Marcel79 Geplaatst October 30, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 30, 2008 Hallo ik heb van de week wheelspacers op mijn jeep gezet en ik heb vandaag mijn pitman arm vervangen voor een voor een verhoogde jeep maar nu staat me stuur een kwart slag gedraaid. Hij stond normaal al niet helemaal recht maar staat nu helemaal gedraaid. Ik heb de pitman arm weer los gehaald en hem op een andere stand geprobeerd maar dat ging niet. Ook heb ik geprobeerd het stuur te verstellen door deze los te halen maar als ik die wilde verstellen kwam ik er niet uit ivm. de claxon. Als ik het stuur wil verstellen moet ik dan ook het hele binnenwerk(naaf) loshalen? Ik heb ook het idee dat me stuur uitslag meer is aan de ene als aan de anderde kant. Is dit alles een kwestie van een keer goed uitlaten lijnen of is er iets anders loos? Ik hoor het graag van u. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst October 30, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 30, 2008 Zet de wielen in de stand rechtuit. Koppel de stuurstang los van de pittmanarm. Zet het stuur in de middenstand (een keer naar de uiterste standen draaien en daarna terug naar de middenstand) Monteer nu de pittmanarm zo recht mogelijk op het stuurhuis. Monteer de stuurstang aan de pittmanarm (verstel eventueel de uiteinden van de stuurstang totdat alles soepel passend is.) Klaar! suc6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marcel79 Geplaatst October 30, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 30, 2008 De pitmanarm past maar op een enkele manier hij is vertand met vier grotere vertandingen dus deze kan niet willekeurig erop gezet worden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst October 30, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 30, 2008 (bewerkt) Je kan het stuur recht zetten door bus (20) te verstellen. Zet je wielen recht (zodat de auto rechtdoor rijd) Draai de twee klemmen los (van de bus) , stuur van stuurslot af. Draai aan de bus totdat het stuur recht staat. (dit is een tekening van een XJ , maar bij een YJ zit dit hetzelfde) De pitmanarm past maar op een enkele manier hij is vertand met vier grotere vertandingen dus deze kan niet willekeurig erop gezet worden. October 30, 2008 bewerkt door boris Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marcel79 Geplaatst October 31, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2008 Is dan niet de hele uitlijning ook weer van slag als ik dit doe of is dat puur alleen stuurverstelling? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst October 31, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2008 NIET BUS 20 dat is dus wel de uitlijning.!!!!!!!!!!!!! Stang(bus) 22 dat is degene die je moet verstellen. Even nog simpeler gezegd de stang die van de pitmannarm afgaat,deze moet je verstellen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst October 31, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2008 (bewerkt) NIET BUS 20 dat is dus wel de uitlijning.!!!!!!!!!!!!!Stang(bus) 22 dat is degene die je moet verstellen. Even nog simpeler gezegd de stang die van de pitmannarm afgaat,deze moet je verstellen. Ed , zit ik er nu naast ? , bus 20 gaat toch naar de Pitman-arm ! 22 is van de spoorstang ... (dus voor de uitlijning) Met 22 stel je de toe-spoor en af-spoor af.... (teminste zo doe ik het altijd) Het kan zijn dat het bij een YJ anders is (maar bij een XJ en TJ gaat het op deze manier) October 31, 2008 bewerkt door boris Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst October 31, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2008 Helaas Boris,je zit er nu naast;) Stang 22 is degene die vanaf je pitmannarm richting je rechter voorwiel gaat.Deze zit dus op stang 19. Met stang 19 stel je de uitlijning(bus 20) YJ en XJ en ZJ en WJ en misschien de rest ook wel hebben het zelfde systeem. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst October 31, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2008 Vreemd , ik ben het er nog niet helemaal mee eens , maar ga het toch nog even uitzoeken , ik weet dat een YJ een ander systeem heeft dan een XJ. Kogel 18 gaat nl. in de dropped-pitman-arm Ik heb bij mijn XJ,MJ,TJ en CJ het altijd op de door mijn beschreven manier gedaan. Helaas Boris,je zit er nu naast;)Stang 22 is degene die vanaf je pitmannarm richting je rechter voorwiel gaat.Deze zit dus op stang 19. Met stang 19 stel je de uitlijning(bus 20) YJ en XJ en ZJ en WJ en misschien de rest ook wel hebben het zelfde systeem. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst October 31, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2008 Boris we hebben beide gelijk. Ik heb zojuist onder een Wrangler en Cherokee gekeken. De Wrangler heeft het systeem zoals ik beschreef en de Cherokee zo als jij hem beschreef. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marcel79 Geplaatst October 31, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2008 Dus ff voor alle duidelijkheid, de stang die met kogelgewricht in de pitmanarm en vanaf de pitmanarm schuin naar beneden gaat, die moet ik dus verstellen om het stuur recht te krijgen? Of in of uitdraaien om hem recht te krijgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst October 31, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2008 Ja idd die moet je verdraaien. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst October 31, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2008 Zit inderdaad net anders bij een YJ zie tekening : Met stang 11 zet je het stuur recht. (dus klemmen bij kogel 12 en 13 losdraaien , dan stang 11 verdraaien) , let er wel op dat het stuurslot vanaf is. Ed---> gelukkig maar weer , ik begon te twijfelen...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst October 31, 2008 Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2008 Ik ook en daarom maar ff live gaan kijken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marcel79 Geplaatst October 31, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst October 31, 2008 Okee, Ed en boris bedankt mooi klusje voor morgen bij daglicht. Ga zondag weer de blubber in dus morgen nog maar even doen als die nog schoon is........ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marcel79 Geplaatst November 5, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2008 Heren bedankt voor de tips gistermiddag maar even gedaan stuur staat weer recht, en me ichtingaanwijzers werken ook weer naar behoren. Groeten Marcel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
boris Geplaatst November 5, 2008 Rapporteren Share Geplaatst November 5, 2008 mooi man ! Heren bedankt voor de tips gistermiddag maar even gedaan stuur staat weer recht, en me ichtingaanwijzers werken ook weer naar behoren.Groeten Marcel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.