlaag. Omdat ik voor een jaar blijf is het inderdaad de vraag of het de moeite waard is dat geld uit te geven.

Wat mij meer zorgen baart m.b.t suriname is het aantal jeeps en de onderdelen daar. Suriname heeft wel jeeps maar qua onderdelen kan het heel lastig zijn daar en mocht er iets kapot gaan dan kan het wel eens gebeuren dat het weken gaat duren voordat het gemaakt is omdat de onderdelen er gewoon niet zijn.

Ik ga er vanuit dat ik veel ui de VS moet halen, dat zal meestal wel lukken denk ik.

Tevens zou ik een goede verzekering afsluiten voor je fotospullen en voor jezelf natuurlijk.

Dat sowieso. De appratuur is nu ook goed verzekerd, maar even checken wat die verzekering in Suriname doet gaat zeker gebeuren.

Hmmm toen in Bolivia mijn automaat kaduuk ging is rond 15:00u lokale tijd aldaar in de VS een revisieset bestelt. De volgende dag rond 12:00u was het pakketje reeds per luchtvracht gearriveerd. Supersnel dus, wellicht dat het gunstige tijdsverschil hierin meehelpt.

Haha, dat is heel snel!

Maar voor Suriname kan buurland Venezuela ook een optie zijn, want daar zullen ruimschoots de benodigde onderdelen beschikbaar zijn, immers de grand cherokee wordt daar geassembleerd (of is het inmiddels werd?)

Weer iets om te onderzoeken :lol:

Al met al genoeg te doen. Als het doorgaat wordt het een interessante en spanende trip, die zeker goed voorbereid moet worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...