Spring naar bijdragen

APK herkeuring vs spoorbreedte


Raven
 Share

Recommended Posts

Daar mijn American Racing velgen meer uitsteken dan de standaard Jeep-velgen, heb ik bredere fenders gemonteerd.

Vandaag wilde ik een afspraak maken om de grotere spoorbreedte op kenteken te laten zetten.

Blijkt dat niet zo maar te gaan!

Ik kan de auto op grotere breedte laten keuren en het kenteken aan laten passen, maar dan wordt de spoorbreedte ook meteen vergeleken met de typegoedkeuring.

Als er andere velgen op zitten, waardoor de spoorbreedte groter wordt, dient de autofabrikant aan te geven dat dat geen kwaad kan omdat de krachten op de wielbouten anders worden. Er schijnt geen fabrikant te zijn, die dat doet.

Als de spoorbreedte dus niet klopt, wordt de auto niet goedgekeurd en het kenteken dus niet aangepast.

Advies van de RDW:

Laat de auto keuren met originele velgen en bredere flares en dan wordt de grotere breedte op het kenteken genoteerd.

Daarna kan ik dan de bredere velgen er weer op zetten, wat dan natuurlijk niet mag, maar niemand die daar op let <_<

Zijn er mensen geweest die dezelfde problemen hebben gehad?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen. <_<

Ik zou zeggen, laat wat betreft de spoorbreedte de boel vooral de boel.

Geen slapende honden wakker maken en al helemaal niet laten keuren.

Kost gewoon teveel voor iets wat niet nodig is.

Spoorbreedte heeft wel een maximum marge van een paar procent (2 geloof ik?) maar daar wordt nauwelijks naar gekeken.

Belangrijker is dat de draaiende delen niet uit mogen steken, dus het advies van de RDW lekker volgen: keuringsbandjes gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een collega heeft net het één en ander over ET-waardes uitgelegd en misschien valt het allemaal nog wel mee.

Blijken de ET-waardes van oude en nieuwe velg niet 'bijna' gelijk te zijn, stap ik ook maar over op een APK-setje.

Eigenlijk had ik altijd begrepen dat de APK setjes voor degenen waren die geen bredere flares hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens American Racing hebben mijn velgen 15X7 OUTLAW II 5X4.5 -6 een offset van -6 mm.

Als ik het goed begrijp dan zit het bevestiginspunt dan 6 mm naar binnen uit het midden van de velg. Of niet?

Weet iemand de ET-waarde van een standaard Jeep-velg ( YJ 91, XJ 9* ) ?

Addendum:

Never mind, heb niet goed gezocht. Standaard ET-waarde blijkt 30 te zijn voor een Wrangler, dus dat wordt een verschil van 36 mm

bewerkt door Raven
addendum
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals Kameel zegt;

Niet druk maken over je spoorbreedte. Mijn assen gemeten van buitenkant profiel<-->buitenkant profiel zijn 194 cm....Fender flares van 16 cm.

Dat wil zeggen dat de banden 7 cm. buiten de flares liggen!!! (omdat 't kan en 'k vind 'm mooi op z'n wielen staan zo. :-)

Heb een keurmeester die 'm goedkeurd maar er liggen wel keuringswielen in voor eventuele steekproef.

Als met je flares de banden max 3 cm buiten de flares steken zou ik me geen zorgen maken over de keuring enzo.

Ben na 6 jaar nog nooit aangehouden voor m'n breedte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alles ligt nu netjes binnen de flares ( 6" ), dus ik dacht dat ik dat officieel kon maken.

Het risico blijft dat er getwijfeld wordt aan de breedte van de auto.

Als dat nagemeten wordt, blijkt de auto opeens 5 inch breder te zijn dan op het kenteken staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zoals ik het lees heb je een grijskenteken daar staat de breedte op het kenteken maar daar wordt niet meer naar gekeken bij de apk

maar alleen als je aangehouden wordt door zo´n blauw petje en die kan je daarvoor bekeuren of erger je kent innemen dat hij niet overeenkomstig met je kent is

je zal niet de eerste zijn die dit overkomt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar mijn American Racing velgen meer uitsteken dan de standaard Jeep-velgen, heb ik bredere fenders gemonteerd.

Vandaag wilde ik een afspraak maken om de grotere spoorbreedte op kenteken te laten zetten.

Blijkt dat niet zo maar te gaan!

Ik kan de auto op grotere breedte laten keuren en het kenteken aan laten passen, maar dan wordt de spoorbreedte ook meteen vergeleken met de typegoedkeuring.

Als er andere velgen op zitten, waardoor de spoorbreedte groter wordt, dient de autofabrikant aan te geven dat dat geen kwaad kan omdat de krachten op de wielbouten anders worden. Er schijnt geen fabrikant te zijn, die dat doet.

Als de spoorbreedte dus niet klopt, wordt de auto niet goedgekeurd en het kenteken dus niet aangepast.

Advies van de RDW:

Laat de auto keuren met originele velgen en bredere flares en dan wordt de grotere breedte op het kenteken genoteerd.

Daarna kan ik dan de bredere velgen er weer op zetten, wat dan natuurlijk niet mag, maar niemand die daar op let :unsure:

Zijn er mensen geweest die dezelfde problemen hebben gehad?

Zoals jij weet zitten wij behoorlijk veel in het transport te kloten. Ik kan je 1 hele goede tip geven. Maak slapende honden nooit wakker! Als je bij de RDW een afspraak maakt en een keurmeester van de RDW gaat jouw jeep bekijken is de kans aanwezig dat hij de rest van de wagen ook gelijk een beetje gaat nalopen. Doordat jij bredere fenders heb gemonteerd kom jij niet meer aan die 40 cm regeling mbt je hoofdverlichting ben ik bang. Ik had de RDW gebeld en die vertelden mij dat de afstand tussen je hoofdverlichting en je uiteinde fender niet meer mag bedragen als 40cm. Ik heb het dan niet over je stadsverlichting. Bij een APK in een garage kan je daar wel onderuit komen maar bij de RDW gaan ze dit nameten. En dan ben ik bang dat ook jij boven die 40 cm uit zal komen.

Doordat je wagen natuurlijk verder ook wat aangepast is is de kans aanwezig dat de keurmeester de rest ook wil bekijken. Hij is verhoogd , heeft grotere banden , gewicht jeep kan opnieuw bepaald worden en wie weet wat hij nog meer wil bekijken. Wij komen elke maand een aantal keren bij de rdw en soms staan we binnen 15 minuten buiten en kijken ze amper naar onze voertuigen maar er zijn ook dagen bij dat de keurmeester alles gaat nalopen en dan zitten we gewoon zomaar 2 uur binnen. Dus die aanpassing van je spoorbreedte op je kentekenbewijs kan dus ook nadelige gevolgen hebben als ze heel je wagen verder gaan bekijken. De keurmeester van de RDW is daar zelf vrij in om te bepalen of hij je wagen verder wil inspecteren of niet.

Het grootste probleem lijkt mij dat Jeep Nederland zijn goedkeuring moet geven dat dit geen gevaar zal opleveren. Jeep kennende zullen zij daar niet snel aan meewerken. Doordat je spoorbreedte is veranderd is je wagen veranderd conform kenteken. Dan kan ik mij niet voorstellen dat Jeep Nederland zijn typegoedkeuring zal herzien en zijn goedkeuring zal geven op de nieuwe spoorbreedte.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...