jeroen83 Geplaatst July 30, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 30, 2008 beste mede jeepers. we moeten (lees mijn vader en ik) een achteras van een grand cherokee uit 96 gaan vervangen, zijn er punten waar we op moeten letten en hoelang ben je hier ongeveer mee bezig als alles een beetje meezit,zijn er spullen die je extra nodig hebt, is er mischien ergens een how to te vinden. graag hoor ik van jullie mvg jeroen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Black Moose Geplaatst July 30, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 30, 2008 wat markeerd er met de oude as? Is die echt niet meer te repareren? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
larsjonk Geplaatst July 31, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 31, 2008 Heb wel eens mijn vooras vervangen en een achteras lijkt mij makkelijker omdat er geen stuurinrichting bij komt kijken:whistle: deed er een uur of 6 over maar was wel gewoon in mijn eigen garage zonder brug enz. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst July 31, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 31, 2008 Een uurtje of 3 werk. Eigenlijk kom je geen gekke dingen tegen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst July 31, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 31, 2008 bij de oude as kwam er allemaal ijzervijlsel uit en maakte een soort van schurend geluid tijdens het rijden, we hebben nu een andere as gehaald,maar wat zijn die dingen zwaar zeg. ik ga maar eens beginnen en kijken wat ik tegenkom. bedankt voor de reacties. groet Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst July 31, 2008 Rapporteren Share Geplaatst July 31, 2008 bij de oude as kwam er allemaal ijzervijlsel uit en maakte een soort van schurend geluid tijdens het rijden,we hebben nu een andere as gehaald,maar wat zijn die dingen zwaar zeg. ik ga maar eens beginnen en kijken wat ik tegenkom. bedankt voor de reacties. groet Let je wel goed op dat je andere as dezelfde verhouding heeft als je oude as. De achterassen zijn namelijk in diverse verhoudingen geleverd. Van 3.07 tm 4.10. Dit is afhankelijk van de uitvoering van de Cherokee. Benzine of diesel , 2.5 of 4 liter , automaat of handbak. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst August 1, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2008 de as zit er nu dan eindelijk onder kan dat veel uitmaken als die verhoudingen verschillen? de auto is zelf uit 96,de as die er nu onder zit is van een 5.2 1998er dit heeft toch met de trekkracht te maken . Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst August 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2008 ....kan dat veel uitmaken als die verhoudingen verschillen?...... Je gaat me toch niet vertellen dat je er zomaar een as onder hebt gedaan ? Die diff verhoudingen van voor en achter MOETEN gelijk zijn ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst August 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2008 de as zit er nu dan eindelijk onderkan dat veel uitmaken als die verhoudingen verschillen? de auto is zelf uit 96,de as die er nu onder zit is van een 5.2 1998er dit heeft toch met de trekkracht te maken . Als er verschil zit in de overbrengverhouding gaat de vooras en de achteras met een verschillende snelheid draaien.Je achteras gaat dan bv sneller draaien als de vooras waardoor er verschrikkelijke wrijvingen ontstaan waardoor of tussenbak of één van de assen de strijdt opgeeft. Het jaartal of type motor is niet zo van belang maar de overbrengverhouding is het allerbelangrijkst. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst August 1, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2008 moet je dat merken met rijden,want de as zit er nu onder en ik hoor niks vreemds. om eerlijk te zijn weet ik niet of er verschil zit in de overbrenging, ze zagen er precies hetzelfde uit ook vanbinnen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
koelerke Geplaatst August 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2008 als de verhouding niet dezelfde is kan deze zelf vuur vatten,olie wordt enorm warm controleren dus!!!!!! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst August 1, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2008 (bewerkt) hoe kan ik dit controleren? wij hebben deze as via onderdelenlijn.nl,daar moet je je type auto opgeven en aan de hand van je kenteken gaan zij opzoek naar eenzelfde onderdeel, dus dit zal dan toch goed moeten zijn,ik zie de bui al hangen dat die kolere as er weer onderuitmoet. merk je met rijden dat de verhoudingen niet goed zijn? August 1, 2008 bewerkt door jeroen83 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst August 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2008 Als het goed is zit er op het diff deksel tussen de boutjes 2 plaatjes geschroefd.Het ene plaatje staat op LIMITED SLIP en het andere plaatje staan allemaal nummers op. Het nummer linksonder is de overbrengverhouding,bv 3,73 of 3,55. Wanneer er geen plaatjes meer opzitten wat vaak gebeurt zal je de tanden van het kroonwiel en pignonwiel moeten tellen en deze door elkaar delen. Het type en of bouwjaar zijn geen leidraad om vast te stellen welke verhouding er in de as zit. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Green bear Geplaatst August 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2008 moet je dat merken met rijden,want de as zit er nu onder en ik hoor niks vreemds.om eerlijk te zijn weet ik niet of er verschil zit in de overbrenging, ze zagen er precies hetzelfde uit ook vanbinnen. Hoi Jeroen Heb je de jeep al in 4wd geschakeld wat hoor je dan, in 2wd zal je meen ik niks horen want je vooras wordt niet mee aangedreven. Zou toch maar ff je diff controlleren tel de tanden van het kroonwiel of controlleer de nummers die op het kroonwiel. Met een verschil in verhoudingen rij je in 4wd toch het een keer in stukken, de assen gaan tegen werken. De verhouding behoort gelijk te zijn zodat de assen even veel omwentelingen maakt als deze in 4wd is geschakeld. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst August 1, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2008 nou alles is gelukkig goed dankzij jeeped heb ik de 2 type plaatjes kunnen matchen en ze zijn allebei 3 73 pfff gelukkig beetje stom om dat niet vantevoren te checken natuurlijk,maar nu zal ik dat niet meer vergeten bedankt voor de reacties Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EJG Geplaatst August 1, 2008 Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2008 Toch nog een vraagje... Heb je alleen de as vervangen omdat er slijpsel in zat ? Heb je de oude as nog opengemaakt ? Zo ja , zag je nog iets vreemds ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst August 2, 2008 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2008 nee heb eigenlijk,de as niet open gemaakt,er kwam wel allemaal lichtgrijse olie uit met ijzervijlsel erin echt een hoop. de auto is nu ook weer fluisterstil,dus ik vindt het wel best zo. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
manos Geplaatst July 28, 2010 Rapporteren Share Geplaatst July 28, 2010 Ik lees regelmatig over die slijpsel in de olie van de achteras... effe een vraagje. We hebben net nieuwe olie laten zetten in de diffs en de monteur zei dat er wat, niet veel, slijpsel in de olie zat. Mag je dan nog wel rijden? Zo ja hoe lang duurt het voordat de achter diff vervangen moet worden? Is dat dagen of weken of maanden? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeroen83 Geplaatst August 2, 2010 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2010 Ik denk dat als je voor de rest niets merkt qua geluid vanuit het diff, je nog wel even kan doorrijden, maar het is wel een punt om in de gaten te houden. Iemand hier een andere mening over. Mvg jeroen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.