Spring naar bijdragen

accu laad niet meer op ondanks nieuwe dynamo


bm1995
 Share

Recommended Posts

Ik dacht het probleem op te lossen door de dynamo te vervangen maar helaas de accu laad nog steeds niet op.

Door het loskoppelen van de accu pool tijdens het draaien van de motor slaat de motor uit.

Er is mij verteld dat het probleem in de PCM zit of tewijl de computer achter het ruitenwisser vloeistof tankje.

Heeft iemand hier ervaring mee....

Kan het probleem alleen nog in de pcm zitten.

Barry

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik accu onder een aparte lader zet en vervolgens de auto start dan start hij ook maar na een kwartier rijden is de accu leeg een slaat de auto uit. Dus laadt de accu niet tijdens het rijden.

Maar na het vervangen van de dynamo nog steeds hetzelfde probleeem?

Ik heb gehoord dat het dan in de computer van de auto zit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou het aan de computer liggen? Dat snap ik niet zo.

Stel dat hij slecht loopt of helemaal niet dan kan ik me voorstellen, maar de hij start meteen en stopt blijkbaar pas als de accu leeggetrokken is?

Wat geeft je voltmeter aan als de motor loopt? Of heb je daar niet naar gekeken?

Je zegt zelf al dat hij tijdens het rijden niet oplaadt, is de dynamo goed aangesloten? (is het wel het goeie type)

Misschien had je corrosie aan contactpunten/stekkers en is dat na de nieuwe dynamo niet weggehaald of schoongemaakt?

Zijn de kabels nog goed?

Meet eens hoeveel laadstroom de accu krijgt als de motor loopt..12 volt of minder is niet goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou het aan de computer liggen?

Omdat de voltage regulator, de spanningsregelaar die de hoogspanning van de alternator omzet naar 13.8 volt zich in de computer van het motormanagement bevindt....

De alternator levert echter geen gelijkspanning, maar een hoge wisselspanning.

Die wisselspanning wordt in het achterste gedeelte van de alternator gelijkgericht met vermogensdioden. De regeling van de hoogte van de laadspanning vindt plaats met een veelal elektronische regelaar die bij de jeep in de motor management computer zit. Deze regelaar meet de waarde van de opgewekte spanning en bepaalt of de rotor van de alternator wel of geen voedingsspanning krijgt. . De regelaar doet dus niets anders dan in- en uitschakelen. het aantal malen in- en uitschakelen is afhankelijk van de belasting- bepalend voor het handhaven van de ingestelde spanning. Bij volle accu's kan het voorkomen dat de laadregelaar wel tienduizend maal per seconde schakelt.

Tijdens het draaien van de alternator wordt een klein deel van de opgewekte stroom gelijkgericht in aparte dioden om de rotor van spanning te voorzien(de "velddioden"). Bij het opstarten van de dynamo is die stroom voor de velddioden er nog niet en zal die van buiten moeten worden aangevoerd door het "laadstroomcontrolelampje" als weerstand te gebruiken.

Van zodra de alternator draait, moet dit lampje uitgaan en levert ie zelf genoeg stroom.

Die gelijkspanning wordt dan verminderd door de regulator tot de 13.8 volt die naar de accu gaat om hem op te laden. Het spanningsverschil wordt gedissipeerd onder vorm van warmte. (lees: hitte)

Als dit in orde is, meet je de klemspanning op de accu, die moet 13.8 zijn.

Als die minder is dan is je voltage regulator naar het transistorwalhalla vertrokken... en die zit dus juist in die computer...

een vriend van mij had een motorfiets (Yamaha) met hetzelfde probleem als van jouw Jeep. Na een paar nieuwe batterijen hebben we de voltage regulator doorgemeten en die was kapot. Bleek dat Yamaha had besloten dit onder het zadel te steken, waar hij snikheet werd.

Ik heb dan een voltage regulator van een sloop suzuki gekocht, en er 4 lange draden aan gesoldeerd. Deze regulator heb ik dan onder de koplamp gemonteerd in volle wind. Nu blijft het ding lekker koel en er zijn geen problemen meer.

Eventueel, als je boordcomputer niet kan vervangen worden, kun je misschien met een aparte regulator werken.

Maar eerst even je meetwaarden mededelen, dan kunnen we je verder helpen...

Oh ja, zoek ook eens of er zekeringen zijn die de Power Control Module (de computer dus) beveiligen. Check alle zekeringen op corrossie, en controleer ook op onderbrekingen in de bekabeling van de alternator. Als laatste bekijk je dan de PCM...

en Oh ja (2) (ben precies columbo...): is die ruilalternator die je erop hebt wel goed ?

bewerkt door fransdemers
er valt me steeds iets nieuws te binnen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

fouten, welnu, laat het ons vergissingen noemen:

1ste vergissing: het is geen dynamo. Een dynamo levert gelijkspanning aan de koolborstels. Werd gebruikt tot de jaren '60 in auto's omdat de halfgeleidertechniek nog niet ver genoeg stond. Dynamo's hebben maar zwakke prestaties en leveren maar veel stroom als ze snel draaien.

In een moderne auto vanaf de jaren 80 zitten alternatoren. Deze leveren wisselspanning en hebben reeds 70% van hun vermogen bij stationair toerental van de motor.

Binnenin de alternator zitten vermogensdioden die de driefasige wisselspanning gelijkrichten.

2de vergissing: de spanningsregelaar zit nooit in de alternator zelf maar is een aparte module die bij Jeep in de PCM zit, maar bij andere auto's en moto's soms een apart bakje is ergens in het motorcompartiment.

Jammer genoeg zegt chrysler letterlijk dat de spanningsregelaar niet kan worden geserviced en dat gans de PCM moet vervangen worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De spanningsregelaar kan wel degelijk IN de altenator zitten. Zeer veel merken hebben dat, ook veel Jeeps. De YJ met 4.2 motor bijvoorbeeld...

De 4.0i HO's hebben een veldsturing vanuit de PCM.

Maareh... ik lees ven over meten enzo... maar meet eens of er, bij uitgeschakelde motor, 12 V (accuspanning) op de B+ van de altenator staat. Zoniet is er waarschijnlijk een zekering in het PDC ( die zwarte kast met zekeringen en relais bij je accu) stuk.. Of eigenlijk zijn het dan 2 zekeringen, want er staan er 2 parallel. Uit m'n hoofd zijn het 50 amp. exemplaren.

Overigens is het losnemen van de accuklemmen bij draaiende motor sterk af te raden. Als de dynamo z'n werk doet, bestaat er kans op een spannuingspiek die de dioden en/of de electronica die her en der in de auto zit defect raken! Niet meer doen dus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn inderdaad twee zekeringen van 50A doorgebrand. Morgen op zoek naar deze "grote" zekeringen en hopen dat hiermede het probleem is opgelost.In ieder geval blij dat het niet in de dure PCM zit. Accu polen niet meer los halen dus, dacht een makelijke manier te hebben om de dynamo te testen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn inderdaad twee zekeringen van 50A doorgebrand

Oef...

;)

dat helpt je al een eind vooruit natuurlijk.

zou het kunnen zijn dat die zekeringen doorgebrand zijn, toen de vorige alternator er nog op stond ? Misschien had die een inwendige sluiting waardoor de zekeringen zijn doorgebrand.

Ik duim ... :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bravo ! :D

Dus hebben we hieruit geleerd dat de oude alternator de zaak heeft doen sluiten, waardoor de zekeringen zijn gesprongen.

De nieuwe alternator wou dus wel werken , maar hij kon niet door de defecte zekeringen.

Mogen we hieruit besluiten dat de spanningsregelaar in de PCM dus in feite goed beveiligd is ?

Al bij al hebben we veel geleerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt! Bij de "non HO" 4.0i zit de spanningsregelaar ook nog in de dynamo.

Enne.. officieel is het de altenator, maar als je Dynamo schrijft, weet iedereen wat je bedoelt! Waarschijnlijk nog meer mensen dan wanneer je het kreng een altenator noemt.

Maar officieel: Altenator.:D

Mooi trouwens dat het probleem met de niet ladende altenator is opgelost. De oorzaak van de geklapte zekeringen kan natuurlijk veel zijn. Meest waarschijnlijk is er echter een diode in de altenator defect geraakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alternating current is in het Engels de benaming voor Wisselstroom.

Een dynamo levert volgens het boekje gelijkstroom.

Vandaar dat men die naam Alternator begon te gebruiken. Maar vele technici bleven ook de oude naam dynamo gebruiken, zelfs al bedoelden ze de alternator.

Vandaar ook de afkortingen AC voor wisselstroom en DC voor gelijkstroom.

En AC/DC natuurlijk voor veel whisky... :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alternating current is in het Engels de benaming voor Wisselstroom.

Een dynamo levert volgens het boekje gelijkstroom.

Vandaar dat men die naam Alternator begon te gebruiken. Maar vele technici bleven ook de oude naam dynamo gebruiken, zelfs al bedoelden ze de alternator.

Vandaar ook de afkortingen AC voor wisselstroom en DC voor gelijkstroom.

En AC/DC natuurlijk voor veel whisky... :bye1:

Ik dacht altijd dat een dynamo wisselstroom opwekt die gelijk wordt gericht...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hahaha, :yes: er komt hier geen einde aan.

Een dynamo of gelijkstroomgenerator (meervoud: dynamo's) is een machine waarin mechanische energie binnenkomend via een draaiende as, omgezet wordt in electrische gelijkstroomenergie. Er is dus geen gelijkrichting, omdat er niks gelijk te richten valt.

Maar natuurlijk is de naamgeving misleidend. Men spreek dan ook best van de gelijkstroomdynamo en eventueel de wisselstroomdynamo, waarmee men de alternator bedoelt.

In ieder geval zit in onze moderne Jeeps een alternator al dan niet met ingebouwde spanningsregelaar.

let op, er is een verschil tussen de spanningsregelaar die ervoor zorgt dat de spanning altijd netjes 13.8 volt bedraagt en de gelijkrichter die de wisselstroom van de alternator in gelijkstroom omzet. Die twee dingen hoeven niet noodzakelijk samen te zitten in één doosje.

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...