Spring naar bijdragen

motor temperatuur


mari 1
 Share

Recommended Posts

Hallo Jeepers, Ik heb een Cherokee uit 94, 6 cylinder, high output, km stand; 300.000 KM, op lpg. De temperatuur staat op zón 100 graden en loopt op naar circa 110 graden. Dan gaat de thermostaat open en zakt deze weer naar de 100 graden.Koelvloeistof zit er voldoende in. Weet een van jullie of deze temperatuur niet te hoog is, en wat de mogelijke oorzaak hiervan kan zijn?

Groeten,

Mari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zolang die temperatuur beneden de 110 blijft is er niets aan de hand. Als je iets koeler wilt rijden zul je de thermotaat moeten vervangen door een exemplaar dat eerder opent. Het kan natuurlijk zijn dat de huidige thermostaat gewoon te laat open gaat en min of meer defect is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En om je gerust te stellen: mijn Jeep doet precies hetzelfde in de zomer.100 tot 110 C.

Door het monteren van roosters en het vernieuwen van radiateur en sensoren loopt hij eigenlijk op dit moment iets te koel. nl. 95 C.

:unsure:

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel. De Efan is naast de mechanische fan. Deze wordt aangestuurd door de ECU, welke z'n gegevens krijgt van de Airco en de CTS.

Het is toch misschien wel belangrijk om vast te stellen of de verhoogde temp.

bij stadsverkeer of op de snelweg ontstaat.

Een clutch van de mech.fan kan minder goed werken. De Efan kan te laat of in het geheel niet aanslaan. :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

100 graden of meer vind ik bij deze buitentemperaturen toch wel erg hoog. Heb je deze XJ al langer en doet-ie dit opeens of heb je nooit anders meegemaakt?

Onder welke omstandigheden gebeurt dit? Dat de temperatuur daalt zodra de thermostaat opent, is OK, maar als dat pas bij 100° is, is dat wel erg laat. Normaliter begint een thermostaat al behoorlijk wat eerder open te gaan. Ik neem aan dat je de temperatuur van je meter afleest? Is je meter wel goed?

Gebeurt dit ook bij stationair draaien? Als je de kachel op z'n warmst zet en de blower maximaal, daalt dan de temperatuur? Slaat je electrische fan aan?

Als de motor niet gaat koken en de temperatuur is echt zo hoog, denk ik dat de thermostaat kuren vertoont. Je zou hem eruit kunnen halen om te testen, maar dan zou je er wel een nieuwe pakking bij moeten hebben om de boel weer dicht te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de Jeep een kleine 3 jaar. Stad of snelweg maakt niet uit.Als ik de kachel op de hoogste stand zet, blijft de temperatuur het zelfde. Ik hoor geen ventilator aanslaan, en de kachel is slecht te stellen, de temperatuur in de auto blijft mijn inziens te hoog. Bij stationair draaien maakt geen temperatuurverschil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het nog even nagezocht -klik- , maar er zijn thermostaten verkrijgbaar in drie temperaturen: 70, 80 en 90°C. De middelste is de gebruikelijke. Als je thermostaat pas bij 100°C open gaat ligt het voor de hand dat-ie stuk is of op z'n minst hard op weg. Als het probleem zich al 3 jaar voordoet zou ik me geen zorgen maken, dan zal het je metertje wel zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, ik heb de Jeep circa 3 jaar. Volgens mij was de temperatuur altijd zo rond de 90 graden Celsius. Nu is het wel zo dat de koelvloeistof een sterk vervuilde indruk maakt. Dat doet er volgens mij ook geen goed aan. Ik weet niet of er een theoretische levensduur voor koelvloeistof is. Ik ga het een en ander onderzoeken.

Bedankt voor al jullie adviezen.

Groeten, Mari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...