Spring naar bijdragen

vraag mbt schroefveer / spiraalveer


Recommended Posts

Goedendag,

Ik rij nu ruim 6 maanden met mijn huidige spiraalveren rond. De spiraalveer is als volgt opgebouwd. In totaal 14 wikkelingen waarvan 12 hele wikkelingen. De draad is 18 mm dik. De diameter van de veer is 144 mm en tussen elke hele wikkeling zit 30 mm ruimte. Ik vind de veer te stug qua rijden en inveren / flexen.

Vandaag ben in in mijn regio bij een bedrijf geweest die spiraalveren maakt hoofdzakelijk voor personenwagens en sportwagens. Het leek hem een goed idee om dat ook voor mijn jeep te doen. Hij kwam met de volgende oplossing aan. De spiraalveer van hem bestaat uit 8 hele wikkelingen en het draad is 16 mm dik. De diameter van de veer is 135 mm en tussen elke hele wikkeling zit 55 mm ruimte.

Volgens hem ga ik er qua sterkte van de veer niet op achteruit zelfs al krijg ik minder wikkelingen en is het draad 2 mm dunner. Tevens zou ik er qua stugheid en inveren op vooruit moeten gaan.

Ik weet dat dit de kenner moet zijn maar mij lijkt het juist onlogisch dat mijn veer er qua sterkte niet op achteruit gaat. Minder wikkelingen en dunner draad en dan wel dezelfde sterkte behouden. Mij klinkt het gewoon vreemd in de oren. Kan iemand mij vertellen hoe zit precies zit? Ga ik er nu echt niet op achteruit qua sterkte?

Mvg Michel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft hoogstwaarschijnlijk met de legering te maken.

Een specialist weet meestal vrij goed wat er gebruikt wordt bij standaard veren en wat daaraan verbeterd kan worden.

Misschien eens wat referenties vragen? Hij zal best wel wat tevreden klanten hebben. :bye1:

Ja daar ga ik ook van uit dat de specialist meer weet als ik maar ik kwam dit stukje tegen van bilstein na wat te hebben gezocht op het internet.

De veercontante (de "stugheid") van een veer wordt onder andere bepaald door het aantal windingen. Hoe meer windingen, hoe soepeler een veer is.

Hij beweert dus dat minder windingen voor minder stugheid zorgen en dat de veer ook soepeler wordt maar dan gaat hij in tegen het verhaal die ik van bilstein heb gevonden. Dat maakt het juist zo vreemd en referenties heeft hij wel maar dat zijn sportwagens en andere voertuigen. Hij heeft nog geen gek gehad zoals ik die een speciale veer onder zijn jeep wil hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is dan nu de vraag wie geloven we:unsure:.

Er is weinig te vinden op het internet hierover en Kameel gaf al aan een legering is ook bepalend voor het complete plaatje en Bilstein is massaproduktie en dat doet die ander niet. Die maakt ze op bestelling. Dus daar zal zeker het verschil in zitten maar wat en hoe daar kan ik verder gewoon niks over vinden. Daarom mijn vraag hier of iemand daar wat moois over kan vertellen of een site weet waar je dergelijke info kan vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet dat Ogdak ook eens een veer heeft laten maken voor z'n ZJ.

Misschien daar eens informeren over hoe en wat?

Jep een stuk of 4, komen hier http://www.viodveren.nl/ vandaan.

Veren zitten nog onder de grand, bevielen opperbest.

Was uiteindelijk, grotere draaddiameter(+50%) en een hogere windingdichtheid.

DSCF1511.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb goede ervaringen met HT-suspension. Die maken ook spiraalveren naar uw wensen en tegen een aanvaardbare prijs.Ze kennen veel van terreinwagen gebruik af tegenover een industriele spiraalveren fabrikant.

Bij welke ben jij dan geweest. Die net over de grens in Duitsland , net voorbij Nijmegen in de plaats Emmerich of die in Nederland in de plaats Hengelo?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag en gisteren bezig geweest met het bestellen van mijn nieuwe spiraalveren. Ben op bezoek geweest bij het bedrijf Viod en daar ben ik een hoop wijzer geworden. Tevens hebben ze daar mijn oude veer doorgementen om te kijken wat de spring rate was. Volgens de leverancier in Amerika moest mijn oude spiraalveer een spring rate hebben van 180 lbs/inch. Ze hebben de veer daar door gemeten mbv een machine en daar kwam een hele andere waarde uit. Namelijk een spring rate van 241.18 lbs/inch en de andere veer heb ik vandaag laten doormeten en die had een spring rate van 251.85 lbs/inch. Ze zijn dus een behoorlijk stuk stugger als ze opgeven. Daar had het bedrijf waar ik mijn oude spiraalveer liet meten wel een antwoord op en dat had te maken met oa de legering en nog wat andere zaken die ik niet zomaar mag noemen. Ik heb nu dus 2 spiraalveren besteld die wat soepeler zijn en wat dunner zijn qua diameter. Over anderhalve week zijn ze klaar.

Wordt vervolgt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Even reageren op dit onderwerp van HT-Suspension.

Voor de duidelijkheid, HT-Suspension maakt zelf géén spiraalveren.

Deze worden ingekocht bij Eibach.

HT-Suspension is eigenlijk een schokbreker leverancier.

Maar maken ook draag armen....

Dit kan op wens van de klant op maat gemaakt worden.

Ze maken voor verschillende automerken standaard schokbrekers.

Hoofdzakelijk zitten ze in de rally, dakar en gepantserde voertuigen.

Engineering, ontwikkeling hebben ze in eigen huis.

Hoe weet ik dit?????

Werk bij een verspaningsbedrijf en HT is een klant van ons.....

Ze zitten in Emmerich en niet (meer) in Hengelo

bewerkt door theetje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...