erjee Geplaatst November 22, 2004 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2004 Als ik met mijn Cherokee '90 (bijvoorbeeld bij inparkeren) een volledige stuuruitslag naar links maak, dan hoor ik een enigszins stoterig geluid. Alsof de band over de straat 'dribbelt'. (Tja, hoe omschrijf je zo'n geluid). Wat kan dat zijn? Bij normale gebruik/stuuruitslagen hoor ik niets. Puur wanneer ik een korte draaicirkel moet maken of bij scherp indraaien dus. Bedankt alvast. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sirius48e Geplaatst November 22, 2004 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2004 Ik heb exact hetzelfde met mijn XJ-92. Het liijkt dan inderdaad alsof de voorbanden (terwijjl ze uitslag maken) recht_door geduwd worden. Qua beleving dan. Ik heb ook de indruk dat dit alleen gebeurt als de auto warm is van een lange rit. Als ik de XJ in 4WD heb staan, dan heb ik er (geloof ik) geen last van. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
erjee Geplaatst November 22, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2004 Exact! Maar wat zou het zijn? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst November 22, 2004 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2004 Wanneer het is wanneer je stuur helemaal tot de aanslag draait komt je band tegen de draagarm. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
erjee Geplaatst November 22, 2004 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2004 Kan het kwaad? Of moet er iets bijgesteld worden of zo? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst November 22, 2004 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2004 Ach ja de band slijt wat harder aan de binnenzijde en na verloop van tijd is de rand weg en hoor je het niet meer. Andere mogelijkheid is dat je de uitslag wat bijsteld(of was het met een t) Suc6 JEEP(ED) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marc van rossem Geplaatst November 22, 2004 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2004 Wat volgens mij ook kan is dat je je stuurbekrachtiging hoort (bij volledige stuuruitslag), ik heb me laten vertellen dat het geen kwaad kan. Waar ik wel last van heb met dit weer is onderstuur (auto wil rechtdoor) op natte klinkertjes. En dat is vreemd aangezien ik in 2wd rij dus achterwielaandrijving heb (wat overstuur zou moeten veroorzaken) Dit kan natuurlijk alles met mijn banden te maken hebben. Maar het geluid is hetzelfde als wat hiervoor is beschreven. ik dacht ik meld het maar ff. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 22, 2004 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2004 Een achterwielaandrijver, is van nature onderstuurd. De achterwielen willen de voorwielen rechtdoor drukken. Bij teveel gas, kan er echter achter wielspin optreden, waardoor de auto overstuurd raakt. Op dat moment ben je, lekker sportief, aan het "driften". Maar bij het minste of geringste sta je ook andersom natuurlijk... Een voorwielaandrijver is echter juist van nature overstuurd.... De voorwielen "trekken" de auto de hoek om! Maar bij wielspin wordt de auto dan juist onderstuurd.... Beetje gas minderen, en de auto gaat weer netjes in het spoor.... Beetje teveel gas minderen, en je staat ook achterstevoren..... In beide gevallen: Koppeling in is de veiligste manier van corrigeren.... Het heeft niets met het "bonken" te maken....maar ik moest het ff kwijt! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JanW Geplaatst November 22, 2004 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2004 Met permissie: volgens mij is het nèt andersom: -een achterwielaandrijver is OVERSTUURD ('de kont poogt de voorkant voorbij te gaan') -een voorwielaandrijver is ONDERSTUURD ('de auto wil eigenlijk alleen maar rechtdoor'). Dat van die koppeling intrappen lijkt me enigzins gevaarlijk, omdat je daarmee het effect van 1.500kg vrijbewegend ijzer bewerkstelligt!!! Bij een voorwielaandrijver is het devies 'gas los' en de auto volgt weer de ingestuurde richting (vandaar dat wel eens gezegd wordt dat dit 'de veiligste' karaktertrek is); Bij een achterwielaandrijver de juiste reactie nèt andersom: hier is het devies 'tegensturen' waarbij je juist niet het gas los moet laten....driften zogezegd ('freude am fahren -vandaar dat onze Beierse vrienden daar aan vast blijven houden); Bij een vierwielaandrijver is het tricky: in principe gas los en remmen....maar: als-tie gaat, dan gaat-ie (veel vroege bezitters van de Audi 'Oer-Quattro' hebben daarmee angstige momenten meegemaakt -sommigen hebben het helaas niet meer na kunnen vertellen- en vandaag worden er op deze wijze nogal wat Subaru Impreza's in de prak gereden -maar dit terzijde. Met een Jeep (en eigenlijk elke terreinwagen) kom je niet gauw aan dit soort exercities -wellicht dat een Cayenne Turbo of de nog uit te brengen Grand met de Hemi-V8, door de hoge opbouw èn het surplus aan vermogen, wel kans zien om 'aan alle kanten' uit te breken.) Greetz , Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst November 22, 2004 Rapporteren Share Geplaatst November 22, 2004 't is "way off topic" om hierover, op deze plaats, een discussie aan te gaan... Misschien dat we hierover een keer een topic kunnen openen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
marc van rossem Geplaatst November 23, 2004 Rapporteren Share Geplaatst November 23, 2004 Originally posted by 87wrangler@Nov 22 2004, 21:05 In beide gevallen: Koppeling in is de veiligste manier van corrigeren.... <div align="right">← Ontkoppelen bij een automaat gaat zo lastig, ik kan dat pedaal niet vinden Ik hou het voorlopig op mijn banden, of ik nu doorglij, dwars glij, onder glij, voor glij, etc etc een beetje beheersing van mijn rechtervoet doet wonderen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.