Spring naar bijdragen

Flowkooler, High Flow, tegen koelproblemen


F.M
 Share

Recommended Posts

heb je koelproblemen met je motor. en je hebt al alles uitgeprobeerd om het tegen tegaan zoals. een nieuwe radiateur of een andere fan of een thermostaat of de waterpomp. en somigen plaatsen nog luchtroosters op de motorkap. en als het probleem is nog niet verholpen.

probeer dit eens

de Flowkooler High Flow. dat is een waterpomp met een dubbele aantal schoepen op het rad. een standaard waterpomp heeft er 8 schoepen op het rad zitten. en de flowkooler heeft er 16 schoepen op het rad zitten. en het voordeel hiervan is. dat bij een laag toerental 900 rpm de flowkooler 100% beter koelt. en 22% meer water in het blok pompt. is wel fijn als je in de file staat. en vanaf 2000 rpm produceert de flowkooler 20% meer koeling.

pas geleden heb ik ook een flowkooler bij mij 304 V8 op gebouwd. daarna ben ik gaan terreinrijden. en de motor koelt nog beter dan voorheen. ik zie de temperatuurmeter niet meer omhoog schieten. wat voorheen weleens het geval was.

en de Flowkooler High Flow is leverbaar voor de 4-6-8 cyl CJ YJ en TJ

voor meer info kijk eens op www.flowkoolerwaterpumps.com

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klinkt interessant. Maar... meer water door het blok pompen (= sneller pompen) zal volgens mij niet altijd werken. Als het water te snel doorgepompt wordt, krijgt het niet de kans om de hitte op te nemen. Ik las laatst de vergelijking met je vinger onder de hete kraan doorhalen. Doe je dat snel dan voel je niets, doe je dat langzaam, dan krijgt de hitte wel de kans je vinger te verwarmen...

Of zo'n pomp werkt zal denk ik dus afhangen van de ideale doorstroomsnelheid. Als de standaard pomp onder de ideale snelheid ligt, en de FlowKooler ligt dichter bij de ideale snelheid, dan zal het goed werken.

Zelf ga ik eerst eens die truuk met het aanpassen van de fan visco doen (zodat die eerder gelocked wordt).

Maar deze link gaat zeker in het archief, wie weet komt er wel zo een op wanneer de waterpomp het een keer begeeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oja je moet er ook nog flowkooler thermostaat bijkopen. anders heeft het geen nut. dat was bij mij in het begin ook het geval. je hebt 3 soorten thermostaten. 160F=72c 180F=82c 195F=92c . alleen de 195F is voor jeeps met een computer met electronisch gestuurde choke. bij mij zit ereen 160F in. dat heb ik ook gedaan omdat ik op lpg rij. omdat lpg een hogere verbrandingstemperatuur heeft dan van benzine

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klinkt interessant. Maar... meer water door het blok pompen (= sneller pompen) zal volgens mij niet altijd werken. Als het water te snel doorgepompt wordt, krijgt het niet de kans om de hitte op te nemen. Ik las laatst de vergelijking met je vinger onder de hete kraan doorhalen. Doe je dat snel dan voel je niets, doe je dat langzaam, dan krijgt de hitte wel de kans je vinger te verwarmen...

Als er meer water rondgepompt wodt zal het water minder warm worden maar de warmteafvoer neemt toe...om 10 liter water 1 graad op te warmen is net zoveel energie nodig als 1 liter 10 graden. Dus wanneer je meer rondpompt blijft het blok koeler, en dat is precies wat je van een koelsysteem verwacht....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi verhaal wel.

Maaruhh.... Waar haalt 'ie het water zo snel vandaan dan? Je kunt niet zomaar "even" meer water gaan verpompen, want dat water moet ook aangezogen worden. Indien dat niet snel genoeg aangevoerd wordt, zal de pomp weinig doen.

Daarnaast wil het plaatsen van meer schoepen niet per defenitie zeggen dat er meer water verpompt (kan) worden. Sterker: Vaak is het zelfs een nadeel.

Als je motor te warm wordt, moet je zorgen dat de warmte aan de lucht kan worden afgegeven. Dat doet alleen de radiateur, dus daar moet je beginnen. Meer water rondpompen helpt niet, gevolg is alleen dat de radiateur minder tijd heeft om het water te koelen. Hierom worden moderne auto's meer en meer uitgerust met een electronisch geregeld koelsysteem: De koeling wordt automatisch op de warmtelast afgestemd.

Een goed koelsysteem heeft uitgedokterde vloeistof en airflow waarden. Daarnaast wordt het koelende oppervlak aangepast aan de behoefte. Met een "Tow package" heeft een Jeep bijvoorbeeld meer koelvermogen in de radiateur, om een voorbeeld te geven.

Oja... LPG heeft géén hogere verbrandingstemperatuur. Het brand trager, waardoor er meer warmte overgedragen wordt aan de zuigers, kleppen en cilinderkop. En daarmee ( tijd/warmte overdracht) zijn we weer terug bij het verhaal hierboven.

Overigens: Dat het niet werkt schreef je zelf al... je moet eerst een andere thermostaat monteren! Rara waardoor jouw tempmeter rustiger is....:ohmy:

bewerkt door 87wrangler
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi verhaal wel.

Maaruhh.... Waar haalt 'ie het water zo snel vandaan dan? Je kunt niet zomaar "even" meer water gaan verpompen, want dat water moet ook aangezogen worden. Indien dat niet snel genoeg aangevoerd wordt, zal de pomp weinig doen.

Daarnaast wil het plaatsen van meer schoepen niet per defenitie zeggen dat er meer water verpompt (kan) worden. Sterker: Vaak is het zelfs een nadeel.

Als je motor te warm wordt, moet je zorgen dat de warmte aan de lucht kan worden afgegeven. Dat doet alleen de radiateur, dus daar moet je beginnen. Meer water rondpompen helpt niet, gevolg is alleen dat de radiateur minder tijd heeft om het water te koelen. Hierom worden moderne auto's meer en meer uitgerust met een electronisch geregeld koelsysteem: De koeling wordt automatisch op de warmtelast afgestemd.

Een goed koelsysteem heeft uitgedokterde vloeistof en airflow waarden. Daarnaast wordt het koelende oppervlak aangepast aan de behoefte. Met een "Tow package" heeft een Jeep bijvoorbeeld meer koelvermogen in de radiateur, om een voorbeeld te geven.

Oja... LPG heeft géén hogere verbrandingstemperatuur. Het brand trager, waardoor er meer warmte overgedragen wordt aan de zuigers, kleppen en cilinderkop. En daarmee ( tijd/warmte overdracht) zijn we weer terug bij het verhaal hierboven.

Overigens: Dat het niet werkt schreef je zelf al... je moet eerst een andere thermostaat monteren! Rara waardoor jouw tempmeter rustiger is....:ohmy:

Amen;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...