Spring naar bijdragen

Zonnepaneel voor accu.


Recommended Posts

Hallo Jeepers. Ik zag van de week een zonnecelpaneeltje bij Action.

Dit zou een oplossing kunnen zijn om de accu bij langere stilstand op lading te houden. Er zitten 2 accuklemmen bij. Ook een stekker voor eventueel op de dashcontact, maar dat is bij mij niet aangesloten als de Jeep is afgesloten .

Het paneel wordt met een ingebouwde ladingscontroleled afgeleverd.

Het ziet er zeer solide uit. Voor slechts 9,95 euro geen buil aan te vallen.:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

TIP: Bewaar de bon goed! die van mij heeft een uurtje een teken (laadlampje) van leven gegeven.. niks solide dus!:blush::(

Hallo Jeepers. Ik zag van de week een zonnecelpaneeltje bij Action.

Dit zou een oplossing kunnen zijn om de accu bij langere stilstand op lading te houden. Er zitten 2 accuklemmen bij. Ook een stekker voor eventueel op de dashcontact, maar dat is bij mij niet aangesloten als de Jeep is afgesloten .

Het paneel wordt met een ingebouwde ladingscontroleled afgeleverd.

Het ziet er zeer solide uit. Voor slechts 9,95 euro geen buil aan te vallen.:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja. Misschien nog te ruilen en/of te repareren, want het is natuurlijk geen technisch hoogstandje. Morgen ga ik er een aanschaffen.

Het vermogen zal ik meten. In ieder geval is het 12 volt.

Het wattage en/of opbrengst in amp. zal afhankelijk zijn van de lichtintensiteit.

Wordt vervolgd. :B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het wattage en/of opbrengst in amp. zal afhankelijk zijn van de lichtintensiteit.

hier denk ik zit het probleem.

In de winter wanneer je de batterij het meest belast, gaat het ding meestal niks geven, en 's nachts schijnt de zon niet.

Ik gebruik een druppellader van de lidl, die kostte 6.99 euro en werkt perfect. Batterij is altijd in topconditie voor een paar cent per dag.

En dit werkt ook 's nachts... :B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Wel het is natuurlijk heel mooi zonnig weer.

80 mA bij 17 Volt geeft het paneel. Net genoeg om de accu op mooie zonnige dagen op nivo te houden, maar niet echt om hem opteladen.:B

p.s. We kunnen er natuurlijk 2 stuks parallel schakelen.

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Wel het is natuurlijk heel mooi zonnig weer.

80 mA bij 17 Volt geeft het paneel. Net genoeg om de accu op mooie zonnige dagen op nivo te houden, maar niet echt om hem opteladen.:B

p.s. We kunnen er natuurlijk 2 stuks parallel schakelen.

Probleem met parralel schakelen is , dat ze beide niet dezelfde spanning zullen leveren , met als gevolg dat ze elkaar gaan voeden.

Dus is natuurlijk wel op te lossen met 2 diode's , dit kost je alleen wel 0.5 volt per zonnecel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb ook een zonnepaneel om de accu van mijn bootlier opteladen werkt perfect. er staat wel bij dat het loodaccu's is. maar een gelaccu laad hij ook goed op. elke keer als ik weer op de camping kom. dan zie ik op mijn accumeter dat de accu weer vol is. ik heb hem gekocht bij omvormer.net

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Ik heb de site van omvormer.net bezocht.

De aangeboden zonnecel voor druppellading is exact de zelfde als van Action. Of toch niet..........?

:) Ook de bijgeleverde draden en bevestigingdopjes.

Boris, In het paneel zit een ingebouwde diode:rolleyes:

/www.fototime[img src=http:/.com/5CD9D82EB9A1701/medium.jpg]

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo. Ik heb de site van omvormer.net bezocht.

De aangeboden zonnecel voor druppellading is exact de zelfde als van Action. Of toch niet..........?

:) Ook de bijgeleverde draden en bevestigingdopjes.

Boris, In het paneel zit een ingebouwde diode:rolleyes:

Dan hebben ze daar al over na gedacht.

Probleem weer op gelost.

Wim : even off-topic Heb je de KWH-meter al aan de gang ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit nieuwsgierigheid ook zo'n paneeltje gehaald.

Zit nogal eens met electronica te knutselen. Heb even gemeten aan dat ding.

Met het najaarszonnetje laadt hij zo'n 60 a 70 milli-Ampere. Heb hem aan een NiCad accu gehangen welke ik wel eens gebruik voor experimenten. Houdt hem lekker op peil. Vind het een leuk ding, "Value for Money"

Om de auto-accu op peil te houden is die best wel geschikt als alternatief voor de legio druppelladers welke te koop zijn. Uiteraard niet als je daarvoor je kontakt aan moet houden. Als dit het geval is, kan hij met de bijgeleverde kabel wel rechstreeks aan de accu worden aangesloten.

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha. Ik ga denk ik een vaste aansluiting maken rechtstreeks vanaf mijn accu. Wel met een schakelaar i.v.m. met hogere spanningen met starten.

Misschien als het budget het toelaat een klein zekeringetje ertussen.:D

/www.fototime[img src=http:/.com/5CD9D82EB9A1701/medium.jpg]

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Tja. Maar in deze dure kersttijd is mijn zakgeld niet toereikend voor zulke grote uitgaven. Het paneel kost bijna 10 euros!

Ik heb nu wel de ruimte om mijn GPS houder erop te plakken.(het is glas)

bewerkt door wim hoppenbrouwers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...