Spring naar bijdragen

achteras vervangen


Recommended Posts

beste mede jeepers.

we moeten (lees mijn vader en ik) een achteras van een grand cherokee uit 96 gaan vervangen,

zijn er punten waar we op moeten letten en hoelang ben je hier ongeveer mee bezig als alles een beetje meezit,zijn er spullen die je extra nodig hebt,

is er mischien ergens een how to te vinden.

graag hoor ik van jullie

mvg jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij de oude as kwam er allemaal ijzervijlsel uit en maakte een soort van schurend geluid tijdens het rijden,

we hebben nu een andere as gehaald,maar wat zijn die dingen zwaar zeg.

ik ga maar eens beginnen en kijken wat ik tegenkom.

bedankt voor de reacties.

groet

Let je wel goed op dat je andere as dezelfde verhouding heeft als je oude as. De achterassen zijn namelijk in diverse verhoudingen geleverd. Van 3.07 tm 4.10. Dit is afhankelijk van de uitvoering van de Cherokee. Benzine of diesel , 2.5 of 4 liter , automaat of handbak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de as zit er nu dan eindelijk onder

kan dat veel uitmaken als die verhoudingen verschillen?

de auto is zelf uit 96,de as die er nu onder zit is van een 5.2 1998er

dit heeft toch met de trekkracht te maken

.

Als er verschil zit in de overbrengverhouding gaat de vooras en de achteras met een verschillende snelheid draaien.Je achteras gaat dan bv sneller draaien als de vooras waardoor er verschrikkelijke wrijvingen ontstaan waardoor of tussenbak of één van de assen de strijdt opgeeft.

Het jaartal of type motor is niet zo van belang maar de overbrengverhouding is het allerbelangrijkst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoe kan ik dit controleren?

wij hebben deze as via onderdelenlijn.nl,daar moet je je type auto opgeven en aan de hand van je kenteken gaan zij opzoek naar eenzelfde onderdeel,

dus dit zal dan toch goed moeten zijn,ik zie de bui al hangen dat die kolere as er weer onderuitmoet.

merk je met rijden dat de verhoudingen niet goed zijn?

bewerkt door jeroen83
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het goed is zit er op het diff deksel tussen de boutjes 2 plaatjes geschroefd.Het ene plaatje staat op LIMITED SLIP en het andere plaatje staan allemaal nummers op.

Het nummer linksonder is de overbrengverhouding,bv 3,73 of 3,55.

Wanneer er geen plaatjes meer opzitten wat vaak gebeurt zal je de tanden van het kroonwiel en pignonwiel moeten tellen en deze door elkaar delen.

Het type en of bouwjaar zijn geen leidraad om vast te stellen welke verhouding er in de as zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

moet je dat merken met rijden,want de as zit er nu onder en ik hoor niks vreemds.

om eerlijk te zijn weet ik niet of er verschil zit in de overbrenging,:bye1:

ze zagen er precies hetzelfde uit ook vanbinnen.

Hoi Jeroen

Heb je de jeep al in 4wd geschakeld wat hoor je dan, in 2wd zal je meen ik niks horen want je vooras wordt niet mee aangedreven.

Zou toch maar ff je diff controlleren tel de tanden van het kroonwiel of controlleer de nummers die op het kroonwiel.

Met een verschil in verhoudingen rij je in 4wd toch het een keer in stukken, de assen gaan tegen werken. De verhouding behoort gelijk te zijn zodat de assen even veel omwentelingen maakt als deze in 4wd is geschakeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Ik lees regelmatig over die slijpsel in de olie van de achteras... effe een vraagje. We hebben net nieuwe olie laten zetten in de diffs en de monteur zei dat er wat, niet veel, slijpsel in de olie zat. Mag je dan nog wel rijden? Zo ja hoe lang duurt het voordat de achter diff vervangen moet worden? Is dat dagen of weken of maanden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...