Spring naar bijdragen

spicer 18


aitze
 Share

Recommended Posts

Hallo

Mijn spicer 18 maakt nu de geluiden van heavy metalband op 10.000 toeren, het is nu de 2e keer dat het gebeurt binnen de 5000km.

Ik begin er nu toch wel een beetje moe van te worden.

Het probleem is dat de lagers van het tussentandwiel de krachten niet kunnen weerstaan, wat gaat leiden tot zeer snelle slijtage van de naaldlagers en de as.

Ik heb nu de naaldlagers vervangen door conische lager met veel grotere dinamische draaggetalen.

Het tussen tandwiel heb ik uitgedraaid zodat de lagers er in gemonteerd kunnen worden, ik heb een nieuwe as gemaakt van 42 chr ni , gelijk aan die van advanced adapters, zodat je de lagers na kan stellen. zie bijlage.

Morgen gaan we het zaakje weer afbouwen en gaan het weer proberen, mischien halen we nu de 10.000 km zonder moeite.

Fotos volgen

nou dooeii

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo het gebeuren zit er weer achter en heb zo.n 80 km mee gereden, er kan nu wel een radio in mijn jeepje:lol::lol:.

De tussenbak loopt nu goed, ik ga er alleen nog andere olie in doen die beter bestand is tegen hoge temperaturen, dit omdat spicer18 nogal heet wordt.

Er zijn nu geen jankende geluiden meer,oh wat zijn we blij:yes:, we houden het forum op de hoogte.

foto volgen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo het gebeuren zit er weer achter en heb zo.n 80 km mee gereden, er kan nu wel een radio in mijn jeepje:lol::lol:.

De tussenbak loopt nu goed, ik ga er alleen nog andere olie in doen die beter bestand is tegen hoge temperaturen, dit omdat spicer18 nogal heet wordt.

Er zijn nu geen jankende geluiden meer,oh wat zijn we blij:yes:, we houden het forum op de hoogte.

foto volgen

Een bekende van me heeft een jankend geluid uit zijn Muncie versnellingsbak. Als ie vooruit rijdt klinkt het geluid alsof een gemiddelde auto in zijn achteruit rijdt. Zou dat ook door de olie komen??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo

Een muchie bak is wel vrij gevoelig voor wat voor soort olie.

Er wordt op het chevrolet forum ook veel over geschreven, zelf heb gewone bakolie 80w-90

van Kroon, soms hoor je hem eens een beetje en dan weer tijden niet.

Als een bak gaat janken komt dat meestal doordat tandwielen niet goed meer in lijn staan, door slijtage van de gesinterde bussen.

De munchie 4 speed staat ook bekend als een bak met veel lawaai.

nou dooeei

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Aitze,

Met wat voor motor rijd jij dan? Zelf rijd ik met een Chevy 229ci met de t90 en de spicer 18. Mijn ligt nu ook uitelkaar. Heb er toevallig 2 liggen beide middelste assen zijn ingesleten. Ik heb gewoon een complete revisie set besteld op Ebay.com Heb jij toevallig geen duidelijke tekeningen van de spicer/dana 18?

Gr Rick

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De tekening kun je wel downloaden van de site van Novak adapt, p.s. geen revisie setjes meer voor mij, het is gewoon slecht spul.

Ik heb zelf zoals eerder geschreven de upgrade van advanced adapters zelf gemaakt en erin gezet

De tussenbak loopt nu prachtig en heeft helemaal geen lawaai meer, je hoort hem niet.

Er word veel geschreven op het web over de spicer 18 gewoon google en dan spicer 18 intikken info genoeg.

nou dooooooeeeeeeeeeeeeeeeeei

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo

Een muchie bak is wel vrij gevoelig voor wat voor soort olie.

Er wordt op het chevrolet forum ook veel over geschreven, zelf heb gewone bakolie 80w-90

van Kroon, soms hoor je hem eens een beetje en dan weer tijden niet.

Als een bak gaat janken komt dat meestal doordat tandwielen niet goed meer in lijn staan, door slijtage van de gesinterde bussen.

De munchie 4 speed staat ook bekend als een bak met veel lawaai.

nou dooeei

Bedankt. Als ik hem weer een keer zie dan zal ik het hem doorgeven.:blink:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo forum leden

Vanmiddag hebben we de tussenbak geinspecteerd na zo'n beetje 500 km.

Alles zag er goed uit er waren geen slijtagesporen te zien op de lagers en tandwielen.

So far so good, ik heb nog wat foto's er bij gedaan om een indruk te krijgen van de slijtage de lagers en tussenas:ohmy:.

Er zijn 2 foto's van de nieuwe lager constructie, 1 vanaf de achterkant en 1 vanaf de voorkant.

Deze zelfde operatie ga ik ook doen bij een andere spicer 18 (reserve)en dan zal ik ook de foto's van het produceren van de tussenas en het uitdraaien van het tandwiel op het forum zetten.

met vr gr aitze nou doooooooooeeei:bye1:

bewerkt door aitze
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
Hallo

Mijn spicer 18 maakt nu de geluiden van heavy metalband op 10.000 toeren, het is nu de 2e keer dat het gebeurt binnen de 5000km.

Ik begin er nu toch wel een beetje moe van te worden.

Het probleem is dat de lagers van het tussentandwiel de krachten niet kunnen weerstaan, wat gaat leiden tot zeer snelle slijtage van de naaldlagers en de as.

Ik heb nu de naaldlagers vervangen door conische lager met veel grotere dinamische draaggetalen.

Het tussen tandwiel heb ik uitgedraaid zodat de lagers er in gemonteerd kunnen worden, ik heb een nieuwe as gemaakt van 42 chr ni , gelijk aan die van advanced adapters, zodat je de lagers na kan stellen. zie bijlage.

Morgen gaan we het zaakje weer afbouwen en gaan het weer proberen, mischien halen we nu de 10.000 km zonder moeite.

Fotos volgen

Nou we hebben de 10.000km gehaald:D, ware het niet dat Ballenstedt mijn spicer 18 te veel werd, hij is nu door midden gebroken:wacko:, troost is wel dat de lagers het goed hebben gehouden:whistle:.

Maar goed we geven niet op, ik had nog wel 1 liggen dus die er maar onder, op naar de volgende 10.000km en Ballenstedt

nou dooeii

bewerkt door Ab
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou we hebben de 10.000km gehaald:D, ware het niet dat Ballenstedt mijn spicer 18 te veel werd, hij is nu door midden gebroken:wacko:, troost is wel dat de lagers het goed hebben gehouden:whistle:.

Maar goed we geven niet op, ik had nog wel 1 liggen dus die er maar onder, op naar de volgende 10.000km en Ballenstedt

nou dooeii

Zorg bij het eerst volgende evenement dat er geen stroom is.

Kennen ze 's nachts ook niet met een Dremel je tussenbak inslijpen.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Aitze,

Als ik jou was, zou ik beginnen met een huis van een Dana20 van een CJ. De Dana20 en Dana/spicer18 gebruiken namelijk hetzelfde huis. Echter zijn er twee belangrijke verschillen. De Dana20 heeft een dikkere as in het tussentandwiel en het centreerlager op de versnellingsbak heeft een andere diameter. (Er zijn modellen Dana/spicer18 waar al wel het grotere lager van de dana20 in zit. Als je zo'n Dana/spicer18 hebt, heb je gelijk al de dikkere as in het tussentandwiel... dit is wat je eigenlijk zoekt).

Alle tandwielen, enz, van de Dana/spicer18 kun je bouwen in het huis van de Dana20. Op de as van het tussentandwiel moet je dan de naaldlagers van de Dana20 (her)gebruiken. Voor de aansluiting op de versnellingsbak moet je een ring draaien of een adaptie-ring bij Advance-Adapters of Novak-Adapters bestellen.

De Dana20 staat niet bekend voor zijn/haar lager-problemen......

Jos Reuling

Nou we hebben de 10.000km gehaald:D, ware het niet dat Ballenstedt mijn spicer 18 te veel werd, hij is nu door midden gebroken:wacko:, troost is wel dat de lagers het goed hebben gehouden:whistle:.

Maar goed we geven niet op, ik had nog wel 1 liggen dus die er maar onder, op naar de volgende 10.000km en Ballenstedt

nou dooeii

Link naar opmerking
Deel via andere websites

<_< Hallo Jos de spicer 18 is voor mij een compleet studie object geworden,

op school had ik hiervoor zeker een 10 gekregen:yes:.

Ik heb de kast met de dikke as, en heb het tussen tandwiel aangepast met conische lagers.

De oude kast is gebroken in de 4 wiel hoog, hier kunnen ze niet tegen, er komen teveel krachten op de zijkant van de kast.

Deze winter bouw ik een andere as (amc 20 van een wagoneer)onder de auto met het dif in de midden en vervang de tussenbak voor een dana 300, ik denk dat de problemen dan wel voorbij zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...