Spring naar bijdragen

LPG uitbouwen ZJ


Mitchell2.24v
 Share

Recommended Posts

Heeft er hier iemand ervaring met het uitbouwen van LPG in (uit? :lol:) een 4.0 ZJ?

Ik speel serieus met de gedachte om mijn Jeep weer alleen op benzine te laten lopen. de RDW doet daar niet moeilijk over, de auto hoeft niet gekeurd te worden (klik).

Verder heb ik dus nog wat onderdelen nodig:

- Catalysator (is er nu onder weg)

- Grote benzine tank

- ?

En houd ik wat delen over:

- oude verdamper en aanverwante zooi

- kleine benzine tank

Maar wat ik me vooral afvraag, is hoeveel werk is het om die imbouw te doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat krijgen we nou Michiel..?! :lol:

Hehe, ik rij niet genoeg kilometers om dat LPG echt goed te benutten. Wel heel veel kleine stukjes, en dat is natuurlijk niet zo goed voor de Jeep. Er komt op termijn dus een klein jappie bij, voor de kleine stukjes, en dan mag de Jeep lekker op benzine rijden. Dat vind hij toch het lekkerst. Qua vaste lasten wordt de Jeep dan weer iets goedkoper ;) Dat geld kan lekker in de tank of in onderdelen :wacko:.

Bijkomend voordeel is dat ik bij het zoeken naar storingen weer een oorzaak minder heb, maar dat is natuurlijk niet genoeg reden voor de ombouw.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kleine stukjes rijden is voor geen enkele auto echt goed natuurlijk. Maar als er toch een "van A naar B" auto komt, geef ik je 100% gelijk, scheelt een hoop kosten, en je bent lichter in het terrein. Ofwel, voordelen te over.

Lijkt me trouwens wel een mooie klus, wil eventueel wel helpen als de tijd daar is, ben ik ook weer een ervaring rijker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kleine stukjes rijden is voor geen enkele auto echt goed natuurlijk. Maar als er toch een "van A naar B" auto komt, geef ik je 100% gelijk, scheelt een hoop kosten, en je bent lichter in het terrein. Ofwel, voordelen te over.

Ik merk dat ik te vaak toch de Jeep pak voor kleine stukjes, en blijkbaar ben ik te lui of te beroerd om dan te gaan fietsen... Bovendien wordt de Jeep dan verheven tot echte hobby auto, en als ik die dan sloop, kunnen we in ieder geval nog rijden :wacko:

Lijkt me trouwens wel een mooie klus, wil eventueel wel helpen als de tijd daar is, ben ik ook weer een ervaring rijker.

Nou, bij deze: graag :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Iedereen die altijd roept: "Gas is om op te koken", dit is je kans!

Ik heb vooral twee specifieke vragen:

- Hoe krijg ik de gastank (en kleine benzinetank) er onderuit zonder dat de boel explodeert :rolleyes:/:lol:

- Wat is wijsheid met betrekking tot de electronica? Aan de ene kant ben ik geneigd te zeggen, laat maar zitten, het werkt nu ook. Maar alle LPG electronica (is denk ik niet zoveel, is immers een eenvoudig systeem met mengstuk) eruit is wel veel netter...

Heeft iemand dit ooit al eens gedaan?

Ik heb de 'nieuwe' tank al gevonden, dus qua materiaal ben ik er al.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelezen in Plus nummer 3 GELD en RECHT maart 2009

motorrijtuigenbelasting-tarief voor auto's op autogas wordt per 1 april (geen grap) verlaagd naar het niveau van benzineauto's. Maar de tarieven van benzine en dieselrijders gaat omhoog.

Dat klinkt interessant, maar gaat dat niet over aardgas, in plaats van LPG? Helaas is dat niet hetzelfde :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas:

Geld en recht

Door: hdvduijne

Op pagina 6 staat Rijden op autogas goedkoper. Dat is niet helemaal waar. Het rijden op LPG wordt NIET goedkoper, wel het rijden op aardgas. Ik heb dat nagevraagd. Een foutje van Plus.

http://www.plusonline.nl/fora/overig/geldenrecht/286/geld-en-recht

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aardgas is niet direct veel 'schoner' bij verbranding, maar wel veel milieuvriendelijker bij de winning..

LPG is een restproduct van raffinage, aardgas wordt zo uit de grond gehaald.

Daarnaast is aardgas nog eens veel veiliger bij lekkages etc.. het is lichter dan lucht dus vervliegt. LPG blijft hangen omdat het zwaarder is dan lucht.

Redenen genoeg om het te 'promoten'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
Wat mis je nog eigenlijk

Volgens mij alleen nog het hitteschild dat tussen de uitlaat en de benzinetank hoort. Dat heb ik volgens mij nu niet, maar eerlijk gezegd moet ik daar nog even naar kijken.

Ik hoop / verwacht donderdag een groot deel van de dag onder de auto door te brengen, dus dan kijk ik daar gelijk naar.

Oh ja, en wat slangen, maar die heeft Brezan vast wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ooit gas in een suzuki uitgebouwd, op zich een simpel klusje. Als je ALLES maar weg haalt, ook de gasleidingen van de tank naar de motorruimte, dan gaat de RDW er mee accoord.

Ik moest alleen toch naar de RDW om opnieuw te wegen, omdat de auto als een bedrijfsvoertuig op kenteken stond.

Toen bleek dat 'ie ondanks dat ik er gewicht uit gehaald had, nog steeds zwaarder was dan op het kenteken stond!! :blush:

Hij viel dus in een duurder tarief en de beoogde winst in wegenbelasting was minder dan ik verwacht had....:lol:

Iets om rekening mee te houden dus!

Charon

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij alleen nog het hitteschild dat tussen de uitlaat en de benzinetank hoort.quote]

Dat schild heb ik gevonden, en zit gewoon onder de auto :lol:

Ik heb ooit gas in een suzuki uitgebouwd, op zich een simpel klusje. Als je ALLES maar weg haalt, ook de gasleidingen van de tank naar de motorruimte, dan gaat de RDW er mee accoord.

Bedankt voor de tip! Goed om te weten. Volgens de info die ik had gevonden, hoefde ik niet opnieuw te wegen, maar ik zal dat nog eens checken voor de zekerheid,

Ik moest alleen toch naar de RDW om opnieuw te wegen, omdat de auto als een bedrijfsvoertuig op kenteken stond.

Toen bleek dat 'ie ondanks dat ik er gewicht uit gehaald had, nog steeds zwaarder was dan op het kenteken stond!! :blush:

Hij viel dus in een duurder tarief en de beoogde winst in wegenbelasting was minder dan ik verwacht had....:lol:

Dat is een vervelende teleurstelling :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Volgens mij hebben ze de regels veranderd, en moet de auto nu weer wel gekeurd worden:

Als u een LPG- of CNG (aardgas)-installatie uit een voertuig heeft verwijderd, moet u het kentekenbewijs laten aanpassen. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring aanbieden bij één van de keuringsstations van de RDW.

bron: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/aanpassen_of_restaureren/Gasuitbouw.htm

Dat is dus jammer, ben ik net te laat met uitbouwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij hebben ze de regels veranderd, en moet de auto nu weer wel gekeurd worden:

bron: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/auto/aanpassen_of_restaureren/Gasuitbouw.htm

Dat is dus jammer, ben ik net te laat met uitbouwen.

gas uitbouwen gewoon melden bij de rdw kentekenpapier opsturen aangetekend en 14 dagen later is alles klaar kosten rond de 30 euro

controle geen dus wel bewaren die gas installatie

terug keuren van benzine naar gas is moeilijker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...