Spring naar bijdragen

bonkerig geluid


erjee
 Share

Recommended Posts

Als ik met mijn Cherokee '90 (bijvoorbeeld bij inparkeren) een volledige stuuruitslag naar links maak, dan hoor ik een enigszins stoterig geluid. Alsof de band over de straat 'dribbelt'. (Tja, hoe omschrijf je zo'n geluid). Wat kan dat zijn? Bij normale gebruik/stuuruitslagen hoor ik niets. Puur wanneer ik een korte draaicirkel moet maken of bij scherp indraaien dus.

Bedankt alvast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat volgens mij ook kan is dat je je stuurbekrachtiging hoort (bij volledige stuuruitslag), ik heb me laten vertellen dat het geen kwaad kan.

Waar ik wel last van heb met dit weer is onderstuur (auto wil rechtdoor) op natte klinkertjes. En dat is vreemd aangezien ik in 2wd rij dus achterwielaandrijving heb (wat overstuur zou moeten veroorzaken) Dit kan natuurlijk alles met mijn banden te maken hebben. Maar het geluid is hetzelfde als wat hiervoor is beschreven.

ik dacht ik meld het maar ff. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een achterwielaandrijver, is van nature onderstuurd. De achterwielen willen de voorwielen rechtdoor drukken. Bij teveel gas, kan er echter achter wielspin optreden, waardoor de auto overstuurd raakt. Op dat moment ben je, lekker sportief, aan het "driften". Maar bij het minste of geringste sta je ook andersom natuurlijk...

Een voorwielaandrijver is echter juist van nature overstuurd.... De voorwielen "trekken" de auto de hoek om! Maar bij wielspin wordt de auto dan juist onderstuurd.... Beetje gas minderen, en de auto gaat weer netjes in het spoor....

Beetje teveel gas minderen, en je staat ook achterstevoren.....

In beide gevallen: Koppeling in is de veiligste manier van corrigeren....

Het heeft niets met het "bonken" te maken....maar ik moest het ff kwijt! tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met permissie: volgens mij is het nèt andersom:

-een achterwielaandrijver is OVERSTUURD ('de kont poogt de voorkant voorbij te gaan')

-een voorwielaandrijver is ONDERSTUURD ('de auto wil eigenlijk alleen maar rechtdoor').

Dat van die koppeling intrappen lijkt me enigzins gevaarlijk, omdat je daarmee het effect van 1.500kg vrijbewegend ijzer bewerkstelligt!!!

Bij een voorwielaandrijver is het devies 'gas los' en de auto volgt weer de ingestuurde richting (vandaar dat wel eens gezegd wordt dat dit 'de veiligste' karaktertrek is);

Bij een achterwielaandrijver de juiste reactie nèt andersom: hier is het devies 'tegensturen' waarbij je juist niet het gas los moet laten....driften zogezegd ('freude am fahren -vandaar dat onze Beierse vrienden daar aan vast blijven houden);

Bij een vierwielaandrijver is het tricky: in principe gas los en remmen....maar: als-tie gaat, dan gaat-ie (veel vroege bezitters van de Audi 'Oer-Quattro' hebben daarmee angstige momenten meegemaakt -sommigen hebben het helaas niet meer na kunnen vertellen- en vandaag worden er op deze wijze nogal wat Subaru Impreza's in de prak gereden -maar dit terzijde. Met een Jeep (en eigenlijk elke terreinwagen) kom je niet gauw aan dit soort exercities -wellicht dat een Cayenne Turbo of de nog uit te brengen Grand met de Hemi-V8, door de hoge opbouw èn het surplus aan vermogen, wel kans zien om 'aan alle kanten' uit te breken.)

Greetz wink.gif ,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Nov 22 2004, 21:05

In beide gevallen: Koppeling in is de veiligste manier van corrigeren....

<div align="right">

Ontkoppelen bij een automaat gaat zo lastig, ik kan dat pedaal niet vinden biggrin.giftongue.gif

Ik hou het voorlopig op mijn banden, of ik nu doorglij, dwars glij, onder glij, voor glij, etc etc een beetje beheersing van mijn rechtervoet doet wonderen. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...